Ik heb recent een mooie reis gemaakt naar Canada en daar horen natuurlijk ook wel souveniertjes bij. Nu heb ik een replica “novelty” kenteken van de provincie gekocht waar ik was.
Toen ik terug in Nederland kwam dacht ik dat het wel eens een leuk idee was om die misschien achter de voor of achterruit van de auto te leggen in plaats die op te hangen. Alleen vraag ik me dan nu af of dat wel helemaal legaal is? Met de originele kentekens wordt uiteraard niks gedaan. Weet een van jullie misschien wat hier precies de wetgeving voor is? Ik kon er online niks concreets over vinden.
Het zou mogelijk voor verwarring kunnen zorgen als je meerdere kentekens op, aan of in een voertuig voert. Een kenteken is een uniek herkenningskenmerk van specifiek bij een voertuig hoort. Als je er een wil aanbrengen op je voertuig terwijl die er niet op hoort, kún je daarmee wellicht een verkeerde indruk wekken.
Wil je duidelijkheid? Hang hem dan gewoon aan de muur thuis.
En het kan zomaar gebeuren dat de ANPR camera's hierop reageren. Dat kan dan weer leiden tot een staandehouding.
Of de scanvoertuigen van parkeercontroleurs, milieuzones die hierop negatief reageren.
En al loop je daar misschien zelf geen risico's mee. Het kan reden zijn je te vorderen het valse kenteken, want dat is het: niet echt, dus vals, van je voertuig te verwijderen. Je mag geen valse kentekens voeren/ het voertuig mag niet voorzien zijn van valse kentekens. En dat is strafbaar. Maar ik denk niet dat met zo'n souvenirplaat het tot een boete komt.
Ik zou dat ding zelf gewoon lekker aan de muur hangen.
Afhankelijk van hoe het kenteken eruit ziet, kan het zijn dat bepaalde geautomatiseerde systemen hierop reageren. Of een agent in persoon niet duidelijk ziet dat dit een souvenir is - al verwacht ik van wel want ze zijn niet achterlijk - kan het alsnog zijn dat een systeem uw souvenir scant en afgaat.
Daar gaat werk in zitten. Bespaar uzelf en de politie werk. Zo'n ding hangt mooi aan de muur; ik heb er zelf ook een uit de VS.