Bestuur schietvereniging met strafblad

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bezorgdemams TS
Infopolitie Gast

Bestuur schietvereniging met strafblad

Ongelezen bericht door Bezorgdemams »

Hallo,

Mijn ex is samen met iemand anders bestuurder van een schietvereniging. (Zover ik weet niet verbonden aan knsa), en hoeven nog niet aan de nieuwe regels te voldoen die in 2021 zijn ingegaan.

Nog geen 1,5 jaar geleden veroordeeld voor mishandeling, een taakstraf gekregen, verplichte reclassering, 2 jaar voorwaardelijk en destijds contact straatverbod.

Nu heeft hij op zijn adres een schietvereniging waar hij bestuurder van is en gemachtigde samen met iemand die de wapens in huis heeft. Zelf heeft hij al een aantal jaar geen wapenvergunning meer.

Zijn maat (medebestuurder) weet niets van zijn strafblad en daar gaat hij nog weleens mee schieten. Hij is scherpschutter veel prijzen gewonnen en vaak (tactisch) passief agressieve hints gegeven over dat hij zo wat "regelt".

Mijn zorgen uiteraard aangegeven en destijds doorgekregen dat hij zou zijn uitgeschreven. Dit blijkt niet het geval. Nu gaat korpscheftaken dit alsnog onderzoeken. Ondertussen verhuis ik uit angst naar een andere woonplaats want we zijn inmiddels maanden verder.

Kan nog een heel verhaal vertellen maar mijn vraag, aangezien iedereen zomaar een schietvereniging mag beginnen en hij in het verleden al eerder veroordeeld is voor mishandeling (en toen gewoon een wapenverlof kreeg) is mijn vertrouwen behoorlijk weg. blijf ik angstig.

Mag je als bestuurder een strafblad hebben ? (Je zit al in het bestuur en krijgt dus ondertussen een strafblad. Blijf dit raar vinden. Hij loopt zelfs bij forensische hulpverlening ivm dat hij zo explosief kan reageren en reclassering dat beter vond.

Mvg een bezorgde moeder.
(Ex is niet de vader van mijn kids)
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Re: Bestuur schietvereniging met strafblad

Ongelezen bericht door Proost »

Welke rol heeft hij als bestuurder? Ik kan me namelijk voorstellen dat de KvK niet dezelfde vragen stelt als korpschef taken (de politie) en dat er andere eisen gesteld worden aan een verlof houder dan aan een bestuurder.
Als hij een strafblad heeft en onder psychische hulpverlening staat, zal/kan/mag hij geen toegang tot wapens hebben. Maar dat hoeft ook niet perse zo te zijn als ik de casus vrij interpreteer.
Bezorgdemams TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor het antwoord. Hij is al 19 jaar ingeschreven en is penningmeester.
Er zijn 2 bestuursleden. Zijn adres is ook het hoofdadres.
Bezorgdemams TS
Infopolitie Gast

Excuus ,10 jaar bedoel ik.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Iedereen mag een vereniging oprichten. Het hebben van een strafblad is niet relevant. Een vereniging mag geen strafbare feiten stimuleren of ondersteunen.
Gezien het strafblad zal uw ex geen verlof tot voorhanden hebben van een vuurwapen meer krijgen.
Dat verlof moet ook aanwezig zijn bij degene die de wapens van de vereniging in beheer heeft.
Uw ex zal dus ook geen verenigingsverlof kunnen krijgen.
Of je als vereniging een bestuurslid met een strafblad wil hebben is aan de vereniging en niet de politie.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals SWAT aangeeft is er geen verbod voor leden, inclusief bestuursleden, van een schietvereniging om een strafblad te hebben. Alleen voor personen met een wapenverlof gelden beperkingen.
Zie: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... S:2018:871

Natuurlijk kunnen de statuten van een vereniging als voorwaarde hebben dat een lid van onbesproken gedrag is. Dat is aan de vereniging.
el chiko
Lid
Roepnaam: Jos
Geslacht:
Leeftijd: 66

Ongelezen bericht door el chiko »

wat wel iets is: certificering. of door KNSA of door KNTS en die hebben beide in de certificering vragen staan iets van:
Doet uw vereniging, als onderdeel van de ballotageprocedure, bij personen die kiezen voor het traditioneel schieten onderzoek, voor zo ver u daartoe in staat bent,
1 naar de mogelijke strafbare antecedenten van de betrokkenen?
2 naar de mogelijke aanwezigheid van klinische factoren?
3 naar de mogelijke aanwezigheid van stressvolle omstandigheden?
4 naar specifieke karaktereigenschappen?

maar wat ze, de vereniging, moeten doen met de uitslag daarvan?

en er is iets als: deze uit de KNTS vragen maar de KNSA vragen wijken niet zo veel af
Wanneer de KNTS via het KNTS-meldpunt een melding ontvangt aangaande een lid van uw vereniging/schuttersgilde, wordt het bestuur van uw vereniging daarover in kennis gesteld en verzocht de noodzakelijke acties te nemen en daarvan rapportage uit te brengen aan het KNTS bestuur. Is uw vereniging met het KNTS-meldpunt bekend en neemt u, wanneer u een melding van de KNTS krijgt, daarvoor de noodzakelijke acties?

en o ja:

als een vereniging niet gecertificeerd is door:
of KNSA
of KNTS
of de door minister aangestelde partij (op dit moment ook KNSA)

mag niemand ervan een verlof tot voorhanden hebben. ook geen verenigingswapen
Als een schaap over dam, hek kapot
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Maar even een wedervraag van hele andere aard.

U stelt angstig te zijn, omdat hij bestuurslid van een schietvereniging is.
Ik ken niet het hele verhaal, maar maakt dit anders dan dat hij bv bestuurslid is van een voetbal vereniging ?

Ik lees nergens dat hij in het verleden al eens gebruik gemaakt heeft van die vuurwapens uit verenigingsverband om daar misdrijven mee te plegen.

Waar komt die angst vandaan dat het enkele feit dat hij bestuurslid is ???
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

el chiko schreef: 29 jul 2023, 08:48 wat wel iets is: certificering. of door KNSA of door KNTS en die hebben beide in de certificering vragen staan iets van:
Doet uw vereniging, als onderdeel van de ballotageprocedure, bij personen die kiezen voor het traditioneel schieten onderzoek, voor zo ver u daartoe in staat bent,
1 naar de mogelijke strafbare antecedenten van de betrokkenen?
2 naar de mogelijke aanwezigheid van klinische factoren?
3 naar de mogelijke aanwezigheid van stressvolle omstandigheden?
4 naar specifieke karaktereigenschappen?

maar wat ze, de vereniging, moeten doen met de uitslag daarvan?

en er is iets als: deze uit de KNTS vragen maar de KNSA vragen wijken niet zo veel af
Wanneer de KNTS via het KNTS-meldpunt een melding ontvangt aangaande een lid van uw vereniging/schuttersgilde, wordt het bestuur van uw vereniging daarover in kennis gesteld en verzocht de noodzakelijke acties te nemen en daarvan rapportage uit te brengen aan het KNTS bestuur. Is uw vereniging met het KNTS-meldpunt bekend en neemt u, wanneer u een melding van de KNTS krijgt, daarvoor de noodzakelijke acties?

en o ja:

als een vereniging niet gecertificeerd is door:
of KNSA
of KNTS

mag niemand ervan een verlof tot voorhanden hebben. ook geen verenigingswapen
Er is echter volgens mij geen plicht voor een schietvereniging om lid te zijn van de KNSA.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
el chiko
Lid
Geslacht:

zowel de KNSA een KNTS hebben verenigingen als leden. en ja alle schietverenigingen en gilden hebben het geluk dat lidmaatschap vanuit de wetgever tegenwoordig verplicht is

het is wat onduidelijk allemaal. echter de som van: wet wapens en munitie, regeling wapen en munitie en circulaire wapens en munitie.
als iemand meer als 3 maal per jaar schiet dien een VOG aangevraagd te worden in relatie dus met schieten.
als iemand een verlof tot voorhanden van vuurwapens wil hebben dient die lid te zijn van een gecertificeerde vereniging
* dient een aspirant jaar bij de vereniging te hebben
* daarna tenminste één jaar daarna aantonen minimaal te voldoen aan minimale eis om een eigen wapen thuis te hebben. 18 schietbeurten dus.
--* en hoeveel er op een dag aangetekend mogen worden is het beste op te zoeken in de huidige wetteksten. die veranderen sinds Tristan nog eens en we maken zomaar een gedachte fout in wat het was en nu is.

een wapen heb je niet zomaar thuis staan gelukkig.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Geslacht:

Dan doel je waarschijnlijk op artikel 43b van de regeling wapens en munitie. Maar dat gaat over verenigingen die zelf wapens beheren, verenigingswapens. Althans, zo leg ik dat artikel uit.
Daarnaast is er het besluit erkenning schierverenigingen, waarvan artikel 2 lid 2 bepaald:
Indien een schietvereniging niet beschikt over het in het eerste lid, onder a, bedoelde certificaat, overlegt de schietvereniging in plaats daarvan daarmee gelijk te stellen documentatie. Zulks ter beoordeling aan Onze Minister.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
el chiko
Lid
Geslacht:

hoi Maestro.

klop helemaal. en dat stond ook bij mijn stukje 2:

racefiets
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door racefiets »

KNSA verplichting is er niet meer. De minister kan een vereniging ook erkennen. Er zijn inmiddels meerdere verenigingen die niets met de KNsA te doen hebben en gewoon een verenigingsverlof hebben.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

De vraag van TS was:
Mag je als bestuurder een strafblad hebben ?
en die vraag lijkt inmiddels beantwoord
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten