Alcoholfuik

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Goedemiddag TS
Infopolitie Gast

Alcoholfuik

Ongelezen bericht door Goedemiddag »

Goedemiddag,

Na gisteren een gezellige avond op het werk te hebben gehad, maar wel bewust geweest te zijn van alcohol in het verkeer ben ik met 2,5 bier achter het stuur gekropen. Meer niet want ik moest nog rijden.
Wat je denkt dat niet gebeurd, gebeurde wel, ik reed in een alcoholfuik.

Het eerste wat de agent zei was dat ik was gelaserd met 25km te hard en dat hij bezig was met een alcoholcontrole, na blazen in de sniffer kwam dan ook de echte blaastest erbij.
Ik moest mijn rijbewijs afgeven en er werd gevraagd of ik een beginnende bestuurder ben, wat niet het geval is.
Aangegeven dat ik er 2,5 op had en ik blies dan ook 260 ugl, ik mag 220 ugl.
2 slokken teveel, had ik niet moeten doen.
Ik zag de alcoholbus al staan en dacht dat ik daarheen gestuurd ging worden.

Echter zei de agent dat ik mijn weg kon vervolgen, maar mocht ik wat veroorzaken, ik verzekeringstechnisch wel een probleem heb.
Ik kreeg mijn rijbewijs terug en kon gaan, het gelaserd worden is daarna helemaal niet meer ter sprake gekomen.
Ik denk dat ik het echt getroffen heb met deze agent.

Maar nu is mijn vraag, denken jullie dat ik nog een bon kan verwachten van het laseren? Moet dat dan niet gezegd worden?
En wordt de uitslag van een blaastest ook ingevoerd in jullie systeem?
Ik bevind mij op dit moment in de screening voor een functie bij de politie.
Ik weet dat ik dit nooit had moeten doen, ook al probeerde ik wel bewust te zijn door niet meer te drinken dan die 2,5 bier.

Alvast bedankt!
jjk
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Jorrit
Geslacht:

Re: Alcoholfuik

Ongelezen bericht door jjk »

De vraag voor jou is natuurlijk of de betreffende agent iets gaat vastleggen van deze interactie. Ik vind de gang van zaken op zijn zachtst gezegd.... bijzonder. Zeker als er een alcoholbus op locatie aanwezig is.

Voor wat betreft je screening.... mooi dom. Direct aangeven dat dit gebeurd is, als de screener erachter komt en je hebt het zelf niet aangegeven dan mist daar natuurlijk een stuk integriteit dat wel van je wordt verwacht.

Ten slotte en ten overvloede wellicht. Maar je zegt dat je bewust bezig bent geweest met je alcoholgebruik tijdens de avond. Waarom dan zo enorm de grens opzoeken? En waarom dan ook nog eens veel te hard rijden? Van een (toekomstig) politieambtenaar wordt een hogere standaard verwacht.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is zeker de vraag. Ik wist ook niet echt wat mij overkwam. Hij zei dat het niet hoger uit had moeten vallen want dan had hij mij wel naar de bus gestuurd.
Wordt over het algemeen het resultaat van een blaastest wel vastgelegd?

En je hebt gelijk, ik wacht nu echter op een uitnodiging voor het gesprek en dan zal ik het ook aangeven.

Het is iets meer dan een km naar huis, een bekende weg, ik dacht dat het wel kon, maar je hebt helemaal gelijk dat ik die grens niet op had moeten zoeken.
Die les heb ik wel geleerd.

Mocht dit vastgelegd zijn, kan het reden zijn om niet tot aanstelling over te gaan?
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Dan ben ik heel benieuwd op wat voor apparaat je hebt geblazen? Heb je hier ook de uitslag op gezien?

Wees inderdaad eerlijk maar met wat je nu vertelt is er echt wat mis in je denkwijze. We krijgen zo ontzettend vaak te maken met mensen die denken dat het wel even kan, het is maar een klein stukje, het is een bekende weg, het was maar 2,5 biertje… mijn ervaring leert dat het er stiekem vaak veel meer waren. En verantwoordelijk alcoholgebruik + verkeer gaan niet samen. De enige verantwoordelijke manier is voordat je moet rijden 0 glazen te nuttigen. Ik sta wekelijks bij ongevallen en aanrijdingen, en van die aanrijdingen zijn er vaak ook met alcohol en/of drugs. En je snelheid… tja, met alcohol word je overmoediger, zelfs na 1 glas al…

Ik weet niet wat er vastgelegd is maar zoals gezegd vind ik de gang van zaken ook op zijn zachtst gezegd opmerkelijk…

Edit: dit zou zeker een goede reden kunnen zijn om een negatief advies te geven. Afhankelijk van je verdere verleden en of je verder betrouwbaar en integer bent. Hoe je over bepaalde zaken denkt en wat je zou doen als je dit in je werk zou tegenkomen. Ook iets met goed voorbeeld geven. En ook hoe recent de gedragingen zijn gepleegd spelen mee. Liegen is geen optie. Als het wel is vastgelegd komt dat sowieso naar boven want je wordt nagetrokken.

Ga er maar vanuit dat dit zeker besproken gaat worden na het gesprek. De persoon die met jou het gesprek voert beslist niet in zijn eentje hierover.
Goedemiddag TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Goedemiddag »

Ik moest eerst op de sniffer, dat je van een afstand moet blazen. Daar kwam uit naar voren dat ik had gedronken. Daarna blies ik op een echte blaastest en daar las ik, hij liet het mij zien, 260 ugl.
Ik ben het met je eens dat ik het niet moet doen, ik ga dat ook niet meer doen.
Als ik onderstaande zo lees, heb ik een P/A gekregen, dan krijg je als ervaren bestuurder geen ademanalyse met de P. Is dit nog actueel?

P (pass)
Indicatie alcohol onder de vervolgingsgrens van 95 ug/l

P/A (pass/alert)
Indicatie dat bij de ademanalyse een hoeveelheid alcohol boven de vervolgingsgrens van 95 ug/l wordt aangetroffen (170-300 ug/l)

A (alert)
Indicatie dat bij ademanalyse een hoeveelheid alcohol boven de vervolgingsgrens van 235 ug/l wordt aangetroffen (300-650 ug/l)

F (fail)
Indicatie dat bij de ademanalyse een hoeveelheid alcohol boven de 570 ug/l (> 650 ug/l) wordt aangetroffen
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het laatste is waar 't om draait; de politie werkt met 4 codes (P, PA, A en F) en bij het blazen op straat hoort geen promillage zichtbaar te zijn. Die apparaten zijn er wel maar worden, voor zover ik weet, alleen voor alcoholonderzoeken gebruikt..en mogen niet voor strafrechtelijke onderzoeken gebruikt worden..
Dan verbaast het me niet dat er geen vervolging heeft plaatsgevonden..

Heel bijzonder allemaal..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Je hebt een sniffer, dat is een voorselectiemiddel.
Snel beslissen of je door mag rijden of verder de controle in moet.

Dan heb je een ademtestapparaat. Die gele banaan. Dat geeft aan een P, PA, F. Zoals je aangaf.

Het zelfde apparaat kan (in het menu) ook in testmodus geplaatst worden en dan geeft het de ugl's aan.

Maar dan het is, voor zover ik weet, geen wettelijk middel in teststand.

Dus hoe het kan dat ze jou na de sniffer en ademtest een getal in ugl's hebben genoemd kan ik niet plaatsen.

Na een ademtest (PA, A of F) kun je alleen nog op een ademanalyse-apparaat blazen. Dat geeft een waarde in ugl's en die uitslag is bindend een bepalend voor je procesverbaal.
Laatst gewijzigd door Pim op 09 sep 2023, 18:01, 2 keer totaal gewijzigd.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Aha... Testmodus.... en daarom worden de mensen dronken en rijdend weer weggestuurd..

Okay....

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:

Precies dit… ik vroeg me al af hoe het kan dat er een testresultaat te zien was. Hoe dan ook erg merkwaardig hoe het gegaan en gedaan is dan…
jjk
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:

Opzich niet gek als p/a tot 300 ugl is. Wel raar dat het te zien is, maar misschien een afwijkend voorselectie apparaat.
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:

P/A tot 300 ugl?
Bij p/a mag een ervaren bestuurder doorrijden… dat zou beteken dat heel wat ervaren bestuurders door zouden mogen rijden terwijl ze wel strafbaar zijn en dus een A zouden moeten blazen.
jjk
Gewaardeerd lid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:

Ja het is bijzonder maar waar. Staat in de ‘instructie handhaving rijden onder invloed’. Laatst werden bij ons op het BT de drägers gekalibreerd en toen kwam dat ook ter sprake.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Carolien schreef: 09 sep 2023, 19:30 P/A tot 300 ugl?
Bij p/a mag een ervaren bestuurder doorrijden… dat zou beteken dat heel wat ervaren bestuurders door zouden mogen rijden terwijl ze wel strafbaar zijn en dus een A zouden moeten blazen.
Op zich klopt dat wel; de apparaten zijn idd ruim afgesteld om te voorkomen dat de politie te veel 'near misses' heeft, uiteindelijk en 20 minuten later aan 't bureau maar het feit dat men met ugl werkt ipv de standaard meting is...heel bijzonder..

Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:

Dankjewel voor de uitleg, had altijd begrepen dat p/a lager was maar dan weet ik dat ook weer.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

zijlvaart67 schreef: 09 sep 2023, 17:57 Het laatste is waar 't om draait; de politie werkt met 4 codes (P, PA, A en F) en bij het blazen op straat hoort geen promillage zichtbaar te zijn. Die apparaten zijn er wel maar worden, voor zover ik weet, alleen voor alcoholonderzoeken gebruikt..en mogen niet voor strafrechtelijke onderzoeken gebruikt worden..
Dan verbaast het me niet dat er geen vervolging heeft plaatsgevonden..

Heel bijzonder allemaal..
De Dragers zijn in staat de precieze gemeten waarde aan te geven. Normaal staat dat uit, maar een kerninstructeur kan dat handmatig aanzetten. Daardoor kan je dus terugkijken hoeveel iemand geblazen heeft. Daarom blies TS waarschijnlijk boven de grens maar vanwege de ruime correctie van het apparaat bleef het een P/A waardoor TS dus niet naar de ademanalyse hoefde en geen rijverbod kreeg.

Aan TS: 260 ug/l is ongeveer 3,5 standaard bier. Tel daaruit wat er eventueel afgebouwd is, dan is het waarschijnlijk dat u wel iets meer dan 2 slokken teveel op had. Bij elke functie binnen de politie wordt een hoge integriteit verwacht en daar past dit gedrag niet.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gesloten