VOG en winkeldiefstal

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Elles TS
Nieuw lid
Roepnaam: Elles
Geslacht:

VOG en winkeldiefstal

Ongelezen bericht door Elles »

Beste,
Ik heb een vraag. Ik heb vorig jaar zomer iets stoms gedaan. Ik heb een item van € 3,- in mijn tas gedaan in een warenhuis. Vraag me niet waarom, nooit eerder gedaan en ook zeker nooit meer van plan. Maar goed het is natuurlijk gezien door iemand en via camerabeelden hebben ze aangifte gedaan. 2 maanden later ontvang ik een brief en moet ik me voor verhoor melden op het bureau. Ik was er kapot van en schaamde me diep. Nou zei de agent ook wel dat ik niet echt daar op mijn plek was. Maar goed had ik het ook maar niet moeten doen. in ieder geval werd de zaak geseponeerd. Ik vroeg nog krijg ik nu geen strafblad? Nee zeker niet gaf hij aan. Maar ik zag later dat er 1 jaar voorwaardelijk geseponeerd op de brief stond. Dus dan krijg je toch wel een aantekening?
Ik heb wel nog de 181 via Soda betaald voor de ondernemer. Was overigens ook meteen naar die ondernemer gegaan om mijn excuses aan te bieden en om te vragen hoe ik de schade kon compenseren. Dat wilde hij niet, iedereen naar de politie.

Nu wil ik me over ruim 2 jaar kandidaat stellen als gemeenteraadslid. Ik heb gelezen dat hier nog strengere regels voor gelden voor wat betreft afgifte VOG. Een gemeente vraagt geen VOG aan raadsleden, maar een partij over het algemeen wel. Dan is dit incident 3 jaar geleden. Heeft het zin om over 2 jaar een VOG aan te vragen? Of kan ik beter maar helemaal stoppen met dit voornemen? Ik heb het onlangs proberen aan te vragen, maar bij Justis zeiden ze dat ze dit voor potentiele raadsleden alleen voor de verkiezingen doen. Wel zonde, want verder heb ik alle kwalificaties en sta ik midden in de samenleving. :(
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: VOG en winkeldiefstal

Ongelezen bericht door maestro »

Je krijgt waarschijnlijk gewoon een VOG omdat er geen veroordeling heeft plaatsgevonden. Je staat wel in de systemen geregistreerd, maar wat er precies geraadpleegt wordt is afhankelijk van de functie waar je naar solliciteert.
Je kunt naturlijk tijdens het visitatie proces wel vragen verwachten over je strafrechtelijk verleden en liegen maakt je chantabel.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Een voorwaardelijk sepot terzake een misdrijf komt op het strafblad te staan. Of dit gevolgen heeft voor de afgifte van een VOG is niet aan de politie maar aan de instantie die de VOG moet afgeven.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Ter evrduidelijking: de instantie beoordeelt wat er over je geregistreerd stata en in hoeverre dat in de weg staat om een verklaring omtrent het gedrag te verstrekken. Daarbij worden dus de feiten mede beoordeeld aan de hand van de functie die je gaat bekleden. Zo gelden er andere normen voor eiemand die met kinderen werkt dan voor iemand die bij een bank werkt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten