Krijg ik mijn rijbewijs nog terug?
Moderator: Moderatorteam
-
Nieuwestart2023 TS
- Infopolitie Gast
Krijg ik mijn rijbewijs nog terug?
Hallo,
18 februari jl. ben ik klem gereden door de politie en marechaussee op de A4.
Op dat moment heb ik het stopteken van de politie genegeerd omdat ik niet het idee had dat het voor mij bedoeld was.
Ik was onderweg naar Frankrijk om daar op een bepaalde plek een einde aan mijn leven te maken.
Op dat moment moest ik plaats nemen in de politiewagen, waar ik later weer uitstapte omdat het zolang duurde.
Tijdens de rit naar het bureau werd mij verteld dat mijn rijbewijs naar het om opgestuurd zou worden en ik deze na 10 dagen terug kon vragen.
Ook moest ik blazen en op het bureau nog een keer; 210 was het en ik heb al 26 jaar mijn rijbewijs en eerder nooit problemen gehad.
Bij later contact met het om en het bureau bleek dat er besloten is om het rijbewijs direct door te sturen naar het cbr.
Inmiddels heb ik van de politie een brief ontvangen waarin dit bevestigd is.
Nu heb ik na veel lezen begrepen dat er 3 mogelijkheden zijn; direct het rijbewijs terug, een psychiatrische keuring of een ongeldig verklaring van het rijbewijs.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat kan ik verwachten?
Ik heb PTSS en was 2 weken hiervoor gestart met traumabehandeling, dit heeft dissociatie veroorzaakt heb ik te horen gekregen van de psychiater van de GGZ.
Die dag heb ik 4x het noodnummer gebeld van hun omdat ik het voelde aankomen dat het niet goed ging, de 4e keer waren ze onderweg naar mij , maar te laat.
Is er nog een mogelijkheid dat ik mijn rijbewijs uiteindelijk terug kan krijgen?
Alvast bedankt aan iedereen die de moeite neemt om met me mee te denken.
18 februari jl. ben ik klem gereden door de politie en marechaussee op de A4.
Op dat moment heb ik het stopteken van de politie genegeerd omdat ik niet het idee had dat het voor mij bedoeld was.
Ik was onderweg naar Frankrijk om daar op een bepaalde plek een einde aan mijn leven te maken.
Op dat moment moest ik plaats nemen in de politiewagen, waar ik later weer uitstapte omdat het zolang duurde.
Tijdens de rit naar het bureau werd mij verteld dat mijn rijbewijs naar het om opgestuurd zou worden en ik deze na 10 dagen terug kon vragen.
Ook moest ik blazen en op het bureau nog een keer; 210 was het en ik heb al 26 jaar mijn rijbewijs en eerder nooit problemen gehad.
Bij later contact met het om en het bureau bleek dat er besloten is om het rijbewijs direct door te sturen naar het cbr.
Inmiddels heb ik van de politie een brief ontvangen waarin dit bevestigd is.
Nu heb ik na veel lezen begrepen dat er 3 mogelijkheden zijn; direct het rijbewijs terug, een psychiatrische keuring of een ongeldig verklaring van het rijbewijs.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat kan ik verwachten?
Ik heb PTSS en was 2 weken hiervoor gestart met traumabehandeling, dit heeft dissociatie veroorzaakt heb ik te horen gekregen van de psychiater van de GGZ.
Die dag heb ik 4x het noodnummer gebeld van hun omdat ik het voelde aankomen dat het niet goed ging, de 4e keer waren ze onderweg naar mij , maar te laat.
Is er nog een mogelijkheid dat ik mijn rijbewijs uiteindelijk terug kan krijgen?
Alvast bedankt aan iedereen die de moeite neemt om met me mee te denken.
Re: Krijg ik mijn rijbewijs nog terug?
Neem contact op met het CBR.
Zij gaan er nu over.
Dat het rijbewijs nu daar is is u bevestigd door de politie.
Sterke met de behandeling van uw PTSS
Zij gaan er nu over.
Dat het rijbewijs nu daar is is u bevestigd door de politie.
Sterke met de behandeling van uw PTSS
-
Nieuwestart2023 TS
- Infopolitie Gast
Met het cbr heb ik al contact gehad maar zij geven aan dat ik moet afwachten en dat dat wel 6 maanden +8 weken kan duren voor dat ik wat hoor.
In de brief van de politie staat dat ik binnen 4 weken iets moet horen van het cbr.
En bedankt voor uw reactie.
In de brief van de politie staat dat ik binnen 4 weken iets moet horen van het cbr.
En bedankt voor uw reactie.
Tijdens een dissociatie bestuur je geen voertuigen, maar zelfs al zou dat wel zo zijn dan is een keuring bij het CBR van groot belang, je zou het immers maar krijgen terwijl je achter het stuur zit en met 100 km/h over de A2 rijdt.
Sterkte met je traumabehandeling.
Sterkte met je traumabehandeling.
De eisen die gesteld worden aan een rijbewijs staan in de bijlage van de Regeling eisen geschiktheid 2000.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2021-07-01
PTSS is niet met name genoemd, maar gaat vaak samen met één van de volgende "stoornissen". Ik zet "stoornissen" tussen aanhalingstekens omdat ik die term niet vindt passen bij iets wat je overkomen is zoals PTSS.
Personen met een depressieve stoornis kunnen voor rijbewijzen van groep 1 en 2 geschikt worden verklaard onder de volgende voorwaarden:
a. geen suïciderisico
b. adequate behandeling
c. redelijk ziekte-inzicht
Een adequate behandeling wil zeggen dat er geen of lichte depressieve symptomen zijn en dat de persoon therapietrouw is.
Voor de beoordeling van personen bij wie de diagnose depressieve stoornis minder dan vijf jaar geleden is gesteld, is een psychiatrisch rapport vereist als men het afgelopen jaar onder behandeling van een psychiater is geweest. Is dit niet het geval dan volstaat een door een arts ingevulde psychiatrievragenlijst.
Voor de beoordeling van personen bij wie de depressieve stoornis meer dan vijf jaar geleden is vastgesteld, voldoet in eerste instantie een door een arts ingevulde psychiatrievragenlijst. Als uit de vragenlijst blijkt dat depressieve symptomen nog aanwezig zijn, is alsnog een psychiatrisch rapport vereist.
De maximale geschiktheidstermijn is vijf jaar. Bij totale remissie van symptomen kunnen zij geschikt worden verklaard zonder termijnbeperking.
8.5. Dissociatieve stoornissen
De meeste personen met deze stoornissen zullen een nauwelijks verminderde geschiktheid vertonen. Wel zijn mensen die bij herhaling last hebben van een ’psychogene fugue’ of een ernstige trance in het verkeer dan wel een redelijke kans hebben op het doormaken daarvan, ongeschikt voor het rijbewijs.
Voor het algemene beleid bij bewustzijnsstoornissen, zie ook paragraaf 7.3.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/2021-07-01
PTSS is niet met name genoemd, maar gaat vaak samen met één van de volgende "stoornissen". Ik zet "stoornissen" tussen aanhalingstekens omdat ik die term niet vindt passen bij iets wat je overkomen is zoals PTSS.
Wetstekst
8.3.1. Depressieve stoornisPersonen met een depressieve stoornis kunnen voor rijbewijzen van groep 1 en 2 geschikt worden verklaard onder de volgende voorwaarden:
a. geen suïciderisico
b. adequate behandeling
c. redelijk ziekte-inzicht
Een adequate behandeling wil zeggen dat er geen of lichte depressieve symptomen zijn en dat de persoon therapietrouw is.
Voor de beoordeling van personen bij wie de diagnose depressieve stoornis minder dan vijf jaar geleden is gesteld, is een psychiatrisch rapport vereist als men het afgelopen jaar onder behandeling van een psychiater is geweest. Is dit niet het geval dan volstaat een door een arts ingevulde psychiatrievragenlijst.
Voor de beoordeling van personen bij wie de depressieve stoornis meer dan vijf jaar geleden is vastgesteld, voldoet in eerste instantie een door een arts ingevulde psychiatrievragenlijst. Als uit de vragenlijst blijkt dat depressieve symptomen nog aanwezig zijn, is alsnog een psychiatrisch rapport vereist.
De maximale geschiktheidstermijn is vijf jaar. Bij totale remissie van symptomen kunnen zij geschikt worden verklaard zonder termijnbeperking.
8.5. Dissociatieve stoornissen
De meeste personen met deze stoornissen zullen een nauwelijks verminderde geschiktheid vertonen. Wel zijn mensen die bij herhaling last hebben van een ’psychogene fugue’ of een ernstige trance in het verkeer dan wel een redelijke kans hebben op het doormaken daarvan, ongeschikt voor het rijbewijs.
Voor het algemene beleid bij bewustzijnsstoornissen, zie ook paragraaf 7.3.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
-
Nieuwestart2023 TS
- Infopolitie Gast
Bedankt voor de reacties alvast.
Dat is het precies; PTSS, traumabehandeling en toen dissociatie.
Als ik dat van te voren had geweten was ik er niet aan begonnen. Inmiddels is ook aangegeven bij de GGZ dat ik voorlopig geen enkele vorm van traumabehandeling mag volgen en gaan ze nu inzetten op crisisvaardigheden.
Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk of er een mogelijkheid is of ik een kans maak om mijn rijbewijs terug te krijgen. En zo ja, onder welke voorwaarden?
GGZ heeft ook aangegeven om een gesprek aan te willen gaan met het cbr, maar heeft dat überhaupt kans van slagen?
Dat is het precies; PTSS, traumabehandeling en toen dissociatie.
Als ik dat van te voren had geweten was ik er niet aan begonnen. Inmiddels is ook aangegeven bij de GGZ dat ik voorlopig geen enkele vorm van traumabehandeling mag volgen en gaan ze nu inzetten op crisisvaardigheden.
Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk of er een mogelijkheid is of ik een kans maak om mijn rijbewijs terug te krijgen. En zo ja, onder welke voorwaarden?
GGZ heeft ook aangegeven om een gesprek aan te willen gaan met het cbr, maar heeft dat überhaupt kans van slagen?
Het CBR keurt zelf mensen of ze rijvaardig zijn. Je zit nu in een vervelende periode in je leven als ik je eerste bericht lees en hebt daarbij een knappe uitschuiver gemaakt waarbij gelukkig niemand gewond is geraakt.
Het CBR heeft zelf keuringsartsen en uiteraard mag je zelf elke verklaring meebrengen die je wil maar is je rijbewijs op dit moment het belangrijkst?
Het CBR heeft zelf keuringsartsen en uiteraard mag je zelf elke verklaring meebrengen die je wil maar is je rijbewijs op dit moment het belangrijkst?
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Zoals boven al gemeld is het CBR de instantie die beslist of het rijbewijs terug gegeven wordt aan de houder. De betrokkenheid van de politie houdt op bij het opsturen van het rijbewijs naar het CBR. Je zult dus echt moeten wachten op de beslissing van het CBR en wat die gaan beslissen is afhankelijk van de beoordeling van de rijvaardigheid/rijgeschiktheid.