Juridische status kombord

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frisco TS
Nieuw lid
Roepnaam: Klaas
Geslacht:
Leeftijd: 33

Juridische status kombord

Ongelezen bericht door Frisco »

Dag allen,

Ik heb de volgende casus. Een woonwijk in aanbouw die momenteel met de auto enkel toegankelijk is via een tijdelijke weg (de definitieve toegangsweg voor gemotoriseerd moet nog worden aangelegd) heeft momenteel geen kombord. Bij de entree van de tijdelijke weg hangen de volgende borden: 30 km/h (A1), werk in uitvoering (J16)en een gevaarteken (J37).
Je rijdt dus niet officieel de bebouwde kom in, omdat er nog geen kombord staat. Kan dit juridische gevolgen hebben mbt handhaving? De inrichting van de wijk, op de tijdelijke entreeweg na, heeft alle kenmerken van een erftoegangsweg en heeft enkel gelijkwaardige kruisingen zonder voorrangstekens.

M.i. mag het de weggebruiker duidelijk zijn dat er een maximumsnelheid geldt van 30 km/h. Dit blijkt ook uit de inrichting van de wijk. In hoeverre het ontbrekende kombord hier invloed op heeft is mij wel onduidelijk.

De definitieve komgrens moet nog worden vastgesteld door de gemeenteraad. De rest van de wijk is nog in aanbouw, er wordt nog minstens een jaar gebouwd.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: Juridische status kombord

Ongelezen bericht door Frans »

Het lijkt me inherent dat dit vwb handhaving gevolgen heeft. Het meest simpele voorbeeld: parkeren in de berm binnen of buiten een bebouwde kom... daar ga je al. Maar je geeft ook aan dat zelfs de Komgrens nog moet worden vastgesteld en dat bij deze "in aanbouw zijnde, tijdelijke situatie" de komgrens nog moet worden vastgesteld. Nu lijkt me dat die op papier echt wel bekend is maar zolang die in de praktijk niet met een bord is aangegeven heb je daar een probleem met je bebording.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Is de entree van deze tijdelijke weg buiten de (door borden aangeduide) bebouwde kom gelegen? Zo ja, dan gelden voor verkeer de regels van buiten de bebouwde kom. De inrichting van de weg bepaalt in ieder geval geen maximale snelheid. Een tijdelijke maatregel lijkt mij ook niet kunnen, aangezien je aangeeft dat het jaren kan duren. Dan kan dat alleen met behulp van een verkeersbesluit.
Als de borden van je foto bij de toegangsweg staan, dan is dat bord geldig tot het eerstvolgende kruispunt. Daarna vervalt de werking van het 30 bord.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Zoals je leest kan er sprake zijn van gevolgen voor handhaving. Is er een specifiek probleem waar je aan zit te denken @Frisco, zoals bv. snelheid, parkeerproblemen o.i.d, zodat we daar wat dieper op in kunnen gaan? Handhaving is nogal een algemeen begrip.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Frisco TS
Nieuw lid
Roepnaam: Klaas
Geslacht:
Leeftijd: 33

Ongelezen bericht door Frisco »

@MotoRon Het gaat met name om wat er aan regelgeving niet meer geldig is. Dat was mij nog niet helemaal helder.
Ik had ook nog niet een duidelijk beeld van de gevolgen van deze constructie, dat heb ik nu wel.
Wat mij betreft voldoende zo! Dank allen voor de input.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

OK, als er toch nog vragen op komen borrelen, dan weet je ons te vinden. :thumright:
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten