Kort: heeft het doen van aangifte van mishandeling enige zin/kans op vervolging als er toch geen bewijs is?
context:
Helaas heb ik een agressieve verwarde buurman die al eerder een andere buurman heeft aangevallen vanwege dat wij te kennen geven overlast van hem te ervaren. Het stukje overlast loopt nu via de woningbouw.
Daarentegen maak ik mezelf wel zorgen over mijn eigen veiligheid. Niet overal in het flatgebouw hangen camera's, maar toch woont de man op enkele meters van mij vandaan.
Eerder heb ik alleen anoniem geklaagd ivm dat ik geen zin had in gedoe, echter kon ik mij niet meer inhouden en heb ik toch maar rechtstreeks bij de man geklaagd. Nu heb ik echter zijn aandacht.
Gezien de overlast en intimidatie is er vanuit meerdere bewoners gevraagd om een camera in de gang; hier wil de woningbouw niet aan en zij verwijst naar Politie mocht er (weer) sprake zijn van strafbare feiten.
Ik zie echt een reële kans dat de buurman mij aanvalt op een moment dat ik hem tref op de paar vierkante m2 zonder enige cameratoezicht.. Enkel afweren en wegvluchten voelt nogal als een vernedering, zeker met de twijfel over nut van aangifte zonder bewijs buiten mijn eigen getuigenis. Ik ben daarbij ook bang dat ik zelf niet proportioneel reageer, en het laatste wat ik wil is dat ik dadelijk nog ergens schuldig aan wordt bevonden. Toch zal ik ook zonder bijvoorbeeld mijn partner als mogelijke getuige over de gang moeten kunnen lopen.
Heeft aangifte van mishandeling kans zonder bewijs?
Moderator: Moderatorteam
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Heeft aangifte van mishandeling kans zonder bewijs?
Zonder bewijs geen veroordeling, maar bewijs kan bijvoorbeeld ook zijn (bloed)sporen die een verklaring behoeven. En als je kunt vluchten zal je moeten vluchten. Je mag niet de confrontatie aangaan, tenzij het in je woning zelf plaats vindt.
In de kern gaat het erom dat de bewoner snel uithuis wordt gezet. Daartoe kan de woniningbouw gedwongen worden door het ingebreke stellen van de woningbouwvereniging inzake het leveren van uw woongenot. De woningbouw moet dan proberen dit probleem op te lossen, eventueel door naar de rechter te stappen met het verzoek om de huurovereenkomst van de overlastgever te ontbinden. Daartoe zal de woningbouw bewijs moeten hebben in de vorm van klacht en het liefst van meerdere buren zodat de rechter overtuigd wordt van de overlast.
Ook in die zin helpt een aangifte.
Kortom: stuur de woningbouw samen met andere bewoners een ingebrekestelling en eis levering van het woongenot.
Daarnaast kunt u mogelijk nog klagen bij de gemeente. Soms is er aparte regelgeving vanuit de gemeente om overlast aan te pakken.
In de kern gaat het erom dat de bewoner snel uithuis wordt gezet. Daartoe kan de woniningbouw gedwongen worden door het ingebreke stellen van de woningbouwvereniging inzake het leveren van uw woongenot. De woningbouw moet dan proberen dit probleem op te lossen, eventueel door naar de rechter te stappen met het verzoek om de huurovereenkomst van de overlastgever te ontbinden. Daartoe zal de woningbouw bewijs moeten hebben in de vorm van klacht en het liefst van meerdere buren zodat de rechter overtuigd wordt van de overlast.
Ook in die zin helpt een aangifte.
Kortom: stuur de woningbouw samen met andere bewoners een ingebrekestelling en eis levering van het woongenot.
Daarnaast kunt u mogelijk nog klagen bij de gemeente. Soms is er aparte regelgeving vanuit de gemeente om overlast aan te pakken.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Kort: nee
Je geeft zelf ook al aan dat je bang bent, zelf niet proportioneel te reageren. Dit houd dus kort gezegd in dat je te kennen geeft om niet te beschikken over enige zelfbeheersing. Geen fijne eigenschap om te hebben en dat kan je zeker aangerekend worden als je je buurman iets aan doet.
Als je bang bent dat het tot een confrontatie komt en er komt geen camera in de hal van de flat kun je er alsnog een ophangen in je eigen gang die richting de deur kijkt. Zorg er dan voor dat, mocht het mis gaan, je in die zichtlijn blijft staan.
Ook jij staat er dan natuurlijk zelf op als je te ver gegaan bent en die beelden gaan we dan ook vorderen van je. Zo werkt t dan ook weer.
Je geeft zelf ook al aan dat je bang bent, zelf niet proportioneel te reageren. Dit houd dus kort gezegd in dat je te kennen geeft om niet te beschikken over enige zelfbeheersing. Geen fijne eigenschap om te hebben en dat kan je zeker aangerekend worden als je je buurman iets aan doet.
Als je bang bent dat het tot een confrontatie komt en er komt geen camera in de hal van de flat kun je er alsnog een ophangen in je eigen gang die richting de deur kijkt. Zorg er dan voor dat, mocht het mis gaan, je in die zichtlijn blijft staan.
Ook jij staat er dan natuurlijk zelf op als je te ver gegaan bent en die beelden gaan we dan ook vorderen van je. Zo werkt t dan ook weer.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
In beginsel hoeft een aangever niet het bewijs te leveren voor de schuld van een dader aan een strafbaar feit.
De politie moet immers onderzoek doen waaruit het bewijs voor het strafbare feit zal moeten volgen.
Als een aangever materiaal of informatie heeft die zou helpen bij het onderzoek moet hij dat wel aanleveren.
Zonder voldoende deugdelijk bewijs zal op uitsluitend een aangifte geen veroordeling kunnen volgen.
De politie moet immers onderzoek doen waaruit het bewijs voor het strafbare feit zal moeten volgen.
Als een aangever materiaal of informatie heeft die zou helpen bij het onderzoek moet hij dat wel aanleveren.
Zonder voldoende deugdelijk bewijs zal op uitsluitend een aangifte geen veroordeling kunnen volgen.
Stay safe out there.