2e punt rijbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Thijs TS
Infopolitie Gast

2e punt rijbewijs

Ongelezen bericht door Thijs »

Hallo iedereen,

3 jaar geleden ben ik staande gehouden vanwege 48 te hard binnen de bebouwde kom, omdat ik nog beginnend bestuurder ben heb ik daar dus een punt voor gekregen.
Zaterdag 28 januari ben ik weer staande gehouden op de A1, 54 te hard. erg dom maargoed mijn rijbewijs is nu dus ingevorderd.

31 januari heeft het een OM mij een brief gestuurd dat ze mijn rijbewijs 2 maand in houden,

in de brief van het OM staat het volgende:
hierbij deel ik u mede, dat ik uw door de politie op 28 januari 2023 ingevorderde rijbewijs in afwachting van de terechtzitting niet zal teruggeven.

de inhoudingstermijn is 2 maanden

de inhouding vangt aan op 28 januari 2023 en zal naar verwachting uiterlijk op 29 maart 2023 eindigen, indien niet voor die tijd op de strafzaak is beslist

u kunt tegen mijn beslissing een klaagschrift indienen bij de strafgriffie van de rechtbank.

nu was ik wel benieuwd wat er verder gaat gebeuren, ik neem aan dat ik de 2 maand af moet wachten, dat ik dan een boete krijg. Als ik de boete betaal ga ik er mee akkoord dat ik een tweede punt krijgt.

Dan krijg ik dus waarschijnlijk ook nog slecht nieuws van het CBR, zal ik bij dit soort overtredingen een EMG cursus krijgen of een rijvaardigheidstest?

M.V.G,
Thijs
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: 2e punt rijbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

Het CBR handelt volgens de Regeling maatregelen rijvaardigheid en geschiktheid 2009.

Wetstekst

Het CBR besluit voorts dat betrokkene zich dient te onderwerpen aan een onderzoek naar de rijvaardigheid, meer in het bijzonder het rijgedrag, indien:
b.in geval van feiten of omstandigheden als genoemd in de bij deze regeling behorende bijlage onder A, onderdeel IV, Herhaaldelijk niet of niet op de juiste wijze naleven van essentiële verkeersregels dan wel verkeerstekens.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Duidelijk, is zo'n onderzoek vergelijkbaar met een theorie en praktijk examen die je moet doen om het rijbewijs te halen?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Dit kun je vinden in het Reglement rijbewijzen, vanaf artikel 133. In artikel 134a staat dat er alleen een praktijkonderzoek plaats vindt, als het onderzoek plaats vindt op basis van feiten of omstandigheden die het rijgedrag betreffen. Ik denk dat dat hier het geval is, of ze moeten al twijfelen of je theoretische kennis nog wel voldoende is nu je steeds te snel rijdt. Want, laten we eerlijk zijn, als je 2x gepakt bent, dan zul je wel regelmatig te snel rijden, dus misschien weet je regels van de de maximum snelheden niet goed? :D

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten