Delen van gegevens verlofhouders
Moderator: Moderatorteam
-
Verlofhouder TS
- Infopolitie Gast
Delen van gegevens verlofhouders
Verlofhouders WWM mogen een beperkte hoeveelheid patronen thuis in een kluis bewaren. Deelt de politie deze informatie met andere partijen op voorhand, zoals de brandweer? Zo ja, welke partijen zijn dat?
Re: Delen van gegevens verlofhouders
Nee, de politie deelt deze gegevens niet zo maar. Mocht er een brand zijn dan deelt de brandweermeldkamer deze melding altijd met de politiemeldkamer. Het Real Time Intelligence Center zal dan kijken wie er op het adres ingeschreven staan. Als dat een verlofhouder is zal dat met de brandweer gedeeld worden.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
-
Verlofhouder TS
- Infopolitie Gast
De vraag komt voort uit gewone belangstelling. Voor mijn situatie zijn er geen bijzonderheden, maar ik kan mij voorstellen dat als een verlofhouder bijvoorbeeld in een straat woont waar elk jaar kermis staat en een bakkraam met gasflessen voor zijn deur krijgt, dat je dan te maken hebt met een opstapeling van risico's waar de verlener van de evenementenvergunning wellicht rekening mee moet houden. Daarom de vraag of dit verlofgegeven op voorhand breder bekend is in de veiligheidsketen dan alleen bij de politie. Ik heb begrepen dat ontploffende munitie in een brand al op enkele meters afstand geen extra risico vormt voor professionals in beschermende kleding.
Wat dan wel weer grappig is, voor zover ik het lees mag je dus als verlofhouder die herlaad (en dus zwartkruit/rookloos kruit (nitrokruit) opslaat) volgens je verlof Wet Explosieven voor Civiel Gebruik je kruit absoluut NIET in een kluis opslaan maar vooral in een houten kist zonder slot (ivm detonatie/deflagratiegevaar). https://open.overheid.nl/documenten/ron ... 316834/pdf . Overigens is dat volgensmij ook iets wat het RTIC gaat zien als je huis in de brand staat. Patronen in de originele verpakking zijn volgensmij gevarenklasse 1.4s(of g?) en hebben dus geen bijzondere gevaarzetting bij brand.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Ten slotte weet de politie niet van tevoren of je wel of geen munitie in huis hebt. Het hebben van een verlof impliceert niet automatisch dat er ook munitie en laat staan welke hoeveelheid voorradig is.
Stay safe out there.
Klopt, wij hebben een lid op de vereniging die wel een wapen thuis heeft maar geen munitie. Die koop hij op de vereniging en schiet hij nog dezelfde avond op. Is een persoonlijke keuze van de verlofhouder.
Geladen munitie is bij brand maar heel beperkt gevaarlijk. Een massa detonatie komt bij een brand niet voor.
Los kruit wordt ten strengste afgeraden om die in een afgesloten metalen kast of kist op te bergen. Als kruit druk op kan bouwen is de kans op detonatie alleen maar groter. Als een fles van bijvoorbeeld 500 gram of een kilo vlam vat dan krijg je alleen kortstondig een grote vlam van een paar meter en verder niets.
Geladen munitie is bij brand maar heel beperkt gevaarlijk. Een massa detonatie komt bij een brand niet voor.
Los kruit wordt ten strengste afgeraden om die in een afgesloten metalen kast of kist op te bergen. Als kruit druk op kan bouwen is de kans op detonatie alleen maar groter. Als een fles van bijvoorbeeld 500 gram of een kilo vlam vat dan krijg je alleen kortstondig een grote vlam van een paar meter en verder niets.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Hmm, een fles met 500 tot 1000 gram buskruit is wel een (semi) afgesloten vat. Zou zomaar toch kunnen detoneren. Seen that!
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety