Openbare parkeerplek bezet houden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jantine TS
Infopolitie Gast

Openbare parkeerplek bezet houden

Ongelezen bericht door Jantine »

Hoi allemaal,

Een van de bewoners in onze straat heeft plek voor 2 auto's op zijn oprit. Voor zijn huis is een openbare parkeerhaven waar tevens plek is voor 2 auto's.
Het gezin (in dit geval de heer des huizes) heeft twee auto's; één privé en één zakelijk. Meneer werkt als onderzoeker/ rechercheur bij de politie en heeft af en toe piket dienst waardoor hij snel moet vertrekken. Omdat hij bij de politie werkt én snel moet kunnen vertrekken vindt hij dat hij recht heeft op 1 van de openbare plekken voor zijn huis. Dus als wij visite krijgen die op zijn plek parkeert of wij hebben zelf even een extra plek nodig (omdat we even een uurtje extra ruimte nodig hebben) en daar onze auto even parkeren komt hij of zijn vrouw direct boos naar ons toe en vraagt ons dringend de auto te verplaatsen.

Mag iemand (ook al werkt hij bij de politie) op een openbare parkeerplaats gaan staan en deze bezet houden/ te claimen terwijl hij zelf ook een grote oprit heeft waar met gemak twee auto's kunnen staan?

Ik ben heel benieuwd!

Dank en groeten,
Jantine
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Openbare parkeerplek bezet houden

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Openbare parkeerplaatsen zijn wat de naam zegt: openbaar. Niemand heeft het recht daar een parkeerplaats ‘te claimen’. Enige uitzondering zijn middels borden gereserveerde parkeerplaatsen voor doelgroepen, zoals bijvoorbeeld voor een invalide-bestuurder op diens voertuigkenteken; een arts etc.

Dat moet echter duidelijk gemaakt worden middels officiële verkeersborden.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Openbaar is openbaar, niemand mag de plek claimen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Jantine schreef: 26 jun 2023, 14:20 . Meneer werkt als onderzoeker/ rechercheur bij de politie en heeft af en toe piket dienst waardoor hij snel moet vertrekken.
Het antwoord is dus 'nee' maar nog afgezien daarvan; bovenstaande is werkelijk een 'kulargument.'
Als hij echt heel veel spoed heeft hij een zwaailicht en sirene ingebouwd in z'n (onopvallende dienstauto) en heeft u 'm ook weleens weg horen rijden met alle toeters en bellen aan) anders is dat een totaal valse claim.
Waarschijnlijk vindt meneer 't simpelweg 'makkelijk' dat de auto voor de deur staat, niks meer dan dat. Iedereen met een auto vindt zoiets wel 'makkelijk'.

Bij een piketoproep met men zich redelijk vlot melden maar dan is lopen naar een parkeerplaats 15, 50 of 300 meter verderop nog steeds totaal geen probleem..

Vriendelijk mededelen dat verplaatsen geen optie is en daar blijft 't bij. Mevrouw heeft waarschijnlijk te weinig kennis hieromtrent dus met haar twisten heeft geen enkele meerwaarde..

Als 'iedere seconde telt' zou ik hem Funda adviseren; kan 'ie dichter bij 't bureau gaan wonen..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

En de eerst volgende keer dat ze weer bij u aan de deur komen om de openbare plek te claimen even vertellen dat als ze nog een keer aan de deur komen voor deze onzin dat u dan een klacht in gaat dienen bij de politie over hun optreden en misbruik maken van zijn functie
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Als hij snel moet vertrekken kan hij mooi de piket-wagen op de oprit parkeren. Altijd plek.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Briljant Hilde! 👍
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Er is overigens geen wettelijke verplichting om je eigen oprit te gebruiken als er ook openbare parkeerplaatsen zijn..
Er zijn gemeenten die dit in bepaalde wijken verplichten maar dit nagenoeg altijd in combinatie met betaald parkeren of vergunning parkeren.
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

De vraag is volgens mij wel ruimschoots beantwoord. Maar als ik het even bij de gegevens in de OP houdt:

"Hij vindt dat hij recht heeft op ...."
Dit is insinuatie, dat kun je niet weten en is eigen interpretatie en invulling van wat je denkt waar te nemen.

Verder lees ik nergens dat iemand iets claimt (dan ontleen je ergens een recht aan) maar dat het dringend verzocht wordt. Je hoeft aan dit verzoek niet te voldoen, dringend of niet dringend. Je kan de volgende keer simpelweg zeggen dat je dat niet wil doen.

Daarna zal hij het er hoogstwaarschijnlijk bij laten. Om dan hier een tip te lezen om een klacht in te dienen raakt kant noch wal.
JDO
Lid
Agent
Inspecteur

Ongelezen bericht door JDO »

Ik heb zelf ook regelmatig piket en dan ook een opvallende dienstauto (met toeters en bellen, maar dan moet je wel heeeeel goed in de grille kijken) voor de deur staan (prive plek tho). Bij ons is het wel een beetje de regel dat je alle waardevolle spullen binnen legt dus als ik snel weg moet kan ik heel wat zooi de auto in slepen (zware vesten, zoekkoffer, hesjes, etc. etc.). Ik snap dan ook wel dat je graag dicht bij je huis parkeert. Maar je hebt, als je geen inzet hebt op dat moment, gewoon nergens recht op. Tijdens een inzet kan je je beroepen op je vrijstelling van het RVV1990 en mag je hem voor de uitvoering van je taak neerzetten waar nodig (en, maar dat is even een kennishiaat bij mij, een bevel geven dat iemand zijn auto verplaatst zoals bijv bij een plaats delict waar jij moet staan)

Je kan in zo'n geval natuurlijk altijd even in overleg gaan met de buren, en dat doe ik ook wel eens als de buren hem net even lomp parkeren waardoor het voor mij een 16 keer steken verhaal wordt. Misschien komt het gedrag van de collega (of zijn vrouw) wat heftiger over dan hij/zij dat bedoelt en zeker als hij aangeeft dat het vanwege zijn politietaak (piket) is komt het wat autoritair over. Vraag de collega anders eens op de koffie om wat over het werk uit te leggen en te kijken wat je kan doen om het voor beide zo werkbaar mogelijk te maken. Ik heb bijvoorbeeld zelf geen prive auto maar wel een carport die dus grootste deel van de tijd vrij is. Ik bied mijn buren dan ook altijd aan om bij feestjes gebruik te maken van mijn carport, en dat levert een hoop wederzijdse credits op :)
Gesloten