Parkeerboete zonder te parkeren?
Moderator: Moderatorteam
-
Adrie TS
- Infopolitie Gast
Parkeerboete zonder te parkeren?
Beste politie,
Wat ik me afvraag. Ik was vanochtend boodschappen aan het doen met mijn vrouw. Zij was even de winkel in gelopen en ik had hem even op de parkeervakken neergezet in de strook voor de winkels. Omdat ik weet dat dit eigenlijk een betaald parkeren strook is, ben ik in de auto blijven zitten met draaiende motor in afwachting tot mijn vrouw zo terug was. Was echt een kleine boodschap voor twee dingen en ze was in 5 minuten terug.
De gedachte er achter was dat als er een parkeercontroleur langs zou komen, ik zou kunnen zeggen dat we binnen een minuut weg zouden zijn of daadwerkelijk meteen de auto verzetten als het nodig was.
Maar kennelijk werkt de gemeente nu met een ander systeem want ik stond er krap 2 minuten en er kwam een auto van handhaving langs rijden met zo'n mobiele parkeercontrole camerasysteem op het dak. Reed ook best snel, denk gewoon de normale snelheid. Nu ben ik bang dat die mijn kenteken alsnog gestand heeft en ik een boete ga krijgen terwijl ik echt amper 5 minuten daar gestaan heb.
Weten jullie hoe dit werkt en of ik een boete kan verwachten?
Wat ik me afvraag. Ik was vanochtend boodschappen aan het doen met mijn vrouw. Zij was even de winkel in gelopen en ik had hem even op de parkeervakken neergezet in de strook voor de winkels. Omdat ik weet dat dit eigenlijk een betaald parkeren strook is, ben ik in de auto blijven zitten met draaiende motor in afwachting tot mijn vrouw zo terug was. Was echt een kleine boodschap voor twee dingen en ze was in 5 minuten terug.
De gedachte er achter was dat als er een parkeercontroleur langs zou komen, ik zou kunnen zeggen dat we binnen een minuut weg zouden zijn of daadwerkelijk meteen de auto verzetten als het nodig was.
Maar kennelijk werkt de gemeente nu met een ander systeem want ik stond er krap 2 minuten en er kwam een auto van handhaving langs rijden met zo'n mobiele parkeercontrole camerasysteem op het dak. Reed ook best snel, denk gewoon de normale snelheid. Nu ben ik bang dat die mijn kenteken alsnog gestand heeft en ik een boete ga krijgen terwijl ik echt amper 5 minuten daar gestaan heb.
Weten jullie hoe dit werkt en of ik een boete kan verwachten?
Re: Parkeerboete zonder te parkeren?
Je stond geparkeerd en had niet betaald, de titel van je verhaal klopt dus niet. De naheffingsaanslag zou dus terecht zijn, ook al is het 2 minuten, met draaiende motor, alarmlichten aan, en dan mag je ook nog een zwaailicht op het dak zetten, 14 briefjes achter de voorruit leggen en een muziekinstallatie die omroept dat je staat te wachten... dan is het nog steeds parkeren, sorry.
Parkeren is: "het laten stilstaan van een voertuig anders dan gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt tot het onmiddellijk in- of uitstappen van passagiers of voor het onmiddellijk laden of lossen van goederen"
Even boodschappen doen is niet onmiddelijk laden of lossen of iemand in of uit laten stappen. U was dus aan het parkeren.
Het laten draaien van een motor doet daar niets aan af. Ook belast u daar het milieu onnodig mee.
Of u een boete krijgt is afhankelijk hoe het e.e.a. is afgesteld, dat durf ik niet te zeggen. Ik zou zeggen dat men 5 minuutjes de kans krijgt na het parkeren om de app te activeren of ouderwets naar de paal te lopen om te betalen. Maar dat kan per gemeente wellicht nog verschillen, dat weet niet.
Edit: als aanvulling op Frans. De alarmlichten (de naam zegt het al... iemand alarmeren dat er gevaar is) zijn niet bedoeld om te pas en te onpas je auto overal neer te zetten om onder een boete uit te komen. Ik kan je zeggen dat dat heel erg in mijn allergie zit. Hier waar ik werk noemen ze het op zijn Rotterdams ook wel de "pl...r maar neer lichten". Niet doen dus.
Even boodschappen doen is niet onmiddelijk laden of lossen of iemand in of uit laten stappen. U was dus aan het parkeren.
Het laten draaien van een motor doet daar niets aan af. Ook belast u daar het milieu onnodig mee.
Of u een boete krijgt is afhankelijk hoe het e.e.a. is afgesteld, dat durf ik niet te zeggen. Ik zou zeggen dat men 5 minuutjes de kans krijgt na het parkeren om de app te activeren of ouderwets naar de paal te lopen om te betalen. Maar dat kan per gemeente wellicht nog verschillen, dat weet niet.
Edit: als aanvulling op Frans. De alarmlichten (de naam zegt het al... iemand alarmeren dat er gevaar is) zijn niet bedoeld om te pas en te onpas je auto overal neer te zetten om onder een boete uit te komen. Ik kan je zeggen dat dat heel erg in mijn allergie zit. Hier waar ik werk noemen ze het op zijn Rotterdams ook wel de "pl...r maar neer lichten". Niet doen dus.
@Carolien, betaald parkeren is een belasting en die moet je voldoen op (eerste) aangifte, oftewel, bij het aanvangen van het parkeren moet je al betaald hebben. De uitzondering was ooit de meter waar men nog heen kon lopen om een munt in te gooien maar op heel veel plaatsen is dat niet eens meer en is er enkel nog digitaal betalen mogelijk (via de genoemde apps) en is het voor die scanauto's heel simpel. Heb je op dat moment geen betaald "parkeerrecht" in een bepaalde zone dan is het jammer maar helaas.
Ja ik betaal altijd via de app, al doe ik dat wel nadat ik niet meer rij natuurlijk en al stilsta. Dat kost me echter hooguit een paar seconden dus inderdaad geen minuten. Ik weet uberhaupt niet of het nog mogelijk is om naar een paal te lopen om daar je kenteken in te voeren en te betalen, waarbij je dus wel even een stukje moet lopen.
Maar hoe dan ook, ik dit geval vind ik een boete meer dan terecht, want willens en wetens parkeren en snel wegrijden als er een parkweerwachter aankomt en je excuus al klaar hebben, daar is die paar minuten (als die er uberhaupt nog zijn idd) niet voor bedoeld.
Maar hoe dan ook, ik dit geval vind ik een boete meer dan terecht, want willens en wetens parkeren en snel wegrijden als er een parkweerwachter aankomt en je excuus al klaar hebben, daar is die paar minuten (als die er uberhaupt nog zijn idd) niet voor bedoeld.
Even de 'advocaat van de duivel spelen'......; wil overigens niemand op een verkeerd idee brengen.
Stel de scanauto komt aanrijden, terwijl hij net daarvoor is gestopt, zijn vrouw is nog bezig om haar gordel te ontgrendelen en op dat moment komen ze met de scanauto langs.
Dan is er niet betaald op dat moment, maar de bestuurder is van plan om direct na het uitstappen van zijn vrouw weer weg te rijden.
In mijn ogen voldoet de bestuurder, in mijn ogen......, wél aan de definitie van stilstaan.
Hoe wordt daarmee omgegaan?
Een parkeerwacht zal dit met eigen ogen waarnemen, maar iemand in een scanauto kan dit, moet immers ook nog op het verkeer letten (haast) onmogelijk waarnemen.
Stel de scanauto komt aanrijden, terwijl hij net daarvoor is gestopt, zijn vrouw is nog bezig om haar gordel te ontgrendelen en op dat moment komen ze met de scanauto langs.
Dan is er niet betaald op dat moment, maar de bestuurder is van plan om direct na het uitstappen van zijn vrouw weer weg te rijden.
In mijn ogen voldoet de bestuurder, in mijn ogen......, wél aan de definitie van stilstaan.
Hoe wordt daarmee omgegaan?
Een parkeerwacht zal dit met eigen ogen waarnemen, maar iemand in een scanauto kan dit, moet immers ook nog op het verkeer letten (haast) onmogelijk waarnemen.
Bij veel gemeenten rijden controleurs op de scooter of fiets achter de scanauto aan en schrijven alsnog handmatig een bekeuring (naheffing) uit. Op die manier worden dat soort situaties ondervangen. Er zijn ook gemeenten die dit principe hebben losgelaten en een pardontijd van bijvoorbeeld vijf of tien minuten hebben ingesteld. Is er niet binnen de vijf minuten na scannen een parkeerapp geactiveerd, of kenteken ingevoerd bij de betaalautomaat, dan volgt de naheffing.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik kan alleen over de Amsterdamse situatie oordelen; daar geldt inderdaad een marge van 10 minuten.
Met andere woorden; wordt iemand gescand dan heeft deze persoon daarna nog 10 minuten de tijd om de auto aan te melden, zo niet dan wordt de naheffing aangemaakt..
De hele dag in de auto blijven zitten helpt dus voldoende, of veel uit het raam kijken.. Overigens is de app die de scanauto registreerde inmiddels verboden..
De topics tarter had de boete dus heel makkelijk kunnen voorkomen door nog snel te betalen..
Met andere woorden; wordt iemand gescand dan heeft deze persoon daarna nog 10 minuten de tijd om de auto aan te melden, zo niet dan wordt de naheffing aangemaakt..
De hele dag in de auto blijven zitten helpt dus voldoende, of veel uit het raam kijken.. Overigens is de app die de scanauto registreerde inmiddels verboden..
De topics tarter had de boete dus heel makkelijk kunnen voorkomen door nog snel te betalen..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Adrie TS
- Infopolitie Gast
De laatste keer dat ik een boete heb ontvangen moet 30 jaar geleden zijn geweest. Niet dat ik dus een bekende ben van justitie. We gaan normaal ook amper naar de stad maar soms heb je wel eens iets nodig. Ik dacht voor die amper 5 minuten, dat lukt wel. Maar als ik de reacties zo lees kan ik een boete op de deurmat tegemoet zien.
Enerzijds heel jammer maar als dit al onder parkeren valt volgens de letter van de wet, dan zal dat wel. Ik had hem ook op de weg kunnen zetten met de alarmlichten aan. Was dit dan ook al parkeren opgepakt door de scanauto? Hoe "ziet" de auto dit dan? Want misschien was ik wel aan het keren op die plek of het parkeervak.
Ik heb een mobiele telefoon waar ik mee kan bellen. Doet het al bijna 14 jaar prima. Daar kunnen geen apps op of wat dan ook. Het wordt de minder digitale burger soms wel heel lastig gemaakt. Ik kon me niet voorstellen dat ik ook voor 5 minuten kon betalen bij de automaatpaal dus koos ik hiervoor. Mijn fout waarvoor excuses. Weten jullie wel hoe duur het nu gaat worden?
Enerzijds heel jammer maar als dit al onder parkeren valt volgens de letter van de wet, dan zal dat wel. Ik had hem ook op de weg kunnen zetten met de alarmlichten aan. Was dit dan ook al parkeren opgepakt door de scanauto? Hoe "ziet" de auto dit dan? Want misschien was ik wel aan het keren op die plek of het parkeervak.
Ik heb een mobiele telefoon waar ik mee kan bellen. Doet het al bijna 14 jaar prima. Daar kunnen geen apps op of wat dan ook. Het wordt de minder digitale burger soms wel heel lastig gemaakt. Ik kon me niet voorstellen dat ik ook voor 5 minuten kon betalen bij de automaatpaal dus koos ik hiervoor. Mijn fout waarvoor excuses. Weten jullie wel hoe duur het nu gaat worden?
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik dacht voor die amper 5 minuten, dat lukt wel.
Excuses zijn niet nodig, u heeft gewoon een gokje gewaagd die waarschijnlijk verkeerd gaat uitpakken.
Parkeerbon? In Amsterdam bedraagt die €72,-
Met andere woorden; duurder dan een knappe hotelkamer per vierkante meter..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
Zoals Koen zegt, de Amsterdamse situatie is € 72,- Dit kan per gemeente verschillen (en zelfs per zone). Elke gemeente hanteert daarbij het daadwerkelijke uurtarief ter plaatse (en Amsterdam is duurder dan Heusden), daarnaast is het andere deel van de naheffing opgebouwd uit de daadwerkelijke kosten van de controleur. Ook dit bedrag verschilt per gemeente en hoewel het allemaal "ergens in de richting van de €50 tot € 65 ligt zit er wel degelijk een verschil in per gemeente en zone. Kijk dus jiet vreemd op als het bedrag afwijkt van het door collega zijlvaart67 genoemde bedrag.
-
HandhaverDordrecht TS
- Infopolitie Gast
Je voldoet inderdaad aan de definitie van parkeren en daardoor zul je dus een naheffing kunnen krijgen. Dat is het geldende uur tarief plus een vastgesteld tarief voor de gemaakte onkosten. Wat hier volgens mij niet genoemd word zijn de zogenaamde "uitvoeringshandelingen" om te betalen. Zolang jij bezig bent met betalen en je kan dit aantonen dan zal de naheffing onterecht zijn. Laatst is er een burger in het gelijk gesteld die problemen had met zijn internet waardoor de parkeerapp niet werkte. Hij is toen naar een restaurant gegaan en heeft dit middels de wifi van dat restaurant alsnog kunnen doen. Dit heeft een stuk langer dan 5 minuten geduurd maar omdat hij dit kon aantonen ging de rechter er in mee. Een vrouw die hetzelfde probleem had en via het internet op haar kantoorplek de parkeerapp wilde activeren kreeg geen gelijk. Zij was eerst koffie gaan halen en naar de wc gegaan. De uitvoeringshandelingen waren dus onderbroken. Daarnaast is het nog belangrijk om te vermelden dat de naheffing geen "boete" is. En als je in bezwaar gaat dan is liegen in dit bezwaar een strafbaar feit. Nu zal dat meestal niet zo'n vaart lopen maar wel een belangrijke om te vermelden.
@handhaverdordrecht: ik ben het met je eens dat er, ongetwijfeld, uitzonderingen zullen zijn.
Daarom begon ik met het vertellen dat parkeerbelasting een belasting is op (eerste) aangifte, je moet betalen voor aanvang parkeren en daar is intussen al 1000x jurisprudentie over gemaakt. De meneer die met eej 2 euromunt naar de automaat loopt, mag wel, de meneer die met een briefie van 5, via viskar de kabeljauw gaat wisselen en dan 2 euro in de automaat stopt, mag niet. En zo zal die mevrouw ket haar "storende wifi" ongetrijfeld weer een rechter hebben gevonden van het pre-1979 tijdperk die erin is getrapt. En da's prima, dat mag. Geldt dit dan dus voor iedereen? Nee, je moet betaapd hebben bij aanvang, ook met de app en zoals je hoort hebben een aantal gemeenten al een coulancetijd ingebouwd.
Daarom begon ik met het vertellen dat parkeerbelasting een belasting is op (eerste) aangifte, je moet betalen voor aanvang parkeren en daar is intussen al 1000x jurisprudentie over gemaakt. De meneer die met eej 2 euromunt naar de automaat loopt, mag wel, de meneer die met een briefie van 5, via viskar de kabeljauw gaat wisselen en dan 2 euro in de automaat stopt, mag niet. En zo zal die mevrouw ket haar "storende wifi" ongetrijfeld weer een rechter hebben gevonden van het pre-1979 tijdperk die erin is getrapt. En da's prima, dat mag. Geldt dit dan dus voor iedereen? Nee, je moet betaapd hebben bij aanvang, ook met de app en zoals je hoort hebben een aantal gemeenten al een coulancetijd ingebouwd.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Maar als parkeergeld belasting is, hoe zit het dan met het bedrag dat je betaalt voor de tijd die je niet parkeert? Dat speelt bij automaten waarbij je vooraf voor een bepaalde tijd betaald. Is er dan geen sprake van een onverschuldigde betaling die teruggevorderd kan worden?
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Nee, vooraf (teveel) betaalde parkeerbelasting (met bijvoorbeeld de bankpas) bij een parkeerautomaat waar de parkeertijd nog niet van verstreken is, kan niet teruggevorderd worden. Dat staat in de voorwaarden. De enige manier om dit te omzeilen is door bij een dergelijke automaat te betalen met een parkeer app. Dan wordt een bedrag gereserveerd ( meestal het maximale parkeerbedrag) en wordt aan het einde bij het afsluiten van het parkeren met diezelfde app het juiste bedrag afgeschreven.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety