Afgelopen week las ik een quote van een politie agent over onnodig linksrijden. De ze agent zei dat de richtlijn om terug naar rechts te gaan na het inhalen +- 10 seconden is.
Hoelang mag een inhaalactie duren? Tijdens mijn lessen jaren geleden heb ik geleerd dat een inhaalactie vlot en soepel moet verlopen. Mede voor een goede doorstroom van het verkeer. Daarbij 'mocht' ik was gas bijgeven om de actie ook vlot te laten verlopen.
Momenteel maak ik vaak mee dat bestuurders andere bestuurders met 1 km/u verschil inhalen. En dan bedoel ik 100km vs 101km. Zo'n inhaalactie duurt misschien dan wel 1 minuut.
En dan heb ik het over 1 auto die een andere inhaalt. Als je een treintje hebt praat je over minuten.
Als zo'n auto gaat inhalen met 1km verschil, 2 of meer autos gaat inhalen. Duurt het vaak nog langer. Wat ten koste gaat van de doorstroom.
Mag je om in te halen een beetje gas bij geven ?
En wanneer wordt langzaam inhalen onnodig linksrijden?
Inhalen vs onnodig linksrijden
Moderator: Moderatorteam
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Inhalen vs onnodig linksrijden
Als je gaat inhalen mag ik aannemen dat de auto voor je nog niet de toegestane max snelheid rijdt. Dus betekent dit dat je ook gas bij mag geven tot deze max snelheid. Langzaam inhalen zie ik nooit als onnodig links rijden, waar moet je heen, als je er links naast rijdt? Wel zou je in extreme gevallen kunnen denken aan het veroorzaken van hinder, maar dat zal niet zomaar gebeuren. Denk ook eens aan de vrachtauto's, die hebben soms geen extra snelheid meer over door de begrenzer, dus dan duurt de manoeuvre gewoon lang.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Tijdelijk harder rijden dan de toegestane maximumsnelheid om het inhalen te verkorten is in elk geval niet toegestaan.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Op de stukken 'autobahn' waar geen max snelheid geldt zijn de onderlinge verschillen groot; ik heb er beelden bij dat als je terug moet van 230 km/h naar 102 km/h omdat iemand als een slak een ander inhaalt, ja...
In Nederland zijn die onderlinge verschillen heel klein omdat bijna iedereen wel tegen de max snelheid aanzit en of een inhaalmanoeuvre dan 20, 30 of 40 seconden duurt is eigenlijk totaal niet interessant; 40 seconden eerder op 't werk of thuis brengt mij niet in een jubelstemming..
In Nederland zijn die onderlinge verschillen heel klein omdat bijna iedereen wel tegen de max snelheid aanzit en of een inhaalmanoeuvre dan 20, 30 of 40 seconden duurt is eigenlijk totaal niet interessant; 40 seconden eerder op 't werk of thuis brengt mij niet in een jubelstemming..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Daarnaast is overdrijven ook een vak. Als het snelheidsverschil 1km/u is ben je ongeveer na 14 seconden wel voorbij de gemiddelde auto. Dat kan best als een minuut voelen als je haast hebt. Maar gevoel en realiteit zijn twee verschillende dingen.
@Proost: deze foto vertelt toch iets anders.
Je hebt niet voldoende rechten om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 km/u is ongeveer 0,28 m/s. Als je normaal inhaalt, zonder voor of achter bumper te kleven, 'duurt' het denk ik zo'n 20 verschilmeters op de linkerbaan om een auto in te halen. 20m / 0,28m/s is toch wel rond de 70s.