Artikel 138 Wetboek van Strafrecht.
Moderator: Moderatorteam
-
André TS
- Infopolitie Gast
Artikel 138 Wetboek van Strafrecht.
Bekend is dat je op vordering (2x) van rechthebbende het/een pand moet verlaten.
Maar als je bij een stel komt, je dochter met haar vriend, die in onmin met elkaar wonen en je bent daar om haar te helpen.
In hoeverre kan hij je vorderen het huis te verlaten terwijl zij jou toestemming geeft om daar te zijn. Gaat artikel 138 dan nog wel op.
Maar als je bij een stel komt, je dochter met haar vriend, die in onmin met elkaar wonen en je bent daar om haar te helpen.
In hoeverre kan hij je vorderen het huis te verlaten terwijl zij jou toestemming geeft om daar te zijn. Gaat artikel 138 dan nog wel op.
- rai
- Geslacht:
Re: Artikel 138 Wetboek van Strafrecht.
Als ze daar allebei wonen en jij niet, dan is het helaas, maar binnen het woonrecht gaat een nee boven een ja, ondanks dat de ja van een dochter komt.
Dan zal er op een andere lokatie gesproken en geholpen moeten worden.
Dan zal er op een andere lokatie gesproken en geholpen moeten worden.
Maar vertel eerst eens:
Zijn ze getrouwd: ja/ nee
Hebben ze een samenlevingscontract?
Koop of huur?
Staan ze beide op het huurcontract?
Dat allemaal maakt nogal uit voor het verzoek van een van beide dat an u wordt gedaan.
Als hij er 'woont' maar ze geen samenlevingscontract heeft, of hij is helemaal geen bewoner en enkel 'de vriend van' dan kan hij roepen wat hij wil.
Zijn ze getrouwd: ja/ nee
Hebben ze een samenlevingscontract?
Koop of huur?
Staan ze beide op het huurcontract?
Dat allemaal maakt nogal uit voor het verzoek van een van beide dat an u wordt gedaan.
Als hij er 'woont' maar ze geen samenlevingscontract heeft, of hij is helemaal geen bewoner en enkel 'de vriend van' dan kan hij roepen wat hij wil.
- rai
- Geslacht:
Pim, ik weet waar je naar toe wilt, maar gezien de vraagstelling vermoed ik dat er meer speelt en er nu gezocht wordt of “huisvredebreuk” ergens een uitsluitingsclausule heeft en gezocht wordt of de vordering van die “vriend” als onrechtmatig bestempeld kan worden, aangezien er gesproken wordt over “in onmin met elkaar wonen”.
Daarnaast een een samenlevingscontract geen vereiste is is met name van belang wat er op papier staat, in geval van bv. huren is er sprake van 2 huurder (tegelijkertijd huurcontract getekend) of 1 huurder en een medehuurder (hoofdhuurder en later iemand ingetrokken die op huurcontract bijgezet is als medehuurder)
Want daarnaast kan je je ook afvragen, is het aan een individuele burger (ook al is het de vader van de dochter doener woont) om te bepalen of de vordering wel of niet rechtmatig is als de andere er wel daadwerkelijk fysiek woont.
Kortom, om een meer sluitend antwoord te kunnen geven, is wel meer informatie nodig.
Mijn antwoord was even sec gebaseerd op de korte uitleg die gegeven was.
Daarnaast een een samenlevingscontract geen vereiste is is met name van belang wat er op papier staat, in geval van bv. huren is er sprake van 2 huurder (tegelijkertijd huurcontract getekend) of 1 huurder en een medehuurder (hoofdhuurder en later iemand ingetrokken die op huurcontract bijgezet is als medehuurder)
Want daarnaast kan je je ook afvragen, is het aan een individuele burger (ook al is het de vader van de dochter doener woont) om te bepalen of de vordering wel of niet rechtmatig is als de andere er wel daadwerkelijk fysiek woont.
Kortom, om een meer sluitend antwoord te kunnen geven, is wel meer informatie nodig.
Mijn antwoord was even sec gebaseerd op de korte uitleg die gegeven was.
-
Dorpsjurist TS
- Infopolitie Gast
Meer informatie is nodig om deze vraag fatsoenlijk te behandelen.
Echter gaat de toestemming van de hoofdbewoner - eigenaar of niet - boven die van andere bewoners en in principe kan hij u toegang weigeren.
Als u vermoed dat er sprake is van huiselijk geweld of iets dergelijks, dan raad ik u aan om de politie te bellen en niet zelf te handelen; u kunt niet zomaar binnenkomen maar als de politie daar vermoeden van heeft dan kan de politie wel handelen.
Echter gaat de toestemming van de hoofdbewoner - eigenaar of niet - boven die van andere bewoners en in principe kan hij u toegang weigeren.
Als u vermoed dat er sprake is van huiselijk geweld of iets dergelijks, dan raad ik u aan om de politie te bellen en niet zelf te handelen; u kunt niet zomaar binnenkomen maar als de politie daar vermoeden van heeft dan kan de politie wel handelen.
-
Dorpsjurist TS
- Infopolitie Gast
Frans heeft gelijk; een kraker is in principe geen hoofdbewoner. In Nederland is kraken namelijk niet toegestaan. De vriend van de dochter van TS is dat echter wel en mag vorderen dat TS de woning verlaat.
Ik lees nu in één paar topicstarter de reacties van @Dorpsjurist
Het account heeft de gast-status.
Ben benieuwd naar de achtergrond van deze gast. De titel suggereert iets, maar ik begin (steeds meer) te twijfelen.
Het account heeft de gast-status.
Ben benieuwd naar de achtergrond van deze gast. De titel suggereert iets, maar ik begin (steeds meer) te twijfelen.
Dat doen we allemaal @Pim
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Opmerking van moderator MotoRon
Aantal berichten afgesplitst, zie dit topic-
Dorpsjurist TS
- Infopolitie Gast
Twijfel mag. Dat topic kan ik echter niet lezen. Ik ben simpelweg een jurist die in het verleden ook aan strafzaken gewerkt heeft maar zich nu voornamelijk academisch bezighoudt, o.a. met internationaal strafrecht en jurisdictie.
Ik kwam dit forum simpelweg tegen. Ik had er nog nooit van gehoord. En strafrechterlijke kwesties die normale mensen ook echt meemaken in plaats van alleen maar academisch bezig te zijn of zaken die eindeloos door blijven gaan vind ik simpelweg interessant.
Ik zou niet weten hoe ik die twijfel weg zou kunnen nemen.
Ik kwam dit forum simpelweg tegen. Ik had er nog nooit van gehoord. En strafrechterlijke kwesties die normale mensen ook echt meemaken in plaats van alleen maar academisch bezig te zijn of zaken die eindeloos door blijven gaan vind ik simpelweg interessant.
Ik zou niet weten hoe ik die twijfel weg zou kunnen nemen.
- MotoRon
- Geslacht:
Opmerking van moderator MotoRon
Je hebt de mogelijkheid om het afgesplitste topic gewoon te lezen, daar staan geen geheimen in. De enige voorwaarde om daar ook te kunnen lezen en reageren is registratie als forumlid, net zoals ruim 6300 leden dat al eerder deden. Je hebt dan toegang tot veel meer dan alleen het gastendeel, en met een juridische achtergrond kun je waarschijnlijk op veel meer vragen/onderwerpen een bijdrage leveren.-
Andre TS
- Infopolitie Gast
Aan een ieder die met goede bedoelingen een antwoord tracht te geven.
Ik was en ben op de hoogte dat je bij een vordering "je hielen moet lichten".
Ik ben sowieso gegaan om
a; de boel niet verder op de spits te drijven en
b; bij mijn weten de politie wel meer, belangrijkere, zaken te doen heeft dan dit soort zaken.
Zowel mijn dochter als haar ex-vriend staan beiden op het huurcontract, staan beide ingeschreven
en mijn dochter heeft enige tijd terug afgedwongen dat hij ook huur moest betalen. Dus beiden hebben evenveel rechten.
Ten spijt gelezen dat een nee voor op een ja gaat en eigenlijk had ik dat ook wel verwacht.
Ter informatie : het werd hem te heet onder de voeten en is uiteindelijk vrijwillig vertrokken uit de woning en heeft medegedeeld niet meer terug te komen en zich uit te laten schrijven bij de Gemeente.
Rest mij slechts nog 1 vraag. Als iemand jou vordert het huis uit te gaan, hoelang is dat van kracht. 1 dag of altijd. Slechts nieuwsgierigheid.
Ik was en ben op de hoogte dat je bij een vordering "je hielen moet lichten".
Ik ben sowieso gegaan om
a; de boel niet verder op de spits te drijven en
b; bij mijn weten de politie wel meer, belangrijkere, zaken te doen heeft dan dit soort zaken.
Zowel mijn dochter als haar ex-vriend staan beiden op het huurcontract, staan beide ingeschreven
en mijn dochter heeft enige tijd terug afgedwongen dat hij ook huur moest betalen. Dus beiden hebben evenveel rechten.
Ten spijt gelezen dat een nee voor op een ja gaat en eigenlijk had ik dat ook wel verwacht.
Ter informatie : het werd hem te heet onder de voeten en is uiteindelijk vrijwillig vertrokken uit de woning en heeft medegedeeld niet meer terug te komen en zich uit te laten schrijven bij de Gemeente.
Rest mij slechts nog 1 vraag. Als iemand jou vordert het huis uit te gaan, hoelang is dat van kracht. 1 dag of altijd. Slechts nieuwsgierigheid.
Tot je buiten staat.
Wil je daarna, of na een dag/week etc, weer naar binnen en wordt je door je dochter binnen gelaten prima.
Roert hij zijn mond dan heb je weer te gaan.
Wil je daarna, of na een dag/week etc, weer naar binnen en wordt je door je dochter binnen gelaten prima.
Roert hij zijn mond dan heb je weer te gaan.
- MotoRon
- Geslacht: