Hallo iedereen, ik heb een vraag
Ik stond pas in de file en ik werd rechts over de vluchtstrook ingehaald door iemand die dit wel een mooie baan vond de file te ontwijken. Nu heb ik een dashcam in mijn auto. Zou ik hier in theorie een melding van kunnen maken waar iets mee gedaan kan worden? Of kan dit alleen bestraft worden als een bevoegde opsporingsambtenaar dit waarneemt?
Rijden over vluchtstrook gefilmd
Moderator: Moderatorteam
Re: Rijden over vluchtstrook gefilmd
Zeker. Als je de beelden erbij kan geven zou dat mooi zijn.
We heb recent nog een oproep gedaan voor o.a. een soortgelijk feit. Als deze overeen komt hebben we iets om door te rechercheren.
We heb recent nog een oproep gedaan voor o.a. een soortgelijk feit. Als deze overeen komt hebben we iets om door te rechercheren.
-
Simon TS
- Infopolitie Gast
Ik dacht van ik probeer het gewoon, en ik heb het filmpje ingestuurd. Nu kreeg ik tot mijn verbazing een bericht terug dat het alleen bestraft kan worden als een politieagent (of bevoegde Rijkswaterstaat BOA) het incident zelf heeft waargenomen…
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Heel veel verkeersovertredingen vallen onder de zogenaamde 'Wet Mulder', een administratiefrechtelijke afhandeling. Daarvoor is inderdaad vereist dat een handhaver de overtreding zelf waarneemt.
Het rijden over de vluchtstrook valt echter onder het strafrecht en dan gelden er andere regels..
Het rijden over de vluchtstrook valt echter onder het strafrecht en dan gelden er andere regels..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Simon TS
- Infopolitie Gast
Na wat zoeken op internet dacht ik dat dus ook, de ingezonden videobeelden plus verklaring zouden een klant en klare strafbeschikking kunnen opleveren. Of toch niet…
Zou ik ook denken, het valt onder artikel 43 lid 3 RVV1990 zijnde een strafbaar feit (overtreding?) onder Artikel 92 RVV1990. Als je kijkt in de Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen (https://www.om.nl/binaries/om/documente ... l+2023.pdf , pagina 51 feitcode r 465 a) staat er een sterretje voor en dus is het een OM-feit (met sanctiebedrag 420 euro).
Maar dan zal je denk ik de getuige moeten horen c.q. aangifte moeten opnemen als je het niet zelf op ambtsbelofte/eed kan verklaren? Misschien dat er collega's zijn die daar meer over kunnen vertellen?
Maar dan zal je denk ik de getuige moeten horen c.q. aangifte moeten opnemen als je het niet zelf op ambtsbelofte/eed kan verklaren? Misschien dat er collega's zijn die daar meer over kunnen vertellen?
Waar de grens ligt ben ik ook wel benieuwd naar. Feit is dat ik al meermaals een rijbewijs ingevorderd heb op basis van camerabeelden (en dus niet zelf waargenomen) en die bleven ook staan voor de rechter.
Dan zou je zeggen dat een SF verbaliseren ook moet kunnen.
Dan zou je zeggen dat een SF verbaliseren ook moet kunnen.
-
Mijnietbellen TS
- Infopolitie Gast
Intressant topic, en toch krijg ik er een naar gevoel bij.
Tegenwoordig met AI kunnen we ieder persoon laten zeggen en doen wat we willen. Wie zegt dat betreffende melder niet het kenteken bewerkt in een video editor om bijv wraak?
Is dit ooit behandeld in een rechtzaak?
Pure intresse.
Tegenwoordig met AI kunnen we ieder persoon laten zeggen en doen wat we willen. Wie zegt dat betreffende melder niet het kenteken bewerkt in een video editor om bijv wraak?
Is dit ooit behandeld in een rechtzaak?
Pure intresse.
Mwa, daar zou ik niet zo bang voor zijn. De politie gaat ook met de tijd mee. Wij zijn op de hoogte van de nieuwe digitale mogelijkheden, spelen hier op in, en passen deze soms ook zelf toe.
Ik ga er niet te diep op in, maar vertrouw er maar op dat we dit er echt wel uit (kunnen) filteren.
Ik ga er niet te diep op in, maar vertrouw er maar op dat we dit er echt wel uit (kunnen) filteren.