Pakkans oplichters

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Marike TS
Infopolitie Gast

Pakkans oplichters

Ongelezen bericht door Marike »

Hallo,

Van de week heb ik helaas te maken gekregen met spoofing. Ik ben er heel stom ingetrapt en ik voel me een ongelooflijke pannenkoek ook omdat je heel vaak gewaarschuwd word hiervoor. Maar dat terzijde. Dinsdag over een week kan ik (pas) aangifte doen bij de politie.

Nu heb ik zitten Googelen naar cijfers over pakkans criminelen enzo ook om mezelf een beetje gerust te stellen denk ik.
Ik ben realistisch dus ik denk dat ze die oplichters waarschijnlijk niet gaan pakken en ik naar mijn geld kan fluiten.
Maar ik kon zo 123 niet iets vinden daarover. Misschien zit daar ook een logische redenering achter, geen idee.

Wie kan mij een beetje meer uitleg geven.

Kan de digitale recherche iets met een prive telefoonnummer en Nederlands bankrekening. Hoe vaak worden daadwerkelijk die smerige gasten in de kraag gevat?

Vriendelijke groet Marike
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Re: Pakkans oplichters

Ongelezen bericht door Proost »

Kun je ons iets meer vertellen over de zaak? Om welk bedrag gaat het? Heeft iemand jouw gegevens gebruikt om dingen te bestellen?

Voor Internet oplichting wordt er landelijk een lijst bijgehouden met oplichters en de totalen aan schade en aangiften. Vroeg of laat worden die er wel een keer uit gelicht. Maar het klopt dat ze niet vaak gepakt worden. Hier komt gelukkig wel langzaamaan verandering in.

Er zijn gelukkig ook nog meer innovatieve manieren om de slachtoffers schadeloos te stellen, maar dit vraagt nogal wat organisatie en coördinatie.
Marike TS
Infopolitie Gast

Goed ...
Woensdagavond 7 uur werd ik gebeld door iemand die zei van de bank te zijn en dat ze iemand op het spoor waren die ons geld afhandig probeerde te maken met een iPhone. Ene Sadam. Ik maakte nog een grapje dat ik alleen Sadam Hoessein ken maar dat die niet meer leeft. Hij ging mij doorschakelen ( toen had ik op moeten hangen) want er moest iets gecontroleerd worden door het technische team. En via een fictief platform gingen ze dat uitzoeken. Samen met mij. Ik heb toen op een link in de mail geklikt ( nog dommer) en getallen in gevuld. Ik was zo van streek dat ik niet doorhad dat ik gewoon simpel geld aan het overmaken was. Die uitkwam bij een Amazon website ( nog een alarmbel die ik niet had gezien) Ook nog van mijn spaar naar betaalrekening geld overgemaakt. Als ik een vreemde naam in had moeten vullen had ik ook vast opgehangen maar het was gewoon mijn eigen naam en ik was echt in de veronderstelling dat het een fictieve omgeving betrof (stom, stom,stom) En ik had nog tussendoor geappt met een vriendin dat ik het wel lang vond duren maar dat het veilig was want fictieve omgeving ( :roll: ) en nog tussendoor naar de wc geweest en mijn vader vroeg ook nog waarom het zolang duurde en de bank belt nooit. En nog naar beneden gelopen om mijn portemonnee te halen ( stom!) Ik begrijp het niet... :(
Ik ging ook niet slapen met het idee opgelicht te zijn. Pas de volgende dag toen ik een voicemail kreeg van de bank of ik ze even terug wou bellen gingen alle alarmbellen wel af toen ik echt met het alarmnummer aan de lijn zat. En kwam ik erachter hoe een grote pannekoek ik was. Ik was moe die avond (geen excuus) maar ik zat net weer een beetje lekkerder in mijn vel en nu heeft die droeftoeter een paar duizend euro van mij afgetroggeld...

As is verbrande turf maar a(l)s ik aan het eten koken was had ik hem gevraagd later terug te bellen (ik was laat thuis van het werk) en dan was het nooit gebeurd. 5 min daarvoor belde hij. En mijn vader vroeg ook nog wat ik aan het doen was...

De bank zet in de app of website in de inbox ook waarschuwingen en bij verzorgingshuizen hangen ook briefjes: let op!!! Maar van mij mogen ze het ook nog bovenaan zetten in de plek waar je daadwerkelijk rekeningnummer enzo intypt of dat je iets aan en uit kan zetten zo van : weet u het zeker?

Afijn zo is het dus gegaan en dat is het hele verhaal.
Marike TS
Infopolitie Gast

" Er zijn gelukkig ook nog meer innovatieve manieren om de slachtoffers schadeloos te stellen, maar dit vraagt nogal wat organisatie en coördinatie"

Dat krijg ik op het politiebureau ook te horen toch wat die mogelijkheden zijn toch?

En mensen die hier ook lezen: praten met slachtofferhulp en goede vrienden/familie helpt. En laat je niet de les lezen want dat heeft geen zin!

En bedankt voor de reactie :thanks:
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Zolang u het geld heeft overgemaakt naar een Nederlands iban nummer kan de 1e ontvanger van het geld nog wel achterhaald worden. Vaak is dat echter een zogenaamde geldezel, iemand die onder dwang maar.meestal tegen betaling, zijn bankrekening ter beschikking stelt.
Die persoon kan nog wel vervolgd worden voor witwassen. In de meeste gevallen is dit echter niet het brein achter de oplichting. Die is vaak heel moeilijk te vinden en helaas is er niet altijd voldoende capaciteit om intensief onderzoek te doen.
Als uw geld nog op de rekening van de geldezels staat en de bank reageert snel dan is er nog een kans dat u uw geld snel terug ziet.
Helaas wordt het geld vaak direct na het overboeken contant opgenomen of weggesluisd naar buitenlandse bankrekeningen. Dan wordt terug halen lastig tot onmogelijk.
Het is ook maar de vraag of de bank uw schade gaat vergoeden vooral omdat ze tegenwoordig veel intensiever waarschuwen.
Stay safe out there.
MarikeH TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door MarikeH »

Ik heb een account aangemaakt maar moet nog goedgekeurd worden.

Ze waarschuwen inderdaad intensief.
Hang op en klik weg en bel uw bank.

Achteraf kan ik mezelf ook wel wat aandoen maar goed dat heeft nu geen zin meer natuurlijk.
Ik ben HEEL ERG stom geweest en ik heb gewoon alle alarmbellen niet waargenomen.
Terwijl ik er altijd heel goed op let. Niet zomaar op een link klik en privételefoontjes neem ik meestal niet aan of hang direct op.
Ik heb ook wel eens een liedje gezongen voor iemand die uit India ofzo belde en zich voordeed als iemand van Microsoft.
Die sprak Engels en niet keurig Nederlands. Maar die hing direct op na mijn vrolijke gezang.

Maar nu... ik weet het niet wat me overkwam :oops: :oops: :oops: :(
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Dorpsjurist schreef: 16 sep 2023, 14:59 @SWAT Wij posten toevallig precies tegelijkertijd dus in respons:

Geldezels aanpakken is inderdaad lastig maar de oplichter zelf - de man aan de telefoon - is natuurlijk ook gewoon dader. Met een telefoonnummer kun je best veel in de hoop dat de oplichter in kwestie dat nog steeds gebruikt. Dat geld is waarschijnlijk allang opgenomen. Echter...

Het heeft misschien wel nut om contact met uw bank op te nemen; misschien niet om uw geld echt terug te krijgen maar om dergelijke oplichting in de toekomst te voorkomen. Ik ken toevallig iemand die bij de FIU werkt en dit soort zaken wordt echt wel serieus genomen als de daders gemakkelijk te achterhalen zijn.
Die beller is juist moeilijk te vinden. Uiteraard is het gebruikte telefoonnummer snel te vinden alleen zijn dit in de regel anonieme pre paid 06 nummers die dan al niet meer gebruikt worden.
Meestal worden die nummers 1 a 2 dagen gebruikt en als de buit binnen is gedumpt.
Het zou al een stuk lastiger worden voor oplichters als als het gebruik van anonieme prepaid 06 nummers niet meer mogelijk zou zijn. In sommige Europese landen is dit al het geval.
Stay safe out there.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Het zijn ook vaak gespoofde telefoonnummers. Dan zie je in je scherm bijvoorbeeld het nummer van de Rabobank/justitie/gemeente (vul maar in...) Alleen is dat niet het nummer waar ze mee bellen.
Anders gezegd: de oplichter kan de ander dus laten denken dat hij met een normale partij te maken heeft.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Marike schreef: 16 sep 2023, 13:39
Er zijn gelukkig ook nog meer innovatieve manieren om de slachtoffers schadeloos te stellen, maar dit vraagt nogal wat organisatie en coördinatie
Dat krijg ik op het politiebureau ook te horen toch wat die mogelijkheden zijn toch?
Bij de politie doet u aangifte.
Aangifte is een formeel verzoek tot vervolging.
De aangifte wordt vervolgens opgenomen door de politie.
Daarna wordt deze aangifte voorgelegd aan (=besproken met) een officier van justitie (het OM). Deze beslist of er voldoen indicatie is om de dader(s) te achterhalen. Als deze officier 'nee' zegt dan wordt er niets gedaan.

De politie verwijst u verder naar uw bank.
En de politie laat, als u dat wenst, Bureau Slachtofferhulp met u contact opnemen.

En dat is het wel zo'n beetje.
U krijgt géén doe-het-zelf pakket Opsporen voor Dummies.
Dorpsjurist
Verbannen
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dorpsjurist »

Ik zou sowieso aangifte doen en een kopie daarvan meenemen naar de bank.
Marike
Nieuw lid
Geslacht:

Ja kopie opsturen naar de bank had ik opgeschreven. Ik snap dat ze het druk hebben dus tegen de tijd dat ze iets gaan doen zijn die vogels allang gevlogen. En helemaal stom het telefoonnummer moet schriftelijk opgevraagd worden bij KPN daar het een prive nummer betreft. Ik heb gelijk in mijn telefoon prive nummers negeren aangezet.
Marike
Nieuw lid
Geslacht:

Als ze slim zijn wel maar dat zijn deze lui niet altijd. Het is ook mogelijk om uit te zoeken of het telefoonnummer aan online accounts gelinkt is. TS kan dit in principe zelf - daar is geen onderzoeksbevoegdheid voor nodig en kan met de juiste tools uitgezocht worden. Dan heeft zij toch een punt om aan te haken.

Pim heeft een punt. Maar het hoeft niet tot een strafproces te komen; misschien valt er iets te regelen met de bank of kan men civiel aan de slag - hoewel het daar ook nog steeds verschrikkelijk druk is; door de pandemie staan er nog steeds zaken uit 2020 op de rol.
[/quote]

Daar kun je geen prive nummers mee achterhalen toch? Met die tools? Anders heeft het geen zin om te bellen daarmee als iedereen die een beetje handig is dat kan traceren.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Met betrekking tot het telefoonnummer: daar zal weinig mee gedaan worden. Het is óf een gespoofd nummer, óf een prepaid sim dus in beide gevallen niet te traceren (in ieder geval niet dmv het nummer opschrijven en doorgeven) (derde optie is een hele domme oplichter).
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

.Ik denk dat daarmee de vragen zijn beantwoord en adviezen voldoende aan de orde zijn geweest voor het gastendeel.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten