20 jaar geleden had ik een scooter die destijds gestolen is. Aangifte gedaan, maar uiteraard nooit meer wat van gehoord.
Tot ik een tijdje terug op marktplaats precies zo'n scooter terugvond, die zie je niet veel rijden. Exact dezelfde schade die ik had ook. Kan eigenlijk niet missen.
Alleen... ik heb geen bewijs dat ik ooit die scooter gehad heb. Geen framenummer, geen foto's (nog net vóór het digitale tijdperk), aangifte is maar 5 jaar bewaard bij politie, geen verzekeringsbewijs meer (met verhuizing alle oude papieren weggegooid) en destijds nog geen kenteken...
Verkoper geeft aan dat deze 15 jaar in de schuur stilgestaan heeft. In de eerste advertentie gaf hij aan dat er een kenteken op zat, maar geschorst. Zou zo opnieuw geactiveerd kunnen worden. Toen ik als zogenaamde koper ben wezen kijken heeft hij me hiervan kentekenbewijs laten zien. In een donker schuurtje overigens, dus echt goed bestuderen was er natuurlijk niet bij.
Ik snap dat ik zonder bewijzen deze scooter uiteraard niet terug kan krijgen na 20 jaar. Maar ik had het leuk gevonden als ik hem tegen een klein bedrag had kunnen terugkopen. We konden het niet eens worden over de prijs.
Nu heeft de verkoper een nieuwe advertentie geplaatst met diezelfde scooter voor een lager bedrag. Maar nu staat er bij zonder kenteken. Ik blijf het een raar en verdacht verhaal vinden.
Maar stel dat ik alsnog die scooter terug zou kopen. Zonder kenteken dus... hoe zit dat dan met opnieuw aanvragen? Kan daar alsnog uit blijken dat het een gestolen scooter is en wordt ik dan als 'heler' gezien ofzo?
Mogelijk 20 jaar geleden gestolen scooter teruggevonden
Moderator: Moderatorteam
Re: Mogelijk 20 jaar geleden gestolen scooter teruggevonden
U heeft aangifte gedaan dus er is ergens wat vastgelegd. Wij nemen geen aangiftes op als er enkel bekend is: zwarte bromfiets, schade links, VIN onbekend.
Dus dat VIN is ooit vastgelegd in een registratie. Dit kan er mogelijk toch nog uit komen, moeten we wel weten welk VIN het is. Pas geleden meldde er zich nog iemand die een tractor op naam wilde zetten welke 27 jaar geleden gestolen was. Die hadden toen ook nog geen kenteken etc.
Geef deze informatie even door aan de wijkagent en vraag naar de mogelijkheden. Wel handig als je er dan bij kan vertellen hoe je aan kan tonen dat net deze bromfiets ook de jouwe was. Er zal iets vast moeten liggen qua eigenaarschap.
Als de verkoper een voertuig probeert te verkopen met documenten die er niet bij horen rijst bij de politie de verdenking van diverse misdrijven. Die kunnen we gaan onderzoeken.
Voertuigen zonder documenten kunnen in de meeste gevallen niet (meer) op naam gezet worden.
Dus dat VIN is ooit vastgelegd in een registratie. Dit kan er mogelijk toch nog uit komen, moeten we wel weten welk VIN het is. Pas geleden meldde er zich nog iemand die een tractor op naam wilde zetten welke 27 jaar geleden gestolen was. Die hadden toen ook nog geen kenteken etc.
Geef deze informatie even door aan de wijkagent en vraag naar de mogelijkheden. Wel handig als je er dan bij kan vertellen hoe je aan kan tonen dat net deze bromfiets ook de jouwe was. Er zal iets vast moeten liggen qua eigenaarschap.
Als de verkoper een voertuig probeert te verkopen met documenten die er niet bij horen rijst bij de politie de verdenking van diverse misdrijven. Die kunnen we gaan onderzoeken.
Voertuigen zonder documenten kunnen in de meeste gevallen niet (meer) op naam gezet worden.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ik denk dat dat het geval was. Meen me te herinneren dat ik inderdaad bij aangifte als enige bewijs had dat ik die scooter in verzekering had, als 16 jarig meisje denkend dat dat voldoende was.Wij nemen geen aangiftes op als er enkel bekend is: zwarte bromfiets, schade links, VIN onbekend.
Ik heb dus contact gegad met de politie, maar ze hebben dit niet kunnen terugvinden.
Het idee dat ik deze scooter als de mijne kan claimen heb ik inmiddels ook opgegeven hoor.
Aangezien ik destijds in 2003 dus geen bewijs van diefstal had en in 2007 de kentekenplicht ontstond heeft hij hem natuurlijk mooi als 'eerste eigenaar' kunnen registeren. Maar dit blijkt dan nu toch te betwijfelen...
Het leek me leuk deze terug te kopen zodat mijn broertje hem kan opknappen. Maar ik denk dat het te vaag en onbetrouwbaar is allemaal.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Zelfs al zou de aangifte 20 jaar na dato nog te vinden zijn geweest. Dan zou u ook geen recht meer op teruggave van de bromfiets hebben. Zelfs al zou te bewijzen zijn dat de huidige eigenaar van de bromfiets deze 20 jaar geleden gestolen heeft dan is dat feit reeds 8 jaar verjaard.
Als de huidige eigenaar de bromfiets "te goeder trouw" heeft gekocht zou u ook achter het net vissen. Hij is dan zowel strafrechtelijk als civielrechtelijk de eigenaar van uw bromfiets geworden.
Ook als er sprake zou zijn van heling gepleegd door de huidige eigenaar zou dit feit ook verjaard zijn geweest.
Bij het afsluiten van een verzekering was het in het kenteken loze tijdperk verplicht om het chassisnummer op te geven aan de verzekeraar.
Dus als u uw verzekeringsbewijs nog had bij het opnemen van de aangifte dan is het chassisnummer in de aangifte opgenomen geweest.
Gesignaleerde gestolen voertuigen worden na een bepaalde periode, ook als zij niet zijn teruggevonden af gesignaleerd. Ik weet niet precies de termijn maar dat zou op zijn laatst de verjaringstermijn van het strafbare feit kunnen zijn.
Als de huidige eigenaar de bromfiets "te goeder trouw" heeft gekocht zou u ook achter het net vissen. Hij is dan zowel strafrechtelijk als civielrechtelijk de eigenaar van uw bromfiets geworden.
Ook als er sprake zou zijn van heling gepleegd door de huidige eigenaar zou dit feit ook verjaard zijn geweest.
Bij het afsluiten van een verzekering was het in het kenteken loze tijdperk verplicht om het chassisnummer op te geven aan de verzekeraar.
Dus als u uw verzekeringsbewijs nog had bij het opnemen van de aangifte dan is het chassisnummer in de aangifte opgenomen geweest.
Gesignaleerde gestolen voertuigen worden na een bepaalde periode, ook als zij niet zijn teruggevonden af gesignaleerd. Ik weet niet precies de termijn maar dat zou op zijn laatst de verjaringstermijn van het strafbare feit kunnen zijn.
Stay safe out there.
-
Sann TS
- Infopolitie Gast
Ahh oke, bedankt.
Ik heb de zaak van het landbouwvoertuig waar ik naar refereerde nog even opgezocht. Gestolen in 1992. Kwam er nog gewoon als gestolen uit dus ik denk dat het onwaarschijnlijk is dat het direct gekoppeld is aan de verjaringstermijn. Hij is in ieder geval niet op naam te stellen en er wordt geen kenteken afgegeven.SWAT schreef: 14 jul 2023, 00:35. Ik weet niet precies de termijn maar dat zou op zijn laatst de verjaringstermijn van het strafbare feit kunnen zijn.