Immunotherapie en verzekeringsregels

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Sandor TS
Lid
Roepnaam: Sandor
Geslacht:
Leeftijd: 29

Immunotherapie en verzekeringsregels

Ongelezen bericht door Sandor »

Hoi allen,
Ik heb een vraag. Gelieve deze wel serieus op te pakken.
Vanaf september krijg ik immunotherapie 3-5 jaar lang tegen graspollen allergie.
Maar ik heb beetje lopen Googlen op dat spel, en er staat in: Rijden en machines bedienen is op eigen risico.
Hoe zit het dan als ik ga rijden en er gebeurt wat? Want het mag wel, maar ook weer niet dus.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Re: Immunotherapie en verzekeringsregels

Ongelezen bericht door thijeleo »

Ik denk dat je die vraag beter bij de verzekeringsmaatschappij kunt stellen. Zij zijn immers financieel aansprakelijk mocht er iets mis gaan.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Zo zit het wettelijk:

Wetstekst

WVW artikel 8:

1 Het is een ieder verboden een voertuig te besturen, als bestuurder te doen besturen of als begeleider op te treden, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen of tot behoorlijk te begeleiden in staat moet worden geacht.

2 Het is een ieder verboden een voertuig te besturen, als bestuurder te doen besturen of als begeleider op te treden na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:

a. het alcoholgehalte in zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 220 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel

b. het alcoholgehalte in zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,5 milligram alcohol per milliliter bloed.

3 In afwijking van het tweede lid is het de bestuurder van een motorrijtuig voor het besturen waarvan een rijbewijs is vereist, verboden dat motorrijtuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:

a. het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 88 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel

b. het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,2 milligram per milliliter bloed
Met andere woorden, als jij gaat rijden terwijl je weet of had kúnnen weten (sticker op de medicijnen) dat jouw rijvaardigheid dusdanig slecht is dat je niet meer in staat bent om een voertuig, ja dus ook een fiets, fatsoenlijk te kunnen besturen, zul je op een andere manier op de plek van bestemming moeten zien te komen.
Denk daarbij aan een taxi of iemand (familie) die je wegbrengt en ophaalt. 8)
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Vaak is het zo dat je aan genessmidelen moet wennen en dan bijvoorbeeld twee weken geen voertuig dient te besturen.

Je behandelaar kan je meer vertellen. Ook kun je zelf deze website checken als je weet om welk geneesmiddel het gaat:

https://www.rijveiligmetmedicijnen.nl/
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Sandor TS
Lid
Geslacht:

Alleen er staat, het is eigen risico, niet dat het niet mag.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

JA, de verantwoordelijkheid ligt ten alle tijde bij jouzelf, maar de fabrikant/verstrekker wil zichzelf indekken voor het geval er iets (ongeval) uit voortkomt en de claim (schadevergoeding) niet voor zijn rekening komt.

Datzelfde geldt ook voor iemand die maar één glaasje alcoholhoudend bier drinkt en vervolgens gaat rijden.
Als uit een test op het gebruik van alcohol blijkt dat je volgens de wet nog wel zou mógen rijden, je zit binnen de wettelijke norm....., maar je bent niet meer in staat om fatsoenlijk een voertuig te bedienen, dan is dat jouw eigen verantwoordelijkheid en kun je wel degelijk een boete en/of rijontzegging opgelegd krijgen.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Als ik het zo snel lees wordt immunotherapie gegeven met grazax. Daar geeft de apotheek geen waarschuwing op voor de rijvaardigheid. Er is dus ook geen probleem, maar volg wel je eigen gevoel of jij vindt dat je in staat bent een auto te besturen.

https://www.apotheek.nl/medicijnen/dese ... t-medicijn
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Sandor TS
Lid
Geslacht:

Hoe handelt de politie erop, als ze erachter komen?
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Zoals Dusty al liet zien kun je gewoon strafbaar zijn voor de Wegenverkeerswer artikel 8 lid 1. Je kunt dus aangehouden worden.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Sandor schreef: 14 jun 2023, 18:35 Hoe handelt de politie erop, als ze erachter komen?
Heel simpel, als jij onder invloed bent, handelen ze daarnaar.
Ben je niet onder invloed, dan is er niks aan de hand.

Er staat niet bij de medicatie dat je niet mag rijden, dus zolang de medicatie (of de allergie zelf) geen invloed heeft op je rijden, dan is er niets aan de hand.

Anders gezegd, als jij koppijn hebt mag je ook niet rijden als je door de koppijn niet volledig helder bent.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Behandelwijzer immunotherapie (PID)

Bron: Ziekenhuis Isala.
Sandor TS
Lid
Geslacht:

Maar als ik het goed begrijp,
Als ik gewoon verantwoord kan rijden, dus dat ik helder ben en reactievermogen normaal is.
Mag ik dus gewoon rijden, en ben ik dus niks strafbaarder dan anders (tenzij ik messen ofzo meeneem😂😂😂)?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Als je verantwoordt kunt rijden, je helder bent en je reactievermogen normaal is (en we hebben het nu over innemen van die medicatie waarvan eerder anderen al zeiden dwt ze geen invloed hebben op het rijvermogen) dan, ja, zou dat inderdaad gewoon mogen.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Daarmee lijkt mij dat het helder is voor @Sandor en sluit ik het bericht.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten