Misbruik Tankpas, geen camerabeelden
Moderator: Moderatorteam
-
Nick TS
- Infopolitie Gast
Misbruik Tankpas, geen camerabeelden
Goeiemiddag,
Bij ons op het werk hebben wij informatie verkregen dat er misbruik is gemaakt van een tankpas in de vorm van een andere benzine eenheid tanken dan is toegestaan. Nu hebben we hier al aangifte van gedaan en deze wordt nog verwerkt. Uit nieuwsgierigheid heb ik zelf ook gebeld met de tankstations om eventuele beelden vrij te stellen. Nu blijkt dat er geen camerabeelden zijn van betreffend incident en mijn vraag is of wij er goed aan doen dit proces door te zetten en wat eventueel volgende stappen kunnen zijn?
Bij ons op het werk hebben wij informatie verkregen dat er misbruik is gemaakt van een tankpas in de vorm van een andere benzine eenheid tanken dan is toegestaan. Nu hebben we hier al aangifte van gedaan en deze wordt nog verwerkt. Uit nieuwsgierigheid heb ik zelf ook gebeld met de tankstations om eventuele beelden vrij te stellen. Nu blijkt dat er geen camerabeelden zijn van betreffend incident en mijn vraag is of wij er goed aan doen dit proces door te zetten en wat eventueel volgende stappen kunnen zijn?
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Re: Misbruik Tankpas, geen camerabeelden
Wat wil je precies met de beelden?
Je weet de eigenaar van de pas toch?
Je weet de eigenaar van de pas toch?
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
-
Nick TS
- Infopolitie Gast
Hi Hilde,
Onze passen zijn niet gekoppeld aan een specifiek voertuig en/of persoon. Deze liggen in een algemene ruimte waar medewerkers een pas kunnen pakken indien nodig. Verder hebben we daar op dit moment ook geen actieve controle op.
Onze passen zijn niet gekoppeld aan een specifiek voertuig en/of persoon. Deze liggen in een algemene ruimte waar medewerkers een pas kunnen pakken indien nodig. Verder hebben we daar op dit moment ook geen actieve controle op.
-
Nick TS
- Infopolitie Gast
Dus ons idee was om via de politie en aangifte de beelden te vorderen en te kijken wie de persoon in kwestie is. Nu blijkt dat bij beide partijen er geen camerabeelden zijn omdat er bij de ene aanbieder er op dat moment een technische storing was en bij de andere hangen dummy’s. Zij vertelde me dat er geen camera plicht is bij een onbemand tankstation, en bij dit station is dus ook geen bewijsmateriaal.
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Als er geen beelden zijn wordt het moeilijk. Je kan wel kijken wie er de betreffende dagen dienst had en kijken of er 1 persoon steeds ging tanken.
==================================
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Als er geen beelden van de gebruiker van de pas zijn en getankt is bij een onbemande pomp dan wel de tankstation medewerker geen signalement van de dader kan geven, wordt het lastig om de dader te vinden.
Wellicht toch maar een andere procedure verzinnen voor het gebruik van de tankpassen.
Als iedereen makkelijk bij passen kan komen en ook de bijbehorende pincode eenvoudig te verkrijgen is zal misbruik niet lang uitblijven.
Wellicht toch maar een andere procedure verzinnen voor het gebruik van de tankpassen.
Als iedereen makkelijk bij passen kan komen en ook de bijbehorende pincode eenvoudig te verkrijgen is zal misbruik niet lang uitblijven.
Stay safe out there.
Je vraagt je anno 2023 toch af of mensen naïef geboren worden en niks bijgeleerd hebben.
De benzineprijs gaat skyhigh.
Je kan passen koppelen aan personen of voertuigen.
Voorzien van een pincode.
De uitgifte van passen registreren.
(Zoek eens op Trakakast)
Tja, als je dat niet doet dan moet je op de blaren zitten...
(Zoek eens op Trakakast)
-
Nick TS
- Infopolitie Gast
Haha inderdaad, het was ook mijn vraag in de beginperiode toen ik daar kwam werken. Maar wie niet luisteren wil moet inderdaad op de blaren zitten.
Dankjulliewel allemaal voor jullie antwoord, reactie en tips. Ik kan hiermee vooruit en ga het intern bespreken.
Groetjes Nick
Dankjulliewel allemaal voor jullie antwoord, reactie en tips. Ik kan hiermee vooruit en ga het intern bespreken.
Groetjes Nick
Wow.... Een bakje met tankpassen in een algemene ruimte, zonder controle of enige registratie.
Op zich zou je in een ideale wereld geen last moeten hebben van fraude of misbruik.
Als ik dan lees waar het nu om gaat... Een andere benzine eenheid dan toegestaan... Zou ik denken dat het om 98 tanken gaat waar E10 getankt had moeten worden. Dan valt de schade nog reuze mee, in ieder geval te weinig om aangifte van te doen zou ik zeggen. Misschien is het een beter idee om de tijd die je nu wil gaan steken in 'vervolgstappen' nemen, in een beter registratie systeem stoppen.
Op zich zou je in een ideale wereld geen last moeten hebben van fraude of misbruik.
Als ik dan lees waar het nu om gaat... Een andere benzine eenheid dan toegestaan... Zou ik denken dat het om 98 tanken gaat waar E10 getankt had moeten worden. Dan valt de schade nog reuze mee, in ieder geval te weinig om aangifte van te doen zou ik zeggen. Misschien is het een beter idee om de tijd die je nu wil gaan steken in 'vervolgstappen' nemen, in een beter registratie systeem stoppen.
-
Nick TS
- Infopolitie Gast
Nee dat is niet het geval. Wij rijden alleen maar diesel voertuigen en er is euro95 getankt. Vandaar dat we ook weten dat er fraude is gepleegd.
- rai
- Geslacht:
Wordt er niet te veel gefocust op een “collega” als mogelijke verdachte, alleen maar omdat de tankpassen vrij te pakken zijn ?
Anno 2023 wordt er nog steeds geskimt, ook tankpassen.
De keren dat er andere brandstof getankt is, is dat steeds met “dezelfde” pas geweest of steeds een andere pas ?
Persoonlijk zou ik stoppen met zelf onderzoek doen, om te voorkomen dat het onderzoek zich gaat richten op zomaar een collega of wat dan ook.
Ook het feit dat er misschien bij een tankstation om de hoek is getankt geeft op voorhand geen garantie dat er met de originele pas getankt is.
Anno 2023 wordt er nog steeds geskimt, ook tankpassen.
De keren dat er andere brandstof getankt is, is dat steeds met “dezelfde” pas geweest of steeds een andere pas ?
Persoonlijk zou ik stoppen met zelf onderzoek doen, om te voorkomen dat het onderzoek zich gaat richten op zomaar een collega of wat dan ook.
Ook het feit dat er misschien bij een tankstation om de hoek is getankt geeft op voorhand geen garantie dat er met de originele pas getankt is.
Even voortborduren op mijn eerdere reactie:Pim schreef: 26 jan 2023, 18:06 Je vraagt je anno 2023 toch af of mensen naïef geboren worden en niks bijgeleerd hebben.
(Zoek eens op Trakakast)![]()
De tankpas kun je zelfs (laten) blokkeren voor verkeerde brandstof.
Ook die maatregel is niet genomen.
Ik neig ernaar om het geen politiezaak te noemen. Ik zie het als geld (debet-kaart) meegeven en in plaats van appels worden er peren afgerekend.
Tja. Iets met kat en spek en binden.
Zelf geen enkele preventiemaatregelen nemen en dan achteraf aangifte willen doen om de politie te laten uitzoeken hoe dit kon gebeuren.
Hoe? Dat heb ik al aangegeven.
Passen beter bewaren (achter slot en grendel)
Pasuitgifte registreren
Pas digitaal voorzien van beperkingen (alleen diesel als product)
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
En nog een tip: Als er voor het bedrijf alleen maar diesel getankt wordt, zou je ervoor kunnen kiezen om ervoor te zorgen dat er ook alleen maar diesel mee getankt kan worden. Da’s bij vrijwel alle tankpassen mogelijk.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Een en ander wil uiteraard niet zeggen dat u namens het bedrijf geen aangifte kunt doen. Afhankelijk van hoe vaak er is getankt, de kans op het vaststellen van de dader en beschikbare capaciteit zal de politie vervolgens wel of geen onderzoek instellen.
Ik neem aan dat de betreffende kaart, voor zover deze nog in het bezit van de dader is, inmiddels geblokkeerd is.
Ik neem aan dat de betreffende kaart, voor zover deze nog in het bezit van de dader is, inmiddels geblokkeerd is.
Stay safe out there.
Dat schreef ik alMotoRon schreef: 27 jan 2023, 08:10 En nog een tip: Als er voor het bedrijf alleen maar diesel getankt wordt, zou je ervoor kunnen kiezen om ervoor te zorgen dat er ook alleen maar diesel mee getankt kan worden. Da’s bij vrijwel alle tankpassen mogelijk.