Geen rood kruis, wel onzeker

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
TopKermis236 TS
Infopolitie Gast

Geen rood kruis, wel onzeker

Ongelezen bericht door TopKermis236 »

Geachte forumleden,

Misschien een wat rare vraag,

Gisteravond reed ik terug van werk. Bij de afslag a12 bij oudenrijn ging ik naar de meest rechterbaan, matrixborden gaven niks aan (behalve de 70 km per uur die al heel lang op dat stukje na de galecopperbrug wordt aangegeven). Echter stond er wel een auto van RWS of Anwb op de vluchtstrook ernaast. Ik zag dat maar kon (door de doorgetrokkenstreet tussen de twee afslagstroken niet meer naar links) niet meer van rijstrook wisselen. Ben er erg rustig langsgegaan, heb ik iets strafbaars gedaan of mag dat?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Geen rood kruis, wel onzeker

Ongelezen bericht door Skipperje »

Als er geen rood kruis op de door jou bereden rijstrook van toepassing was, dan mag dat.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
TopKermis236 TS
Infopolitie Gast

Thanks voor de reacties, zijn er bepaalde richtlijnen voor wanneer er een kruis wordt aangegeven, en moet er bijvoorbeeld altijd een dwangpijl eerst worden aangegeven bij het matrixbord ervoor dat de baan zich afsluit?
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Dwangpijl staat normaliter altijd voor een rood kruis.
Of er een protocol is wanneer er een rood kruis staat weet ik niet. Dat zal denk ik voornamelijk met de situatie te maken hebben: drukte, gevaarzetting, overzichtelijkheid.
Helaas is een rood kruis ook niet overal mogelijk. Er zijn genoeg kilometers snelweg zonder portalen en zonder camera's
TopKermis236 TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor de reactie, het verschilt dus met de VS, waar je wel meestal een rijstrook moet opschuiven indien diensten op de vluchtstrook bezig zijn?
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Nee. Dat is in Nederland niet verplicht, al wordt het zeker gewaardeerd als je opschuift in plaats van met 120 vlak langs te komen denderen ;-).

RWS kruist vaak de rijstrook naast het pechgeval pas af als er daadwerkelijk gewerkt gaat worden aan het voertuig of de berging in gang gezet wordt. Tot die tijd is er meestal alleen een snelheidsbeperking.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gesloten