Elektrische Skelter
Moderator: Moderatorteam
-
Henkstenemans TS
- Infopolitie Gast
Elektrische Skelter
Hallo,
Ik vraag me af of je een legale elektrische skelter kan bouwen als je de regels van een e-bike volgt:
- 250w vermogen
- trapondersteuning tot 25 km/h
Als je die regels volgt mag die dan op de openbare weg?
Zo niet, hoe dan wel?
Ik vraag me af of je een legale elektrische skelter kan bouwen als je de regels van een e-bike volgt:
- 250w vermogen
- trapondersteuning tot 25 km/h
Als je die regels volgt mag die dan op de openbare weg?
Zo niet, hoe dan wel?
Re: Elektrische Skelter
Niet. M
Een elektrische fiets is een fiets (met trapondersteuning).
En een skelter is dat niet.
Het is niet omdat hij als overeenkomst heeft dat hij onder 25 km/u blijft dat het bouwsel dan onder de regels van een elektrische fiets valt.
Het wordt een motorvoertuig.
Want het heeft een elektromotor.
Dus moet het ding een typekeuring van de RDW hebben. Veel succes.
En hij moet verzekerd zijn, minimaal WA-motorvoertuigen. Ook dat gaat niet lukken.
Een elektrische fiets is een fiets (met trapondersteuning).
En een skelter is dat niet.
Het is niet omdat hij als overeenkomst heeft dat hij onder 25 km/u blijft dat het bouwsel dan onder de regels van een elektrische fiets valt.
Het wordt een motorvoertuig.
Want het heeft een elektromotor.
Dus moet het ding een typekeuring van de RDW hebben. Veel succes.
En hij moet verzekerd zijn, minimaal WA-motorvoertuigen. Ook dat gaat niet lukken.
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Best wel een leuke vraag. Er zijn driewielers die voorzien zijn van trapondersteuning. Waarom zou een vierwieler het dan niet kunnen zijn. Natuurlijk moet de skelter een trapskelter zijn. Er zit een wetswijziging aan te komen, die omschrijft wat een fiets is.
voertuig met ten minste twee wielen, een stuur, een zitplaats voor de bestuurder en een met spierkracht aan te drijven mechanische overbrenging van spierkracht op wielen; Waarom zou dat geen skelter kunnen zijn?
Ik ben best wel nieuwsgierig hoe andere lezers hier over denken.
Piet
Wetstekst
fiets:voertuig met ten minste twee wielen, een stuur, een zitplaats voor de bestuurder en een met spierkracht aan te drijven mechanische overbrenging van spierkracht op wielen;
Ik ben best wel nieuwsgierig hoe andere lezers hier over denken.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
imperial
- Roepnaam: Remco
Er zijn ook duo fietsen met trap ondersteuning die dingen hebben ook vier wielen . wat maakt zo,n ding anders dan een trapskelter?
Ik ga in dezen aanvankelijk wel met @Pim mee. Een skelter is niet hetzelfde als een fiets. En ook niet als een driewielige fiets.
Zo kennen we ook de e-step. Ook (deels) met spierkracht voortbewogen en ook met twee wielen. Ook die zijn meestal niet toegestaan (enkele goedgekeurde modellen door de RDW daargelaten).
Echter, indien de wetswijziging zoals Piet hem voorstelt van kracht is zou het in theorie wel kunnen als spierkracht en mechanische overbrenging voor de trapskelter noodzakelijk blijft (dat is met de veelal verboden e-step niet zo).
Zo kennen we ook de e-step. Ook (deels) met spierkracht voortbewogen en ook met twee wielen. Ook die zijn meestal niet toegestaan (enkele goedgekeurde modellen door de RDW daargelaten).
Echter, indien de wetswijziging zoals Piet hem voorstelt van kracht is zou het in theorie wel kunnen als spierkracht en mechanische overbrenging voor de trapskelter noodzakelijk blijft (dat is met de veelal verboden e-step niet zo).
Als ik met mijn auto vracht vervoer rij ik dan in een vrachtauto.
Als het kwaakt als een eend, er uit ziet als een eend, dan zal het wel een eend zijn.
Als het kwaakt als een eend, er uit ziet als een eend, dan zal het wel een eend zijn.
- Skipperje
- Geslacht:
Ik snap de tegenspraak. Maar de wetten kennen begripsomschrijvingen. En als een trapskelter voldoet aan het begrip fiets, dan kan het ook een E-bike zijn. Net zoals een scooter, step, brommobiel, zelfs een (ogenschijnlijke) botsauto allemaal bromfietsen zijn.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
-
imperial
- Roepnaam: Remco
Maar er zijn heel veel soorten eenden, net zoals er heel veel soorten auto,s zijn, een T ford is een auto, en een bugatti veyron is ook een auto. er zijn er waar maar 1 persoon in kan en ook waar je met 8 in kan zitten.Pim schreef: 13 feb 2023, 22:57
Een fiets heeft 1,2,3 en soms wel 4 wielen je kan er alleen op zitten en soms ook wel met 10 man ( bierfiets).
Als een fiets een voertuig is met ten minste twee wielen, een stuur, een zitplaats voor de bestuurder en een met spierkracht aan te drijven mechanische overbrenging van spierkracht op wielen; lijkt het mij dat een trapskelter ook een fiets is.
Alhoewel ik het met de definitie niet helemaal eens ben een een wieler is ook een fiets
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Ik zou eens kijken bij de toelichting op de wetswijziging. Mogelijk geeft dat iets meer duidelijkheid over de rijkwijdte van het begrip fiets en waarom de definitie wordt gewijzigd.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Laten we eens beginnen bij verzekeren.
Het ding moet/gaat ooit de weg op.
Het heeft/krijgt een motor dus motorvoertuig.
Ga eens praten met de verzekering of ze je willen verzekeren...
En eigenbouw 'fiets' (die niet gekeurd is door de RDW). Ben benieuwd of je een verzekering gaat vinden.
Het ding moet/gaat ooit de weg op.
Het heeft/krijgt een motor dus motorvoertuig.
Ga eens praten met de verzekering of ze je willen verzekeren...
En eigenbouw 'fiets' (die niet gekeurd is door de RDW). Ben benieuwd of je een verzekering gaat vinden.
- maestro
- Geslacht:
Verkeerde informatie. Maar hier zegd de overheid dat veel zaken niet mogen omdat er geen zitplaats is, in combinatie met de electro motor.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... %20verkeer.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... %20verkeer.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Nou ja, als we zien wat de laatste jaren als bromfiets is goedgekeurd schiet je ook in de lach. Ik bedoel; er is juridisch veel meer mogelijk dan wij denken. Als we aan een skelter denken, dan denken wij allemaal aan een kleine driewieler (2 voor) met trappertjes voor een kleuter maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.
Het zou me niet verbazen als je zo'n ding goedgekeurd kan krijgen..
Of het het ding weet te verzekeren is voor mij een hele andere discussie; eerst het ding goedgekeurd krijgen..en geloof me; alles is te verzekeren!
Het zou me niet verbazen als je zo'n ding goedgekeurd kan krijgen..
Of het het ding weet te verzekeren is voor mij een hele andere discussie; eerst het ding goedgekeurd krijgen..en geloof me; alles is te verzekeren!
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- Skipperje
- Geslacht:
Daarvoor is het volgende bepaald.
Wetstekst
Artikel 1 Besluit vrijstelling voor fietsen met trapondersteuning van aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen: De bezitter van een fiets met trapondersteuning, als bedoeld in artikel 1, onderdeel ea, van de Wegenverkeerswet 1994 is vrijgesteld van de verplichting tot het sluiten van een verzekering als bedoeld in de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.Wetstekst
Artikel 1, onderdeel ea Wegenverkeerswet 1994: fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- maestro
- Geslacht:
Goedkeuring of verzekering zou wel eens geen probleem kunnen zijn. Wat kinderen betreft valt de (electrische) skelter onder de WA-verzekering van de ouders, aldus diverse sites waar ze worden verkocht. Goedkeuring wordt vermeld dat ze voldoen aan de EU-eisen. Andere goedkeuring is waarschijnlijk niet aan de orde. Ik zou het onder een fiets scharen.
Wat is het verschil tussen een elektrische fiets, een skelter en een Stint (elektrische bolderkar)?