Rechts inhalen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
DutchyR TS
Infopolitie Gast

Rechts inhalen

Ongelezen bericht door DutchyR »

Casus
Ik rijd op de A73 bij Beuningen en haal een auto links in en ga direct weer naar rechts.m en blijf 100km p/u rijden. In de verte voor mij zie ik 10 auto’s 85km p/u op de linkerbaan rijden achter een vrachtwagen die een andere vrachtwagen die 80km pu inhaalt.
Ik blijf rechts rijden ipv dat ik achteraan sluit in de rij auto’s links en denk ik sluit zo wel achteraan of voeg ergens in als er een groot gat valt. Dat viel er nadat ik 2 auto’s links van mij was gepasseerd.

In 1 vd auto’s zat een aspirant agent in zijn privé auto in zijn vrije tijd buiten de plaats (Limburg) van tewerkstelling die het nodig vond om mij te beboeten voor rechts inhalen (Art11 lid 1).

Ik reed nota bene in een auto van een vriend die ik had geleend, omdat ik een caravan naar Valkenburg moest brengen waarbij ik twijfelde of ik die caravan (wettelijk gezien) met mijn eigen auto mocht trekken. Dus ik nam het zekere voor het onzekere. Op de terugweg (zonder caravan) werd ik bekeurd en ontving ik een boete van 259,00.

Die feitcode is bedoeld voor wegmisbruikers die de verkeersveiligheid in gevaar brengen en zigzag van links naar rechts gaan om tijd te winnen.

Met alle respect voor de aspirant maar hij heeft hier in zijn vrije tijd buiten zijn regio niet gehandeld in de geest van de wet.

De vraag is of dat in strijd is met artikel 6 en of het nog zin heeft in beroep te gaan, want het bezwaar is door de OvJ ongegrond verklaard.

Art6
Hoewel bevoegd in het gehele land, onthoudt de ambtenaar van politie die is tewerkgesteld bij een regionale eenheid, zich van optreden buiten zijn gebied van tewerkstelling, tenzij zijn optreden redelijkerwijs noodzakelijk is, dan wel ingevolge regels, gesteld bij of krachtens de wet, dan wel in opdracht of met toestemming van het bevoegd gezag over de politie.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: Rechts inhalen

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Die feitcode is bedoeld voor wegmisbruikers die de verkeersveiligheid in gevaar brengen en zigzag van links naar rechts gaan om tijd te winnen.

Waar staat dit? ik heb 't niet kunnen vinden bij het wetsartikel, ook niet in eerdere uitspraken trouwens..

De 'instructienorm' die u noemt is een instructienorm voor agenten maar heeft geen positieve gevolgen voor een betrokkene. Het Hof (de hoogste rechterlijke instantie in dit soort zaken) heeft hier in 2019 al een beslissing over genomen die iedere lagere rechter moet volgen:
ECLI:NL:GHARL:2019:9723

Bevoegdheid ambtenaar. Een politieambtenaar is op grond van artikel 6, eerste lid, Politiewet 2012 bevoegd zijn taak uit te oefenen in het gehele land.
Artikel 6, tweede lid, Politiewet 2012 geeft als instructienorm dat de politieambtenaar, hoewel bevoegd in het hele land, zich in beginsel onthoudt van optreden buiten zijn gebied van aanstelling.
Wanneer een politieambtenaar in strijd met die norm buiten zijn gebied van aanstelling zou optreden, doet dit geen afbreuk aan de rechtmatigheid van dat optreden.

Ik zou op zoek gaan naar een ander argument, bovenstaande argumenten, al is er een kleine wijziging geweest, worden 'm vast niet. Ik denk dat een rechter ergens anders veel gevoeliger voor is, ik zou dat zijn; iets met file..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

DutchyR schreef: 07 feb 2023, 21:23 Met alle respect voor de aspirant maar hij heeft hier in zijn vrije tijd buiten zijn regio niet gehandeld in de geest van de wet.
Waar staat "de geest van de wet" uitgeschreven?
En wat staat dat een agent dient te handelen naar "de geest van de wet"?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Zoals ik lees in DEZE uitspraak, is hier geen sprake van een file.
Deze uitgangspunten leiden er naar het oordeel van het hof bijvoorbeeld toe, dat wanneer op wegen met twee of meer rijstroken in dezelfde rijrichting alleen maar sprake is van een langer durende inhaalmanoeuvre door meerdere motorvoertuigen niet gesproken kan worden van een file. In die situatie is art. 13, tweede lid RVV1990 niet van toepassing, zodat rechts inhalen niet vrij staat.
Ik ben bang dat TS zijn boete gewoon moet betalen.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

De ovj kijkt alleen of het feit is gepleegd. Dat is zo, dus bezwaar afgewezen

Ik zou zelf in beroep gaan bij de rechter.

Mijn advies is dan wel: zeker níét spreken over de aspirant en verkeerde regio, etc.
Dat is namelijk iets waar rechters niet blij van worden.

Geef gewoon goed waarom je rechts inhaalde.

Rechters zijn ook mensen, denken zelf heel goed na en gaan vaak wel in op de redenen waarom iemand iets doet. Mits het een begrijpelijke reden is tenminste. En de ene keer gaan ze mee in de reden, de andere keer niet.

Ik zou het wel een uurtje rechtbank waard vinden.
De boete wordt in ieder geval niet hoger, blijft of gelijk of wordt minder.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

TS spreekt hier al uit dat hij al van plan was links in te voegen als er een "groot gat" voel. Hij bleef dus ook bewust rechts rijden en haalde met die intentie in. Zo zal het er dus ook vast uit gezien hebben want TS kind de situatie vooraf zo ook zien en inschatten. Dit is dus per definitie rechts inhalen. Feit is gepleegd en TS bekend dit ook. Zie hier niet in waarom de boete onterecht geschreven zou zijn. Met dit verhaal wordt het er ook niet beter op dus ik zou die halve dag rechtbank beter besteden als ik TS was.

En even nieuwsgierig @TS: hoe weet je dat de verbalisant een aspirant was? Dat staat niet standaard op de beschikking van het CJIB.
DutchyR TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door DutchyR »

Op het relaas staat de zgn leverende regio waar de aspirant werkzaam is, Beuningen ligt buiten die regio Limburg.

Op de toelichting staat de rangorde en ook of er een eed of belofte is afgelegd, ook de achternaam van de ambtenaar trouwens.

Het gaat mij niet zozeer om die boete, maar ik leen een auto van een vriend om mij aan de regels en wetgeving te houden. En lette extra op de snelheid en door oranje/rijden. En dan word ik beboet voor een handeling waarbij ik de verkeersveiligheid niet-bindend gevaar heb gebracht, dat maakt het zo zuur.

Ik schaar mij niet onder de categorie wegmisbruiker en doe er als integere ambtenaar en handhaver alles aan om mij keurig te gedragen in het verkeer.

Ja ik heb rechts met min of meer dezelfde snelheid 2 auto’s, ingehaald en wilde denk ik niet afremmen om achteraan te sluiten haha.

Het zij zo…domme pech dat ik net een agent in burger in z’n vrije tijd moet passeren….. maar als iedereen achteraan sluit dan ontstaan er files en is de rechterbaan snel leeg, omdat je nooit weet wanneer er sprake is van een file en of je weer zo’n fanatieke handhaver passeert die nog moet leren wat handelen in de geest vd wet is.

Case closed, ik ga hier geen tijd meer in steken. Maar art11 is aan toe aan een upgrade zodat duidelijk vermeld staat wanneer je in een file rechts mag passeren en inhalen.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Case closed dus.
Gesloten