Goede avond.
Ik ben met de auto staande gehouden voor een snelheidsovertreding door de politie. Ik kreeg een waarschuwing omdat ze mij niet konden klokken. Maar nu vraag ik mij of dit wel of niet in het systeem van de poltie is gezet, dit hebben ze mij niet gezegd, ze hebben mijn rijbewijs gecontroleerd en daarna mocht ik gelijk door rijden.
Waarschuwing snelheidsovertreding
Moderator: Moderatorteam
Re: Waarschuwing snelheidsovertreding
Dat kunnen wij niet weten.
Het kan maar het hoeft niet.
Wij, de politiecollega's die hier reageren, gaan dat niet opzoeken.
Maar ik vraag me af wat het voor meerwaarde heeft voor jou als bestuurder om te weten of de waarschuwing is vastgelegd.
Het kan maar het hoeft niet.
Wij, de politiecollega's die hier reageren, gaan dat niet opzoeken.
Maar ik vraag me af wat het voor meerwaarde heeft voor jou als bestuurder om te weten of de waarschuwing is vastgelegd.
Ik mag hopen dat het vastgelegd is. Waarschuwen heeft namelijk geen enkele meerwaarde als je het niet vastlegd.
Ik leg al mijn waarschuwingen vast en dring er bij collegas ook steevast op aan om hetzelfde te doen. Zo gebeurd, en de rest van de collegas in Nederland weten dat we dit gesprek gehad hebben.
Als je niets vastlegt loop je namelijk het risico dat iemand vijf keer per dag voor hetzelfde gewaarschuwd wordt. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Ik leg al mijn waarschuwingen vast en dring er bij collegas ook steevast op aan om hetzelfde te doen. Zo gebeurd, en de rest van de collegas in Nederland weten dat we dit gesprek gehad hebben.
Als je niets vastlegt loop je namelijk het risico dat iemand vijf keer per dag voor hetzelfde gewaarschuwd wordt. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Ik leg net als Proost alle waarschuwingen vast, anders heeft het geen zin en wordt u keer op keer gewaarschuwd. Ik geef dit ook altijd aan de persoon mee als extra waarschuwing, maar dat is geen verplichting. Dus ja, de kans is zeker aanwezig dat het is vastgelegd. Als ik in het systeem lees dat iemand al is gewaarschuwd kun je er vanuit gaan dat ik in ieder geval ga handhaven bij een volgende keer. Zeker als het aso gedrag is dan doe ik dat met eventueel een mededeling cbr erbij, maar dat ligt geheel aan de feiten en omstandigheden maar snelheid kan daar onderdeel van zijn.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Waarschuwing snelheidsovertreding
Bij een staande houding heeft de agent aangegeven dat er een dermate grote snelheidsovertreding is gemaakt dat het rijbewijs ingevorderd kan worden.
Uiteindelijk na controle van persoonsgegevens heeft de agent dit afgedaan met een waarschuwing.
Nu heb ik gelezen dat waarschuwing in deze overtredingscategorie 5 jaar in het systeem blijven staan.
Echter is mijn vraag:
Als er een officiële waarschuwing wordt geregistreerd, krijg je hier dan als 'overtreder' ook een kennisgeving van per post en/of e-mail of wordt dit alleen ter plaatse, mondeling, aangegeven?
Uiteindelijk na controle van persoonsgegevens heeft de agent dit afgedaan met een waarschuwing.
Nu heb ik gelezen dat waarschuwing in deze overtredingscategorie 5 jaar in het systeem blijven staan.
Echter is mijn vraag:
Als er een officiële waarschuwing wordt geregistreerd, krijg je hier dan als 'overtreder' ook een kennisgeving van per post en/of e-mail of wordt dit alleen ter plaatse, mondeling, aangegeven?
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Je krijgt daar verder geen kennisgeving van, een dergelijke waarschuwing wordt mondeling gedaan. Na vastlegging in de politiesystemen is door elke politieman/vrouw op straat bij een controle te zien dat je al gewaarschuwd bent.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Ik vermoed dat het bij een waarschuwing is gebleven omdat er geen correcte meting is verricht maar dat alleen het vermoeden was dat u fors te hard heeft gereden.
Als er namelijk een correcte meting was geweest dan had het rijbewijs ingevorderd moeten worden.
Als er namelijk een correcte meting was geweest dan had het rijbewijs ingevorderd moeten worden.
Stay safe out there.
Bij een correcte meting was de invordering zelfs verplicht geweest. Je kan dan geen gebruik maken van je discretionaire bevoegdheid.
Echter, bij volgen met uitloop heb je al snel een correcte meting dus ben wel benieuwd naar de precieze inhoud van dit bijzondere verhaal.
Echter, bij volgen met uitloop heb je al snel een correcte meting dus ben wel benieuwd naar de precieze inhoud van dit bijzondere verhaal.
Kleine correctie. Alleen als er ook PV opgemaakt wordt moet het rijbewijs ingevorderd worden. Als er gewaarschuwd wordt, is er geen regel die de inname van het rijbewijs verplicht:Proost schreef: 02 sep 2023, 16:51 Bij een correcte meting was de invordering zelfs verplicht geweest. Je kan dan geen gebruik maken van je discretionaire bevoegdheid.
Wetstekst
Instructie inzake de invordering van rijbewijzen (2022I004)Een opsporingsambtenaar is verplicht om de overgifte van een rijbewijs te vorderen, wanneer deze tegen de bestuurder van een motorrijtuig een proces-verbaal opmaakt ter zake van overtreding van:
[...]
3) excessieve snelheidsovertredingen: indien de ter plaatse toegestane maximumsnelheid met 50 km/h of meer is overschreden of indien er sprake is van een bromfiets de toegestane maximumsnelheid met 30 km/h of meer is overschreden. In beide situaties moet er sprake zijn van een staandehouding.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche