Sinds afgelopen december heb ik een nieuwe boven buurman, Ik woon in een appartement. In het begin maakte hij heel veel boor en getimmer kabaal. Maar ik dacht. Die komt er net wonen. Dus dat kan en mag gewoon. In december was het er nog steeds. Maar ook in de avonden. Omdat het geluid zo door dreunde. Stapte ik naar de Buurman. Die vertelde dat hij er niks aan kan doen want het is zijn werk. Hij maakt meubilair enzo. En andere houten voorwerpen op aanvraag. Nou ik vroeg of het wat zachter kon zeker in de avonden. Dat kon.
Nou sinds dien. Doet hij het dus constant overdag. En het stoort heel erg. En ik kan soms niet eens bellen wanneer dat nodig is. Want je hoort een boor doorheen. En je hoort niks. Film kijken en andere dingen achter de computer doe ik met de koptelefoon. Maar ook daar dreunt het er doorheen.
Dus mijn vraag aan de leden van dit forum. Mag dit? Hij werkt dus thuis. Heeft er een soort thuis werkplaats van gemaakt in zijn appartementje. Maar buren hebben daardoor overlast. Een oudere poolse vrouw die naast me woont. Die vertelde me dat ze overdag het liefst zoveel uit huis is door die herrie. Ben hiernaast ook al 3x sinds september bij hem aan de deur geweest of het geluid wat minder kon. Elke keer kreeg ik het excuus van. Sorry maar ik moet nou eenmaal werken enzo.
Dus voor ik hier melding van maak. Wilde ik eerst weten. Heb ik een poot om op te staan? Is het onredelijk van mij om hier last van te hebben? Is dit meldings waardig? Want ik wil ook niet een zeurende buurman zijn.
Thuiswerker maakt geluidsoverlast
Moderator: Moderatorteam
-
Mitch
- Roepnaam: Mitchel
- Geslacht:
- Leeftijd: 40
Re: Thuiswerker maakt geluidsoverlast
Is het een huur of koop woning?
In het algemeen geldt dat je geen overlast mag veroorzaken. Veel mensen menen dat het van 7-22 u. toegestaan is overlast te veroorzaken of dat anderen het tussen die tijden moeten gedogen. Dat is niet zo.
Waar brengt u dat?
Ga naar de gemeente en vertel:
1. Dat uw buurman bedrijfsmatige activiteiten vanuit een woning onderneemt
2. Dat u overlast ervaart van werkzaamheden waarvoor geen vergunning is afgegeven.
Als uw gemeente BOA'S heeft als handhavers kunt u hen eens uitnodigen het geluid te komen aanhoren.
Waar brengt u dat?
Ga naar de gemeente en vertel:
1. Dat uw buurman bedrijfsmatige activiteiten vanuit een woning onderneemt
2. Dat u overlast ervaart van werkzaamheden waarvoor geen vergunning is afgegeven.
Als uw gemeente BOA'S heeft als handhavers kunt u hen eens uitnodigen het geluid te komen aanhoren.
- Arkantos TS
- Roepnaam: Segert
- Geslacht:
- Leeftijd: 30
Mitch. Ohja vergeten bij te vermelden, Het appertmenten complex is (sociale) huur. Heb al 3 emailtjes hierover gestuurd naar de woningbouw. Maar die reageren niet. En zijn slecht telefonish bereikbaar. Afgelopen jaren wel vaker contact moeten hebben met de woningbouw. Maar ze reageren vaak niet. Of zijn heel kort af. Met de huidige energieprijsen zijn ze ook niet van plan het pand beter te isoleren enzo.
Dus kort gezegt aan de woningbouw heb ik niets.
Dus kort gezegt aan de woningbouw heb ik niets.
Toch wel. Ga eens naar een bureau voor rechtshulp. Wellicht kun je besparen op je huur.
Welke gemeente gaat het om?
Zoek de APV van de gemeente op.
Heeft de gemeente de Wet Woonoverlast in de APV opgenomen?
De gemeente is "probleemhouder" waar het gaat om woonoverlast".
En met de Wet Woonoverlast in de APV kán de gemeente ook optreden.
Maar ook is het vaak via een huurvergunning of gemeentelijke regels verboden om in een woning een bedrijf te vestigen.
Welke gemeente gaat het om?
Zoek de APV van de gemeente op.
Heeft de gemeente de Wet Woonoverlast in de APV opgenomen?
De gemeente is "probleemhouder" waar het gaat om woonoverlast".
En met de Wet Woonoverlast in de APV kán de gemeente ook optreden.
Maar ook is het vaak via een huurvergunning of gemeentelijke regels verboden om in een woning een bedrijf te vestigen.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
U moet echt bij de verhuurder zijn. In nagenoeg alle huurcontracten van woningen is bedrijfsmatig gebruik van de gehuurde woning niet toegestaan. Als de verhuurder traag of niet reageert moet u met een procedure bij de huurcommissie dreigen en zonnodig aanspannen.
Stay safe out there.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Een verhuurder is verplicht je het woongenot te leveren. Dat betekent volgens de rechter dat ze verplicht zijn geluidsoverlast door andere huurders aan te pakken, doen ze dat niet dan zijn ze schadeplichtig en kun je een dwangsom eisen om er voor te zorgen dat ze alsnog actie ondernemen.
Het beste is dat je, samen met andere buren die overlast veroorzaken, in een aangetekende brief de klachten beschrijft, ze eraan herinnert dat je eerder geklaagd hebt bij zowel buurman als woningbouwvereniging zelf en ze nu twee weken de tijd geeft je het woongenot te leveren, waarna je rechtsmiddelen zal aanwenden. Zet boven de brief ingebrekestelling en je bent klaar om desnoods een juridische procedure te starten tegen de woningbouwvereniging. Die ze vrijwel zeker zullen verliezen, helemaal als je samen met andere huurders optrekt.
Het beste is dat je, samen met andere buren die overlast veroorzaken, in een aangetekende brief de klachten beschrijft, ze eraan herinnert dat je eerder geklaagd hebt bij zowel buurman als woningbouwvereniging zelf en ze nu twee weken de tijd geeft je het woongenot te leveren, waarna je rechtsmiddelen zal aanwenden. Zet boven de brief ingebrekestelling en je bent klaar om desnoods een juridische procedure te starten tegen de woningbouwvereniging. Die ze vrijwel zeker zullen verliezen, helemaal als je samen met andere huurders optrekt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)