Trekhaak voor mistlicht Suzuki Swift

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Alex TS
Infopolitie Gast

Trekhaak voor mistlicht Suzuki Swift

Ongelezen bericht door Alex »

Goedendag,

Het betreft een vraag aangaande een trekhaak wat voor een mistlicht van een Suzuki Swift zit.
In een eerder (gesloten) forum al wat gevonden over het het maximaal 25% mogen afschermen van een mistachterlicht door een trekhaak.
Op zich is dit artikel duidelijk voor wat betreft de lichten en reflectoren echter gaat dit artikel ook op wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van het mistlicht?
Met andere worden, wanneer men dus niet rijdt bij een zicht van minder dan 50 meter, waarbij het licht verplicht is te branden kan je dan bekeurd worden wanneer het zicht meer dan 50 meter is en de trekhaak voor het mistlicht zit?
Het komt immers vrij sporadisch voor dat het zicht onder de 50 meter is. De trekhaak zit vast gemonteerd en bij minder dan 50 meter zicht laten we de auto gewoon lekker staan.
Ben benieuwd naar het antwoord.

Groet, Alex
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Re: Trekhaak voor mistlicht Suzuki Swift

Ongelezen bericht door Proost »

Wat vinden ze hier bij de APK van?
Ik kan je verzekeren dat ik meer bonnen geschreven heb voor het voeren van mistachterlicht terwijl dit niet is toegestaan, dan het moeten voeren en het niet op de juiste wijze doen(of dat bijv. de lamp onvoldoende zichtbaar is).

Het grootste probleem met mist achterlichten is dat ze doorgaans te pas en te onpas ontstoken worden wanneer dit niet mag.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Het is een inrichtingseis, dus dat betekent dat het mistachterlicht niet meer dan 25% mag zijn afgeschermd. Daarbij maakt het niet uit of het wel of niet in werking is. Is de dikte van de trekhaak meer dan een kwart van de breedte van het mistlicht? En dan heb ik het niet over de kogel, want die zit hoger dan het mistlicht. Verder zie ik bij de Swift, als ik google op trekhaak, erg veel afneembare trekhaken. Dus geen aanhangwagen, dan de trekhaak verwijderen. Net zoals alle auto's waar de trekhaak voor de kentekenplaat zit. En dan nog een opmerking, het is nooit verplicht om het mistachterlicht aan te doen. Dus als iemand hier voor gaat verbaliseren zou dat, in mijn ogen, belachelijk zijn. OK, het moet wettelijk voldoen aan de eisen van de Regeling voertuigen, maar als je besluit het licht nooit te gebruiken dan mag dat. Dan is het toch wel erg vreemd als je gaat verbaliseren voor een licht dat niet eens gebruikt hoeft te worden. En, ik ben er van overtuigd dat als je het licht wel gebruikt, dat het rode licht dusdanig fel is, dat het niet eens opvalt dat er nog een trekhaak voor zit. Maar goed, daarin voorzien de wet niet.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Het meest domme vind ik dat bij (bijna) alle merken de knop van het mistachterlicht een push on / push off knop is, waardoor het licht aan blijft staan als de auto opnieuw gebruikt wordt.
De knop voor de mistvoorlichten zijn meestal alleen push on en gaan automatisch uit als de auto wordt uitgeschakeld
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Dan een algehele vraag voor iedereen:

Hoe vaak heb jij in de aflopen 10 jaar, omdat het zicht door mist/sneeuw minder was dan 50 meter, met jouw mistachterlicht aan gereden???

Mijn antwoord, ik rijd ongeveer 50.000 km/jaar......, nul keer.
Zo vaak doen die weersomstandigheden zich niet voor én dan kun jij je ook nog eens een keer afvragen of het zó belangrijk is om dan de weg wel op te gaan............. :shock:
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Je hebt geheel gelijk @Dusty , maar technisch moet het volgens de wettelijke voorwaarden kloppen, ongeacht of je het mistachterlicht ooit gebruikt.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

@Skipperje: snap de strekking van de vraag en het gegeven antwoord ook wel, maar ik vroeg mij wél af of ik de enige ben, die hem maar zelden gebruikt?
Vandaar dat ik deze vraag er aan heb toegevoegd. 8)

O ja Piet, je hebt je één lettertje vergist bij het 'taggen'......... :idea:

Opmerking van moderator Skipperje

Niet gezien. Aangepast, dat is mijn voordeel :D
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dusty schreef: 06 feb 2023, 08:45 Hoe vaak heb jij in de aflopen 10 jaar, omdat het zicht door mist/sneeuw minder was dan 50 meter, met jouw mistachterlicht aan gereden???
[/b]

Hoe vaak heb je een mistachterlicht nodeloos zien branden? :P :P

Als ik moet stemmen voor de afschaffing van een stuk verlichting dan is die het wel; kennelijk te ingewikkeld voor te domme mensen..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

racefiets
Toplid
Geslacht:
Leeftijd: 52

Ongelezen bericht door racefiets »

Dusty schreef: 06 feb 2023, 08:45 Dan een algehele vraag voor iedereen:

Hoe vaak heb jij in de aflopen 10 jaar, omdat het zicht door mist/sneeuw minder was dan 50 meter, met jouw mistachterlicht aan gereden???
Zeker een keer of 5/6. Woon in het Zeeuwse en daar kan het van tijd tot tijd echt pot dicht zitten. Is altijd wel heel plaatselijk en heb hem zelden langer dan 10 minuten aan gehad.
Alex TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Alex »

Goedemorgen,

Begrijp dat een reactie van mij als gast eerst goedgekeurd dient te worden echter zie de mijne van gisteren nog niet verschijnen vandaar nog maar een keertje. Misschien is het niet goed gegaan.

Opmerking van moderator Skipperje

ik zie geen verwijderde berichten, denk dat de plaatsing niet goed is gegaan.
Bedankt voor jullie reacties en ben in ieder geval het volgende wijzer:
Klopt dus volgens de wet helemaal wanneer je bij staande houden door een agent op de inrichting bekeurd kan worden. Echter zal deze agent of in een hele slechte bui zijn danwel de kleine lettertjes heel letterlijk nemen wil hij hiervoor schrijven.

Voor wat de APK betreft, geen probleem getuige ook de vele Swifts en ook bv 206’s met een trekhaak voor het mistachterlicht die ik zie rondrijden.

En inderdaad, hoe vaak je wel niet bij verminderd zicht, bij ruimschoots meer dan 50 meter bij sommigen het mistlicht ziet branden…..

Nogmaals merci, Alex
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Vraag is naar tevredenheid beantwoord kennelijk.
Gesloten