Hallo 6 januari ben ik staande gehouden,de politie vroeg mijn het rijbewijs ,in te zien na ca 10 min dat hij in de politie auto, zat kwam hij terug, met het verhaal dat mijn rijbewijs was in gevorderd, nu heb ik zelf een dashcam met gps waar in te zien is dat ik echt niet zo hard gereden heb dat ze mijn rijbewijs hadden in kunnen vorderen, mag ik dat als bewijs op een micro sd of usb de rechter laten zien en ze beweerde door de hand van een lasergun dat ik 159 had gereden ik zelf zat rond een gemiddelde van 117 km waar je 100 mocht dus wel iets, te hard maar niet om mijn rijbewijs te kunnen afpakken, wat kan ik nu nog meer verwachten.
Met vriendelijke adonis
Dashcam beelden
Moderator: Moderatorteam
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Re: Dashcam beelden
Je kunt het als bewijs aanvoeren, maar je hebt wel het probleem dat de dashcam duidelijk moet aangeven wat de daadwerkelijke snelheid was. En dat laatste is moeilijk, de gegevens die de dashcam laten zien zijn namelijk niet geijkt. Maar de beelden kunnen soms twijfel zaaien over de snelheid.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Aandragen mag altijd, maar veel zal het je niet gaan helpen. Is namelijk zoals Maestro al zegt niet geijkt dus wat zegt dat dan?
Een beëdigd ambtenaar stelt vast dat jij X snelheid gereden hebt en dat je rijbewijs ingevorderd wordt. Als "bewijs" meen jij dan een gemiddelde snelheid aan te voeren maar misschien heeft de agent je wel gemeten op je piek snelheid. En die krijgt de rechter natuurlijk niet te zien want dashcambeelden kunnen heel gemakkelijk ge-edit worden en dat weet de rechter ook.
Het zou wellicht anders worden als de beelden door bijv. Je werkgever vervaardigd worden omdat het je bedrijfsauto betreft en de beelden realtime geüpload worden naar een beveiligde cloud waardoor ze in zijn geheel van start tot einde rit onbewerkt beschikbaar zijn. Maar dat verwacht ik niet als ik dat zo lees .
Wat je nog meer kan verwachten is een flinke geldboete en een dure cursus van het CBR.
Een beëdigd ambtenaar stelt vast dat jij X snelheid gereden hebt en dat je rijbewijs ingevorderd wordt. Als "bewijs" meen jij dan een gemiddelde snelheid aan te voeren maar misschien heeft de agent je wel gemeten op je piek snelheid. En die krijgt de rechter natuurlijk niet te zien want dashcambeelden kunnen heel gemakkelijk ge-edit worden en dat weet de rechter ook.
Het zou wellicht anders worden als de beelden door bijv. Je werkgever vervaardigd worden omdat het je bedrijfsauto betreft en de beelden realtime geüpload worden naar een beveiligde cloud waardoor ze in zijn geheel van start tot einde rit onbewerkt beschikbaar zijn. Maar dat verwacht ik niet als ik dat zo lees .
Wat je nog meer kan verwachten is een flinke geldboete en een dure cursus van het CBR.
Je mag altijd de beelden meenemen, maar zoals mijn voorgangers al zeggen is GPS niet heel betrouwbaar. Het signaal zelf kan vrij makkelijk gemanipuleerd worden, en ook als je een beetje handig bent met videobewerking kan je makkelijk de getallen aanpassen. Je zou nog kunnen kijken of je kan gaan rekenen met tijden tussen hectometerpaaltjes maar ook daarvoor moet vastgesteld zijn dat de beelden niet vertraagd zijn.
Neem sowieso het hele verhaal mee en niet beelden van de laatste minuut voordat je aan de kant gezet bent. Meestal heeft de meting al vele minuten daarvoor plaats gevonden.
Neem sowieso het hele verhaal mee en niet beelden van de laatste minuut voordat je aan de kant gezet bent. Meestal heeft de meting al vele minuten daarvoor plaats gevonden.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
En dan nog moet de rechter er van overtuigd zijn dat de beelden authentiek en onbewerkt zijn voordat deze zwaarder gaan wegen dan een op ambtseed of belofte opgemaakt proces verbaal. Hoe ga je dat doen?
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik zou het wel voor laten komen. Ik neem aan dat de politieagent op de beelden zichtbaar is. Dus het moment van meten is zichtbaar. De afstand tot de politieagent op het moment van meting staat in het proces-verbaal. Als de snelheid van 159 km/h klopt, dan betekent dat, dat je 44 m/s reed. Ik zou dan aan de hand van bermpaaltjes die zichtbaar zijn op je dashcam gaan kijken hoe lang het duurt dat je de bermpaaltjes passeert. Je kijkt bijvoorbeeld hoeveel meter voor het meetpunt er is gelegen tussen het 10-de bermpaaltje en het laatste bermpaaltje voor het meetpunt. Als dat 500m is, dan moet je over die afstand ruim 11 sec doen als je 159 km/h reed en en ruim 15 sec als je 117 km/h reed. Je moet ook meten hoe lang je er over doet van bermpaal 1 tot 2, van 2 tot 3 etc. Daarmee kun je aantonen dat je constant reed en dat er niet een moment was dat je een pieksnelheid had van 159, maar dat de gemiddelde snelheid wel 117 was. Zijn er geen bermpaaltjes dan neem je gewoon andere meetpunten, bijvoorbeeld een lantaarnpaal en een verkeersbord.
Dit uitwerken op papier en samen met het beeldmateriaal aanbieden in je bezwaar.
Ik ben het wel geheel eens met mijn medeschrijvers, dat bij jou niets geijkt is, maar als je het voldoende onderbouwt, dan kun je zorgen voor een redelijke twijfel (als je gelijk hebt natuurlijk)
Piet
Dit uitwerken op papier en samen met het beeldmateriaal aanbieden in je bezwaar.
Ik ben het wel geheel eens met mijn medeschrijvers, dat bij jou niets geijkt is, maar als je het voldoende onderbouwt, dan kun je zorgen voor een redelijke twijfel (als je gelijk hebt natuurlijk)
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Als het op een normaal stuk snelweg is kan je ook nog de tijd bij houden en strepen tellen. De strepen op de weg staan op een vaste afstand. Ook dat is niet 100% nauwkeurig maar samen met een GPS snelheid kan dit wel een extra aanduiding zijn dat de snelheid niet zo hoog is geweest. 2 minder nauwkeurige metingen is altijd beter dan 1. Zeker als beide min of meer dezelfde uitkomst hebben.
TS spreekt over gemiddelde snelheid.
De agent misschien over een piek?
De agent misschien over een piek?