Auto weggesleept, verkeersbord na parkeren geplaatst
Moderator: Moderatorteam
-
nssnl TS
- Infopolitie Gast
Auto weggesleept, verkeersbord na parkeren geplaatst
Vorige week maandag auto geparkeerd op straat. 3 dagen later is er een invalide parkeerplek bord geplaatst. Dit bord heeft er minimaal 2 maanden niet gestaan. Een winkelier die zijn winkel daar tegenover heeft, heeft gezien dat het bord geplaatst is en 2u later mijn auto is weggesleept.
Boete 523 euro voor auto ophalen: 373 + 30 euro per dag stalling extra, ik kwam er pas gisteren achter.
Ik heb de gemeente al gevraagd om te bevestigen dat er een bord is geplaatst, maar telefonisch weten ze niet welke afdeling dat is. Nu maar een contactformulier ingevuld.
Uiteraard ga ik bezwaar maken. Ik probeer vergelijkbare gevallen via Rechtspraak.nl te vinden, maar nog niet echt iets kunnen vinden. Deze uitspraak: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... :2022:3485 lijkt er een beetje op, maar dat ging om een tijdelijke verkeersmaatregel voor een evenement. Mocht iemand een uitspraak kennen omtrent invalide parkeerplaatsen met achteraf geplaatst bord, hoor ik het graag.
Boete 523 euro voor auto ophalen: 373 + 30 euro per dag stalling extra, ik kwam er pas gisteren achter.
Ik heb de gemeente al gevraagd om te bevestigen dat er een bord is geplaatst, maar telefonisch weten ze niet welke afdeling dat is. Nu maar een contactformulier ingevuld.
Uiteraard ga ik bezwaar maken. Ik probeer vergelijkbare gevallen via Rechtspraak.nl te vinden, maar nog niet echt iets kunnen vinden. Deze uitspraak: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/de ... :2022:3485 lijkt er een beetje op, maar dat ging om een tijdelijke verkeersmaatregel voor een evenement. Mocht iemand een uitspraak kennen omtrent invalide parkeerplaatsen met achteraf geplaatst bord, hoor ik het graag.
- taxikemperman
- Roepnaam: Remi
- Geslacht:
- Leeftijd: 61
Re: Auto weggesleept, verkeersbord na parkeren geplaatst
Heb je een adres?
Ja, ben ook wel even benieuwd naar de gemeente.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
De gemeente houdt bij welke werkzaamheden zij verrichten. Je kunt via een beroep op de wet openbaarheid bestuur vragen wanneer het bord daar geplaatst is, dan heb je het zwart op wit.
Aangezien het bord er nog niet stond terwijl je er parkeerde lijkt het mij dat de rechter je in het gelijk zal stellen.
Aangezien het bord er nog niet stond terwijl je er parkeerde lijkt het mij dat de rechter je in het gelijk zal stellen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
De vraag is of je naast de wegslepen rekening ook een bekeuring hebt gekregen voor parkeren op een ghp parkeerplaats.
Zo nee, dan heeft de gemeente opgetreden in haar rol als weg beheerder en moet u het civiel met de gemeente uitvechten.
Overigens zal de strafrechter niets gaan vinden van de sleepkosten.
Zo nee, dan heeft de gemeente opgetreden in haar rol als weg beheerder en moet u het civiel met de gemeente uitvechten.
Overigens zal de strafrechter niets gaan vinden van de sleepkosten.
Stay safe out there.
-
nssnl TS
- Infopolitie Gast
Bedankt voor jullie reacties.
Het is de gemeente Amsterdam. In de betreffende straat zijn werkzaamheden geweest. Het blijkt dat de plek voorheen ook een invalideplek was, maar dat de afgelopen 2 maanden (mogelijk nog iets langer) het bord er door deze werkzaamheden niet stond. Nu vanaf afgelopen donderdag is het boord teruggeplaatst en auto dus weggesleept.
Voor het gebied heb ik een parkeervergunning, die ook in deze straat geldig is. Anders dan kosten wegslepen, geen andere boete.
Ik heb een "Besluit bestuursdwang" gekregen. De overtreding is "Parkeren op gehandicapentenparkeerplaats zonder duidelijk zichtbare gehand. parkeerkaart".
Het lijkt me ook goed aanvechtbaar, alleen moet ik zien te bewijzen dat het bord er niet stond. Beroep op de wet openbaarheid bestuur, lijkt me een goede suggestie. Ik ga daar even induiken. Ik neem aan dat dit wel even duurt om antwoord te krijgen (langer dan 6wk voor de bezwaartermijn), maar kan dan in ieder geval in mijn bezwaarschrift opnemen dat ik een dergelijk verzoek gedaan heb.
Het is de gemeente Amsterdam. In de betreffende straat zijn werkzaamheden geweest. Het blijkt dat de plek voorheen ook een invalideplek was, maar dat de afgelopen 2 maanden (mogelijk nog iets langer) het bord er door deze werkzaamheden niet stond. Nu vanaf afgelopen donderdag is het boord teruggeplaatst en auto dus weggesleept.
Voor het gebied heb ik een parkeervergunning, die ook in deze straat geldig is. Anders dan kosten wegslepen, geen andere boete.
Ik heb een "Besluit bestuursdwang" gekregen. De overtreding is "Parkeren op gehandicapentenparkeerplaats zonder duidelijk zichtbare gehand. parkeerkaart".
Het lijkt me ook goed aanvechtbaar, alleen moet ik zien te bewijzen dat het bord er niet stond. Beroep op de wet openbaarheid bestuur, lijkt me een goede suggestie. Ik ga daar even induiken. Ik neem aan dat dit wel even duurt om antwoord te krijgen (langer dan 6wk voor de bezwaartermijn), maar kan dan in ieder geval in mijn bezwaarschrift opnemen dat ik een dergelijk verzoek gedaan heb.
-
nssnl TS
- Infopolitie Gast
Ik heb gisterenavond een Woo verzoek bij de gemeente gedaan, met verzoek om informatie omtrent plaatsing van het bord. Ik hoop dat het goed geadministreerd is. Zoals aangegeven was de parkeerplek kennelijk voorheen al voor “gehandicapten”, en zal er dus geen recent besluit (of andersoortige procedure zijn) die dit als zodanig aanwijst. Ik ben dan geheel afhankelijk van de juiste administrering van terugplaatsing van het bord. Ik zal het nog laten weten hoe dit verder afloopt.

Ik heb je 2e, dubbele post verwijderd.
Opmerking van moderator Frans
@nssnl, we moeten berichten van gasten goedkeuren dus als je ze plaatst en het systeem geeft aan dat ze zijn geplaatst, geef het even een moment voor ons om te verwerken.Ik heb je 2e, dubbele post verwijderd.
Ik vraag me in dit hele verhaal eigenlijk iets heel anders af:
Als ik een straat heb waar werkzaamheden worden uitgevoerd en de paal met bord E06 (invaliden) moet worden verwijderd vanwege deze werkzaamheden, dan zal daar een noodzaal voor zijn geweest, het vak zal buiten gebruik zijn gesteld. Vreemd is dan dat je er bijna een week probleemloos op kunt parkeren.
Maar zelfs als het zo is dat het vak al "klaar en bereikbaar was" en er geen bord stond, dan is op geen enkele manier na te gaan wanneeer je je voertuig daar neergezet hebt. 3 dagen of 10 minuten vantevoren. De redenatie "ik kon het niet weten" gaat niet op want:
Als ik een straat heb waar werkzaamheden worden uitgevoerd en de paal met bord E06 (invaliden) moet worden verwijderd vanwege deze werkzaamheden, dan zal daar een noodzaal voor zijn geweest, het vak zal buiten gebruik zijn gesteld. Vreemd is dan dat je er bijna een week probleemloos op kunt parkeren.
Maar zelfs als het zo is dat het vak al "klaar en bereikbaar was" en er geen bord stond, dan is op geen enkele manier na te gaan wanneeer je je voertuig daar neergezet hebt. 3 dagen of 10 minuten vantevoren. De redenatie "ik kon het niet weten" gaat niet op want:
Je bent dus bekend in die straat en wist dus dat het een invalidenvak was en dat het bord slechts tijdelijk was weggehaald tbv de werkzaamheden. Door er te parkeren erken je zelf dat die werkzaamheden zover waren gevorderd dat je kon verwachten dat het bord weer zou worden terug geplaatst, of zie ik het verkeerd?nssnl schreef:Voor het gebied heb ik een parkeervergunning, die ook in deze straat geldig is.
Vanuit de algemene wet bestuursrecht (volgens mij) hoort een gemeente een burger te verwijzen naar de juiste afdeling/ instantie wanneer deze zich o de verkeerde plek meldt.
Aan de telefoon zeggen: Ik weet niet waar u daarvoor moet zijn is dan niet een correct antwoord.
Ik heb wel een idee waar TS moeten zijn. Iets als "projecten" "buitenruimte".
Simpel zeggen "Ik weet het niet" is niet voldoen. M.i. is een WOO verzoek overkill, en laat een reactie waarschijnlijk te lang op zich wachten.
Let op je bezwaartermijn van je boete!
Aan de telefoon zeggen: Ik weet niet waar u daarvoor moet zijn is dan niet een correct antwoord.
Ik heb wel een idee waar TS moeten zijn. Iets als "projecten" "buitenruimte".
Simpel zeggen "Ik weet het niet" is niet voldoen. M.i. is een WOO verzoek overkill, en laat een reactie waarschijnlijk te lang op zich wachten.
Let op je bezwaartermijn van je boete!
- r0n.
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 73
@Frans, het kan ook zijn, dat de "eigenaar" van de parkeerplaats is verhuist, overleden, enz.
De parkeerplek voldeed op het moment van parkeren niet aan de eis van een GHP, dus mag je daar gewoon parkeren.
Je schrijft zelf ook was en dat is verleden tijd.
Toen het bord werd (terug) geplaatst, was het de taak van de ambtenaar die dat deed, om ze zorgen dat de eigenaar van de auto die er stond werd geïnformeerd.
De gemeente zit hier m.i. volledig fout.
De parkeerplek voldeed op het moment van parkeren niet aan de eis van een GHP, dus mag je daar gewoon parkeren.
Je schrijft zelf ook was en dat is verleden tijd.
Toen het bord werd (terug) geplaatst, was het de taak van de ambtenaar die dat deed, om ze zorgen dat de eigenaar van de auto die er stond werd geïnformeerd.
De gemeente zit hier m.i. volledig fout.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
R0n, ik ben het helemaal met je eens, met uitzondering van de eerste zin, dat zijn aannames.
Punt is dat de bewijslast in dit geval bij onze gast nssnl ligt. En daarom zeg ik welke uitdagingen hij gaat tegenkomen. Dat een gemeente geen goeie antwoorden geeft aan de telefoon, ach, we weten hoe de verkeerskundigen van de gemeenten hele straten in kunnen richten dus laten we het dan niet hebben over het antwoord van vaak heel erg goed bedoelende telefonistes van een gemeente die geen enkel verstand hebben van wetgeving maar wel een gefrustreerde meneer nssnl aan de foon hebben over een rekening van een kleine € 600,-
Gemeente zit inderdaad fout als het helemaal is gegaan zoals onze gast zegt (en ik heb geen reden om anders aan te nemen) , ze hadden in dit geval een waarschuwing onder zijn ruitenwisser kunnen stoppen dat hij op een IPP stond en dat hij zijn voertuig moest verplaatsen, sterker nog, 1 telefoontje naar de eigenaar van de parkeervergunning had het ook opgelost. Dat is ook de reden dat ik zo mijn weerstand heb tegen dit soort optrteden.
Daar tegenover staat, hier in het gemoedelijke zuiden zouden we inderdaad dat telefoontje plegen naar die kentekenhouder. Dan is én meteen het probleem opgelost én die bestuurder weet dat die plek weer een IPP is, 2 vliegen enzo.
Punt is dat de bewijslast in dit geval bij onze gast nssnl ligt. En daarom zeg ik welke uitdagingen hij gaat tegenkomen. Dat een gemeente geen goeie antwoorden geeft aan de telefoon, ach, we weten hoe de verkeerskundigen van de gemeenten hele straten in kunnen richten dus laten we het dan niet hebben over het antwoord van vaak heel erg goed bedoelende telefonistes van een gemeente die geen enkel verstand hebben van wetgeving maar wel een gefrustreerde meneer nssnl aan de foon hebben over een rekening van een kleine € 600,-
Gemeente zit inderdaad fout als het helemaal is gegaan zoals onze gast zegt (en ik heb geen reden om anders aan te nemen) , ze hadden in dit geval een waarschuwing onder zijn ruitenwisser kunnen stoppen dat hij op een IPP stond en dat hij zijn voertuig moest verplaatsen, sterker nog, 1 telefoontje naar de eigenaar van de parkeervergunning had het ook opgelost. Dat is ook de reden dat ik zo mijn weerstand heb tegen dit soort optrteden.
Daar tegenover staat, hier in het gemoedelijke zuiden zouden we inderdaad dat telefoontje plegen naar die kentekenhouder. Dan is én meteen het probleem opgelost én die bestuurder weet dat die plek weer een IPP is, 2 vliegen enzo.
- MotoRon
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik deel deze mening niet. Het vak was niet aangeduid als gehandicaptenparkeeerplaats en mag je als bestuurder er van uit gaan dat je er gewoon mag parkeren.Frans schreef: 19 jan 2023, 08:43 Je bent dus bekend in die straat en wist dus dat het een invalidenvak was en dat het bord slechts tijdelijk was weggehaald tbv de werkzaamheden. Door er te parkeren erken je zelf dat die werkzaamheden zover waren gevorderd dat je kon verwachten dat het bord weer zou worden terug geplaatst, of zie ik het verkeerd?
Het parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats is geregeld in het RVV:
Wetstekst
Artikel 26 11 Op een gehandicaptenparkeerplaats mag slechts worden geparkeerd:
a. een gehandicaptenvoertuig, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van een gehandicapte;
b. een motorvoertuig op meer dan twee wielen waarin een geldige gehandicaptenparkeerkaart duidelijk zichtbaar is aangebracht, indien het parkeren rechtstreeks verband houdt met het vervoer van de gehandicapte aan wie de kaart is verstrekt, dan wel met het vervoer van een of meerdere personen die in een instelling verblijven, indien de kaart aan het bestuur van die instelling is verstrekt; of
c. indien de gehandicaptenparkeerplaats is gereserveerd voor een bepaald voertuig, dat voertuig.
Overigens ben ik het met je eens dat aantonen dat er geen bord stond een probleem zal zijn voor TS.
- maestro
- Roepnaam: Mario
- Geslacht:
Er dient ook een schouw rapport te worden opgemaakt van de situatie als er op wil worden gehandhaafd via het bestuursrecht. Daarnaast was er een reden voor de herplaatsing van het bord, bijvoorbeeld dat het bord er niet meer stond.nssnl schreef: 19 jan 2023, 08:19 Ik heb gisterenavond een Woo verzoek bij de gemeente gedaan, met verzoek om informatie omtrent plaatsing van het bord. Ik hoop dat het goed geadministreerd is. Zoals aangegeven was de parkeerplek kennelijk voorheen al voor “gehandicapten”, en zal er dus geen recent besluit (of andersoortige procedure zijn) die dit als zodanig aanwijst. Ik ben dan geheel afhankelijk van de juiste administrering van terugplaatsing van het bord. Ik zal het nog laten weten hoe dit verder afloopt.
Ik begrijp dat het hier om de sleep- en stallingkosten gaat, dan kan er sprake zijn van een onrechtmatige overheidsdaad. Omdta er geen sanctie is opgelegd kan de gemeente hebben besloten de auto weg te slepen om de gehandicaptenparkeerplaats vrij te maken voor gebruik. Maar dan zou men eerst een aanzegging hebben moeten doen tot bestuursdwang en je de gelegenheid hebben moeten geven de auto zelf weg te halen.
Ik zou een brief naar de gemeente schrijven, lost dat niets op dan kun je verdere stappen nemen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
-
nssnl TS
- Infopolitie Gast
Toen ik parkeerde wist ik niet dat het (voorheen) een invalidevak was, en ook niet dat het tijdelijk weggehaald was. Pas afgelopen dinsdag (nadat ik wist dat mijn auto was weggesleept) ben ik op de website van de gemeente gaan kijken. Daar is met een plattegrond te zien waar invalideparkeerplekken aanwezig zijn. Ook geeft een foto van Google Streetview van ruim een jaar geleden aan dat er toen een bord stond.Frans schreef: 19 jan 2023, 08:43 [..]
Je bent dus bekend in die straat en wist dus dat het een invalidenvak was en dat het bord slechts tijdelijk was weggehaald tbv de werkzaamheden. Door er te parkeren erken je zelf dat die werkzaamheden zover waren gevorderd dat je kon verwachten dat het bord weer zou worden terug geplaatst, of zie ik het verkeerd?
Het enige wat qua bewijslast misschien nog lastig is om te bewijzen dat ik er al sinds maandag stond (donderdag van diezelfde week weggesleept). Maar als het klopt wat de ondernemer mij vertelde (zie openingspost) dat mijn auto 2u naar plaatsing van het bord is weggesleept, en dit tijdstip van plaatsing bord hopelijk ook door de gemeente wordt bevestigd, dan lijkt me dit wel een heel aannemelijk verhaal. De ondernemer zou dat ook kunnen bevestigen. Bovendien zat er maandag toen ik de auto parkeerde een vriend naast me in de auto (de afspraak waar we vandaan kwamen kunnen we aantonen), hij kan ook bevestigen dat ik geparkeerd stond.
Ik heb bij mijn WOO-verzoek ook gevraagd om eventuele gemaakte foto's. Wellicht dat degene die het bord geplaatst heeft hier een foto van gemaakt heeft waarop mijn auto te zien is.
Ik heb trouwens ook nog gedacht aan een apart WOO-verzoek om data/foto's op te vragen van de parkeer scanauto. Het is een drukke straat, ik verwacht dat de scanauto daar minimaal 1-2x per dag langsrijdt. Helaas staat op de website van de gemeente dat deze data na 48u verwijderd worden (als er van een parkeerboete geen sprake is).
Hoe dan ook, nogmaals dank voor al jullie antwoorden. Ik kan hier zeker mee verder voor mijn bezwaarschrift.
- MotoRon
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Succes met de verdere afhandeling.