Hallo allemaal,
Ik ben Bouke en sta op het punt om een vrachtwagenoplegger met een dolly te kopen voor achter mijn trekker om grotere hoeveelheden kleine hooibaaltjes van het land te kunnen halen. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar hoe lang de combinatie mag zijn. Ik kom het bekende getal van 18.75 meter tegen, maar ook 20.75 meter voor voertuigen met beperkte snelheid. Nu is het zo dat een gemiddelde oplegger ongeveer 13.5 meter lang is + 2 meter dissel + 4.5 meter tractor, dan zit je al op de 20 meter. Hier zie ik het wel zo rondrijden, maar of het legaal is weet ik dus niet. Misschien is hier de kennis aanwezig om hier iets zinnigs over te zeggen.
Qua gewicht is het allemaal niet zo'n probleem. De trekker mag ruim 31 ton trekken mits luchtgeremd en de belading met 600 kleine hooibaaltjes zal zo rond de 10 ton liggen. De oplegger en dolly zijn luchtgeremd.
Affin heel verhaal en ik hoop dat iemand er wat mee aan kan vangen.
Met vriendelijke groet, Bouke
Maximale lengte Trekker, Dolly en oplegger Openbare Weg
Moderator: Moderatorteam
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Maximale lengte Trekker, Dolly en oplegger Openbare Weg
Een samenstel van trekker en 1 of meer aanhangwagens mag niet meer bedragen dan 18.75m. Dat is geregeld in de Regeling voertuigen in
1 De lengte van een samenstel van landbouw- of bosbouwtrekker, motorrijtuig met beperkte snelheid of mobiele machine en één of meer aanhangwagens, mag niet meer bedragen dan 18,75 m.
De 20,75m waar je van gehoord hebt komt waarschijnlijk uit de uitzondering in lid 4:
a. de lading op de aanhangwagen een verwisselbaar uitrustingsstuk betreft dat noodzakelijk is om het voertuig te kunnen gebruiken; of
b. de aanhangwagen onbeladen is.
Wetstekst
artikel 5.18.201 De lengte van een samenstel van landbouw- of bosbouwtrekker, motorrijtuig met beperkte snelheid of mobiele machine en één of meer aanhangwagens, mag niet meer bedragen dan 18,75 m.
Wetstekst
4: In afwijking van in het eerste lid, mag de lengte van een samenstel van motorrijtuig met beperkte snelheid of mobiele machine en aanhangwagen, niet zijnde een oplegger, met inbegrip van de lading, niet meer dan 20,75 m, waarbij:a. de lading op de aanhangwagen een verwisselbaar uitrustingsstuk betreft dat noodzakelijk is om het voertuig te kunnen gebruiken; of
b. de aanhangwagen onbeladen is.
-
contirour TS
- Infopolitie Gast
Dank je Ron voor de duidelijke uitleg. Een aanhangwagen combinatie om baaltjes mee te vervoeren kan dus maximaal 18.75 mtr lang zijn. De uitzondering die genoemd wordt is dus niet van toepassing. Dat wordt dus aan de gang met de Flex.......
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Opmerking van moderator Skipperje
vraag beantwoordMen moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit