Fileparkeren buiten de vakken
Moderator: Moderatorteam
-
Fred123 TS
- Infopolitie Gast
Fileparkeren buiten de vakken
Hallo,
Moet je bij het fileparkeren verplicht de vakken aanhouden? Of is het toegestaan om strakker te parkeren zodat er een auto extra past?
Bedankt.
Moet je bij het fileparkeren verplicht de vakken aanhouden? Of is het toegestaan om strakker te parkeren zodat er een auto extra past?
Bedankt.
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Re: Fileparkeren buiten de vakken
Hier bedoel je, drie auto's op twee vakken? Dan zijn het wel kleine autotjes
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Ik schat in dat TS bedoeld als je bijv. een rij hebt met vijf vakken en je allemaal heel strak parkeert dat er dan zes in kunnen.
Onvermijdelijk staan er dan een of meerdere auto s niet binnen het vak en als er een bord bij staat "alleen parkeren binnen de vakken" levert dat een proces verbaal op.
Daarnaast kan ook lang niet iedereen evengoed fileparkeren dus de kans op schade is ook groter.
Onvermijdelijk staan er dan een of meerdere auto s niet binnen het vak en als er een bord bij staat "alleen parkeren binnen de vakken" levert dat een proces verbaal op.
Daarnaast kan ook lang niet iedereen evengoed fileparkeren dus de kans op schade is ook groter.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
De verplichting om te parkeren in vakken is geregeld in artikel 24 RVV lid 4:
Wetstekst
Indien een parkeergelegenheid, aangeduid met een van de verkeersborden E4 tot en met E10, E12 of E13 van bijlage 1, is voorzien van parkeervakken, mag slechts in die vakken worden geparkeerd.- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
Maar als bord E4 (parkeergelegenheid) er niet bij staat, dan is het wel toegestaan.
Piet
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
- Hilde
- Geslacht:
Even juridisch en taalkundig irritant doen:MotoRon schreef: 30 jan 2023, 22:29Wetstekst
Indien een parkeergelegenheid (...)mag slechts in die vakken worden geparkeerd.
Er wordt geparkeerd in die vakken.
- Skipperje
- Geslacht:
Daar gaat de rechtspraak niet in mee. Parkeren binnen de vakken. Als andere auto’s zo geparkeerd staan dat het niet meer mogelijk is om binnen de lijnen van het vak ernaast te parkeren, moet een andere parkeerplaats worden gezocht. Bron: KLIK
Piet
Piet
- Hilde
- Geslacht:
Leuke uitspraak maar er komt toch weer een maar van deze irritante jurist.
De uitspraak was tegen een bekeuring voor het feit "parkeren op parkeergelegenheid op andere dan aangegeven wijze” waarbij de bestuurder de auto op een woonerf haaks had geparkeerd in twee vakken (waardoor anderen dus niet konden parkeren in één van die twee vakken" en het beroep ging over het feit dat hij vond dat dat mocht omdat de vakken te smal waren.
2) Artikel 46 RVV 1990
1. Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden binnen een erf te parkeren anders dan op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven.
In dit geval stond de auto dus niet op een parkeerplaats die als zodanig was aangegeven.
Overigens zie ik nu pas dat je al had aangegeven dat zonder bord het gewoon mag.
De uitspraak was tegen een bekeuring voor het feit "parkeren op parkeergelegenheid op andere dan aangegeven wijze” waarbij de bestuurder de auto op een woonerf haaks had geparkeerd in twee vakken (waardoor anderen dus niet konden parkeren in één van die twee vakken" en het beroep ging over het feit dat hij vond dat dat mocht omdat de vakken te smal waren.
2) Artikel 46 RVV 1990
1. Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden binnen een erf te parkeren anders dan op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven.
In dit geval stond de auto dus niet op een parkeerplaats die als zodanig was aangegeven.
Overigens zie ik nu pas dat je al had aangegeven dat zonder bord het gewoon mag.
- Skipperje
- Geslacht:
Ik merk dat jij beter kunt zoeken dan mij, want ik had niet gezien dat het op een erf was, of dat de auto haaks op de vakken stond. Toch vond ik de geplaatste conclusie wel betrekking hebben op deze vraag. De gedachte daarvan is dat je in een vak moet staan en niet op 2 vakken. Maar ik kan geen betere uitspraak vinden, dus het houdt voor mij op.
Piet
Piet
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik ben 't wel met Piet eens; de basis (en bedoeling) van het bord is dat je 'in de vakken parkeert'. Ik durf er vanuit te gaan dat een rechter dat ook zo ziet.
Ik stel voor dat Hilde een keer fout parkeert en wij haar dan gaan bekeuren..
Ik stel voor dat Hilde een keer fout parkeert en wij haar dan gaan bekeuren..
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- Hilde
- Geslacht:
Jammer @zijlvaart67 het gaat om de situatie zonder bord.
Want mét bord geldt 24RVV.
Maar ook dan zou ik het wel aandurven. Wel met alle anderen dan hè? Dus in een zone, met onderbord, met 6 auto's in 5 vakken parkeren. En dan dus met z'n zessen in bezwaar.
Want mét bord geldt 24RVV.
Maar ook dan zou ik het wel aandurven. Wel met alle anderen dan hè? Dus in een zone, met onderbord, met 6 auto's in 5 vakken parkeren. En dan dus met z'n zessen in bezwaar.
-
el chiko
- Roepnaam: Jos
- Geslacht:
- Leeftijd: 66
Ik ken een uitspraak hoge raad.
indien geen bord E4 aanwezig is kan er geen onderbord bestaan. op dat onderbord wordt/kan aangegeven zijn dat uitsluitend parkeren in de vakken is toegestaan.
En daarin staat ook dat er in Nederland geen rechtbank is welke tot een andere conclusie kan komen. Herroepen van uitspraak..... wijst nieuw vonnis kan de handeling anders parkeren als voorgeschreven niet hebben gedaan: vrijspraak en terugbetaling van reeds betaalde gelden. Conform wet Mulder voldaan voor in beroep te kunnen gaan.
indien geen bord E4 aanwezig is kan er geen onderbord bestaan. op dat onderbord wordt/kan aangegeven zijn dat uitsluitend parkeren in de vakken is toegestaan.
En daarin staat ook dat er in Nederland geen rechtbank is welke tot een andere conclusie kan komen. Herroepen van uitspraak..... wijst nieuw vonnis kan de handeling anders parkeren als voorgeschreven niet hebben gedaan: vrijspraak en terugbetaling van reeds betaalde gelden. Conform wet Mulder voldaan voor in beroep te kunnen gaan.
Als een schaap over dam, hek kapot
Dat is een vrij logische conclusie. Anders zou ik bij een hinderlijk geparkeerde auto ook een wit vak er half omheen kunnen tekenen en op basis daarvan verbaliseren. Er moet wel een bord staat en dus ook een verkeersbesluit opmaken.
Maar we kunnen zo nog wel even doorgaan met gissen en gokken. Fred heeft op de twee zinnen tellende vraag na niets meer verduidelijkt of gepost dus ik denk dat we dit beter even kunnen afwachten.
Maar we kunnen zo nog wel even doorgaan met gissen en gokken. Fred heeft op de twee zinnen tellende vraag na niets meer verduidelijkt of gepost dus ik denk dat we dit beter even kunnen afwachten.