Al 5 jaar overlast van buren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Hopeloos TS
Infopolitie Gast

Al 5 jaar overlast van buren

Ongelezen bericht door Hopeloos »

Een aantal jaar geleden een eengezinswoning gekocht.
Bij aankoop werd door aankoop makelaar aangegeven dat er rondom sociale huur zat, maar dat dit bij vrijkomen in de verkoop zou gaan.
Directe buren betrof gepensioneerden.
Een daarvan kwam helaas te overlijden een jaar later.
Echter ging het huis niet in de verkoop, maar kwamen er nieuwe sociale huurders in.

Toen begon de ellende, begrijp me niet verkeerd ik snap dat je wel eens wat van elkaar hoort als buren in een rijtjes huis.
Maar alles heeft een grens (toch?).
In den beginne gevraagd of men rekening wilde houden met de nachtelijke uren (na 23u) omdat hoorbaar is dat ze dan nog actief zijn.
Meubels verplaatsen, met deuren gooien, hard de trap op en af lopen. Veel al dus doordreunend geluid. Bij het gooien met de deuren zijn trillingen zelfs te voelen (en te horen omdat in mijn kasten de glazen trillen). Het verzoek tot rekening houden met heb ik een aantal keer herhaald. Helaas geen verandering.
Blijkbaar vonden de buren het dusdanig vervelend dat ik regelmatig aan de deur kwam en hun op hen nachtelijke gedrag aansprak dat ze kwaad zijn geworden en mij uitmaakten voor racist. Zonder dat ik daar ook enige aanleiding voor heb gegeven.

Heb de verhuurder aangesproken hierover.
Niet alleen om de geluidsoverlast, ook omdat de achtertuin in een bonte verzameling van wildgroei van willekeurige planten, huisraad, winkelwagens en afvalzakken is veranderd.
Dat laatste heeft de verhuurder toen actie op ondernomen, maar net als de wildgroei van planten is het een terugkerend probleem. Inmiddels wordt het 1x per jaar opgeruimd, maar de overlast blijft.

Op aanraden van de verhuurder geprobeerd met brieven het e.a. nogmaals te verzoeken en bewustwording van het gedrag te bewerkstellingen.
Zonder succes. Het werkte zelfs averechts tot schade aan mijn eigendommen aan toe. Al is dat niet 100% bewezen, doch toeval bestaat niet omdat het in de nacht na de laatste brief gebeurd is.
Aangifte met vermoeden van dader gedaan (voor geval het erger zou worden).

Dialoog lukt niet, derhalve gepoogd buurtbemiddeling in te schakelen. Echter geeft men daar geen gehoor aan.
Na ruim 5 jaar deze ellende is mijn nachtrust steeds slechter. Het bijhouden van een logboek ben ik wel aan begonnen, maar na een goede 2 maanden mee gestopt omdat me dit meer negatieve energie en nóg slechtere nachtrust gaf dan voorheen. De focus kwam er nog meer op te liggen dan eerst.

Ook oordoppen geprobeerd, met oorontsteking tot gevolg. Dus die kan ik niet meer gebruiken.

Wanneer men niet thuis is (vakantie ofzo) dan is het echt een verademing, dan kom ik tot rust en geniet ik ook weer van mijn huis.
Komt ook regelmatig voor dat de herrie direct al waarneembaar is bij thuiskomst van een dag werken (werk gewoon van 9-17u), je komt zo ook echt niet tot rust thuis.

Kortom, mijn woongenot is naar de knikkers.
De buren hoeven van mij niet weg, vraag slechts ombewustwording en daarmee verandering van gedrag.
Woningbouw geeft geen thuis, die doen er verder niks aan/mee.
Gemeente doet er ook niks mee en politie kan alleen langskomen als ik bel op moment dat het e.a. echt buitensporig is.
Dat laatste heb ik niks aan, want als ik om 00:30 weer eens wakker wordt omdat men stampt op de trap en de deuren weer dichtgooit van de badkamer/slaapkamer, is dat zo kortstondig dat oom agent dat nooit meer kan horen. En dan nog, straks ligt er een steen bij mij door het raam heen.

Juridisch advies ingewonnen en die geven ook aan dat het heel erg lastig is om deze overlast aan te pakken.
Daarbij snap ik ook dat het subjectief is wat overlast is.

Zijn deze overlastgevers nu zo beschermd dat ze gewoon hiermee door kunnen gaan? Moet ik eieren voor mijn geld kiezen en mijn woning opgeven en dan maar verhuizen?

Wie heeft er nog een tip?
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Al 5 jaar overlast van buren

Ongelezen bericht door maestro »

Je kunt kijken of er andere huurders zijn die ook overlast ervaren. In dat geval moet de woningbouwvereniging wel optreden omdat zij de eigen huurders van hun woongenot moet voorzien. Bovendien sta je in een civiele procedure sterker als er meerdere personen overlast ervaren.

Als de woningbouwvereniging niet wenst op te treden (in moderne contracten staan de nodige bepalingen over overlast) en buurtbemiddeling niet gewenst is blijft over de stap naar de rechter. Daar zal je wel met enig bewijs moeten komen van de overlast. Jij stelt overlast en zult dat dus moeten bewijzen. Een logboek kan daarbij behulpzaam zijn maar is opzichzelf onvoldoende.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Hopeloos TS
Infopolitie Gast

Dank voor het meedenken en de reactie.
De andere buren gesproken, echter horen die het niet geven ze aan. Omdat mijn woning er tussen zit. De overlastgevers zitten in een hoek huis.
Ze ergeren zich wel aan de mentaliteit over het onderhoud en vinden de komst van mijn directe buren een achteruitgang voor de buurt.

Daarnaast vinden ze het meer dan prima dat ik contact heb met de verhurende partij (dezelfde waar de buren bij zitten). Echter willen ze niet on-record, uit angst voor verstoorde relatie met de verhuurder.

Juridisch traject snap ik, weet alleen niet of ik dat metaal/emotioneel nog wel trek.
Zit zo onderhand tegen den burnout aan voor mijn gevoel.
Heb ook de rechtsbijstand al gecontact en die gaven ook aan dat het een traject van 9-12 mnd gaat zijn. Zonder garantie tot succes.

Geluidsopnames geprobeerd te maken, maar de mobiel pikt het niet op. Microfoon niet geschikt denk ik.

Overweeg serieus om te vertrekken. Kan de komende 3 weken iig in het huis van een vriend zitten die op reis gaat. Rust en opladen.

Vind het belachelijk eigenlijk dat overlast gevers zo goed beschermd zijn...
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Overlastgevers zijn niet goed beschermd, hoewel u dat wel zo kan ervaren.
Het zou vreemd zijn als er geen bewijs geleverd zou moeten worden voor de overlast, dan zou iedereen - even gechargeerd - met 1 telefoontje zijn buren het huis uit kunnen laten zetten.
Het klopt dat dat vaak lastig is voor de mensen die de overlast ervaren, maar de wetgeving in Nederland is nou eenmaal zo gemaakt dat degene die eist moet bewijzen. U zult dus bewijs moeten leveren voor de overlast.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Hopeloos TS
Infopolitie Gast

Dat snap ik.
Foto's van de staat van hun tuin heb ik uiteraard. Hele collectie door de jaren heen inmiddels.
Echter is er geen klok gelijk te zetten met de geluiden die ik als overlast ervaart.
Anders dan het opschrijven in een logboek zou ik niet weten hoe je het onverwachts hard dicht slaan, incl trillingen, van deuren en stampen op de trap vast kunt leggen als bewijs.
Veel al kom ik online tegen dat geluidsmetingen (en uitspraken) afgaan op decibel, terwijl de overlast die ik ervaar veel al gedreun is.
Prima als ik bewijs moet aanleveren, maar hoe? Niemand in de afgelopen 5 jaar die ik bij diverse instanties heb gesproken hebben daar een antwoord op. Uiteraard heb ik men uitgenodigd om eens te komen luisteren in de late avond en nacht. Maar daar gaat men niet op in.
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Toch een logboek bijhouden. Wanneer een verhuurder een uitzettingsprocedure wil starten zal deze een dossier moeten kunnen laten zien aan de rechter, oftewel onder andere een logboek. Zonder een dossier gaat een rechter niks doen want er is geen bewijs.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Er zijn organisaties en bedrijven die geluidsmetingen doen, zoals bijvoorbeeld https://bewijsrapportage.nl/waarom/geluidsoverlast/
en via Nederlandse Stichting geluidshinder: https://nsg.nl/nl/nsg-diensten

Je kunt dan het niveau van lawaai en trillingen laten vaststellen en dan kan je zien of het van een aanvaardbaar niveau is gezien het tijdstip. Het kost wel wat.
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Carolien schreef: 04 aug 2023, 09:21 Toch een logboek bijhouden. Wanneer een verhuurder een uitzettingsprocedure wil starten zal deze een dossier moeten kunnen laten zien aan de rechter, oftewel onder andere een logboek. Zonder een dossier gaat een rechter niks doen want er is geen bewijs.
Ik zie dat het om koop gaat, maar ook dan zult u een dossier op moeten bouwen. En niet af en toe melding maken maar elke keer weer.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

De politie kan u echter hiermee niet helpen. De politie kan alleen bij piek overlast optreden en dan moet het ook nog eens op heterdaad geconstateerd worden.
De door u ervaren overlast zal, indien aantoonbaar, zoals al aangegeven, in het civiele traject opgelost moeten gaan worden.
De structurele overlast moet door u dan wel aannemelijk gemaakt te worden.
Stay safe out there.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

En helaas is de staat van de tuin geen overlast.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Lees dit eens:

https://www.ad.nl/pijnacker-nootdorp/bu ... ~af46acfd/

De gang naar de (civiele) rechter.
Het kán maar vereist een plan van aanpak, geld, en een wat langere adem.

Vervolgartikel
https://archive.is/XvzQu
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Met deze laatste verwijzing bent u voldoende geïnformeerd. Succes.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Op verzoek geopend
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Ik heb nog even een aanvulling op de overlast van de tuin. Er is door de kantonrechter een uitspraak gedaan: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... 008:BG1111
Hierin wordt gesteld dat een tuin om de drie weken een onderhoudsbeurtje nodig heeft. Nou zal dit in de praktijk niet altijd lukken natuurlijk, maar u zou nog eens met de verhuurder om de tafel kunnen gaan zitten en deze uitspraak kunnen aanhalen.

Succes!
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Let wel op dat het in die uitspraak uitdrukkelijk in het huurcontract opgenomen was. Zonder dat zou het problematischer zijn geweest om de huurder tot 3 wekelijks onderhoud te verplichten. Al kan bijvoorbeeld afval wel reden zijn om een bewoner tot het oprimen van zijn tuin te verplichten omdat dit stank, ongedierte en volgels e.d kan aantrekken, wat overlast voor anderen kan opleveren. Of bijvoorbeeld brandgevaar. Maar een onverzorgde tuin op zich is zonder contractuele bepaling geen reden om een bewoner/huurder tot onderhoud van de tuin te evrplichten.
Gesloten