Inrit bordje voor parkeerplek

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Evelien9361 TS
Infopolitie Gast

Inrit bordje voor parkeerplek

Ongelezen bericht door Evelien9361 »

Goedenavond!

Bij mij in de wijk zijn geen parkeerplaatsen aan huis. Hier is een aparte parkeerplaats voor. Het hoekhuis waar het om gaat grenst aan deze parkeerplaats. Echter heeft hij aan zijn schutting een bordje geplaatst “inrit vrijhouden”. Normaal kon je gewoon op die parkeerplek voor de schutting parkeren. Echter nu heb ik dus een boete gekregen voor het blokkeren van een inrit. Echter zit er geen verlaging van de rand en is het gewoon zijn achter tuin. Lange tijd plaatste hij zelf de auto op deze plek, maar hij heeft zelf ook een boete gekregen. Nu heeft hij de auto in zijn achtertuin gezet. Nu is mijn vraag, kan dit allemaal en is mijn boete niet onterecht ?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Inrit bordje voor parkeerplek

Ongelezen bericht door Skipperje »

Opmerking van moderator Skipperje

Nadat je een bericht hebt geplaatst moet dit eerst worden goedgekeurd. Dus niet vaker plaatsen svp.
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

Is het mogelijk dat je een foto plaatst, of dat wij mee kunnen kijken op google streetview?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Kennelijk kan de buurman vanaf de straat zijn achtertuin inrijden met zijn auto. Daarmee wordt, in combinatie met het bordje, de indruk gewekt dat er sprake is van een inrit.
Het RVV 1990 kent geen definitie van een in of uitrit. De ambtenaar moet dan uitgaan van de situatie zoals deze kenbaar is voor de gemiddelde weggebruiker.
De boete kan dus wel degelijk terecht zijn. U moet bij de wegbeheerder, waarschijnlijk de gemeente, zijn om te klagen over het feit dat uw buurman ten onrechte een in- of uitrit claimt.
Stay safe out there.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Ik ben daarnaast ook wel benieuwd wie die beschikking heeft uitgeschreven. Als dat handhaving is geweest (gemeente dus) dan is een bezwaar extra van belang want de ambtenaar zou op de hoogte moeten zijn van het feit dat er een verkeersbesluit is genomen wajt ja, iedere doe-het-zelver kan via de gamma zo'n bordje kopen, ophangen en ja, dan heeft een weggebruiker er zich zelfs wettelijk aan te houden. Maar handhaven is dan nog een ander ding.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Evelien9361 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Evelien9361 »

De boete is uitgeschreven door de handhaving. Ik heb bezwaar gemaakt, echter duurt het tot 16 weken tot ik hier een reactie op kan krijgen.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Frans schreef: 31 mei 2023, 23:03 Ik ben daarnaast ook wel benieuwd wie die beschikking heeft uitgeschreven. Als dat handhaving is geweest (gemeente dus) dan is een bezwaar extra van belang want de ambtenaar zou op de hoogte moeten zijn van het feit dat er een verkeersbesluit is genomen wajt ja, iedere doe-het-zelver kan via de gamma zo'n bordje kopen, ophangen en ja, dan heeft een weggebruiker er zich zelfs wettelijk aan te houden. Maar handhaven is dan nog een ander ding.
Zit er verschil in BOA en OA?
Ik bedoel: beide kennen niet alle besluiten uit hun hoofd. Een BOA niet omdat hij toevallig op het gemeentehuis werkt, en een agent ook niet.

En beide horen te weten dat er een besluit aan ten grondslag moet liggen voordat het rechtsgeldigheid heeft. Maar dat maakt niet dat ze dat op straat kunnen controleren.

En zoals al gezegd: de weggebruiker zal zich er aan moeten houden bij het zien van het bordje. Denkt hij dat de uitrit nep is (er geen besluit aan ten grondslag ligt) kan hij aan die gedachte geen rechten ontlenen totdat de gemeente er iets van het gevonden en het zwart op wit heeft bevestigd.

Doet hij dit wel en krijgt hij een boete dan is bezwaar de enige route.

Of heel snel bij de gemeente klagen en horen dat ze de boete intrekken. Maar vaak gaat zo'n onderzoek niet zo snel.

En helemaal niet als de boete van de politie is. Dan moet je zien dat je de gemeente snel laat beslissen binnen je bezwaar termijn.
Bart12345
Lid
Roepnaam: Bart

Ongelezen bericht door Bart12345 »

Wat je zelf kan checken is of er in het bestemmingsplan (www.ruimtelijkeplannen.nl) van de tuin ook iets staat in de trand van 'De voor Tuin aangewezen gronden zijn bestemd voor: ... parkeergelegenheid behorende bij de op aangrenzende gronden gelegen hoofdgebouwen'. Als het er niet bij staat is dat overigens geen garantie dat het niet mag, ik heb ooit een 'buitenplanse' vergunning aangevraagd en gekregen voor een uitrit om in een tuin te kunnen parkeren zonder parkeerbestemming. Het verloren gaan van een openbare parkeerplek kan een reden zijn om een uitritvergunning te weigeren.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Pim schreef: 01 jun 2023, 08:41 Zit er verschil in BOA en OA?
Ja. Een BOA, en dat vergeet je even, is behalve een OA ook een gemeenteambtenaar en heeft, OOK dát vergeet je misschien, op sommige vlakken, meer bevoegdheden, althans, meer kennis en meer opties om info op te vragen, om een kroeg te sluiten of... nou ja, vul maar in, dan een OA. Dus JA, er is wel degelijk een verschil. Een OA heeft een veel groter werkgebied, een OA heeft, nou ja, er zijn legio verschillen @Pim

Dus ja, als er een "parkeerplaats" word "gejat" binnen een woonwijk om er een uitrit illegaal te creëren (of niet), dan mag ik aannemen dat Handhaving daar niet klakkeloos een bonnetje achter de ruitenwisser plakt.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Dat hij op andere wetgeving acteert is natuurlijk bekend. Maar op het moment dat hij schrijft is hij net als een agent aan het schrijven. Ja hij kent me wegen en lijntjes in het gemeentehuis, maar die ken ik ook als wijkagent. En zou sinds de NP voor iedere agent bekend moeten zijn of kunnen zijn. Elke agent kan een BOA of de gemeente bellen voor ruggespraak.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Die laatste zin doet het 'm en vooral het woordje "kan". Een BOA en ja, vooruit, die wijkagent behoren dit soort dingen wel op te merken maar de gemiddelde agent (noodhulp) niet, die zien een "uitrit", bonnetje erop, klaar (en overigens, probleem nog steeds niet opgelost). Maar een (wijk-)BOA of agent behoren m.i. echt wel beter te weten en niet klakkeloos op zo'n gammabordje aan een hek te gaan schrijven.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Carolien
Superlid
Agent
Hoofdagent
Geslacht:
Leeftijd: 39

Ongelezen bericht door Carolien »

Ik, als OA, schrijf hier niet zomaar voor. Ik zie in mijn omgeving ook een wildgroei aan zelf gecreëerde uitritten en opritten. Ik zou dit zeker eerst met iemand van de gemeente overleggen. Ik zie het al voor me dat elke bewoner daar van zijn achtertuin een inrit maakt, dan kan niemand zijn auto meer in de vakken parkeren en dat is toch ook niet de bedoeling lijkt mij.

Voor mij is (op dat kleine bordje na) niet goed duidelijk dat je niet mag parkeren daar.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Frans schreef: 02 jun 2023, 09:54 Die laatste zin doet het 'm en vooral het woordje "kan". Een BOA en ja, vooruit, die wijkagent behoren dit soort dingen wel op te merken maar de gemiddelde agent (noodhulp) niet, die zien een "uitrit", bonnetje erop, klaar (en overigens, probleem nog steeds niet opgelost). Maar een (wijk-)BOA of agent behoren m.i. echt wel beter te weten en niet klakkeloos op zo'n gammabordje aan een hek te gaan schrijven.
Maar tegen een burger zeggen we wel dat bij een mogelijke verdenking van een zelf aangebrachte gele doorgetrokken streep, hij er niet moet parkeren maar ervanuit moet gaan dat deze geldig is totdat de gemeente deze streep heeft verwijderd nicht deze onrechtmatig zijn.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Jullie dwalen wel af van de gestelde vraag. We zitten in het gastendeel. Ik stel voor dat jullie de “randverschijnselen” in een afzonderlijk deel van het forum doen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten