Belediging ambtenaar

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Opzoek na infomatie TS
Infopolitie Gast

Belediging ambtenaar

Ongelezen bericht door Opzoek na infomatie »

Beste forum leden.
Ik heb eeb zeer korte vraag. Nog niet zo lang geleden ben ik aangehouden voor het beledigen van een ambtenaar in functie. Dit is uiteraard fout en had uiteindelijk niet mogen gebeuren.

Nu ben ik uiteraard niet iemand die onder de straf uit probeert te komen in tegendeel aangezien het een politieman betrof ben ik van mening dat ik een forse straf verdien. Echter kan ik weinig informatie vinden over de richtlijnen hiervoor. Ik zie vooral voor first offenders een hoge geldboete staan.

Ik ben geen first offender en heb al een strafblad. Mijn laatste veroordeling was een half jaar geleden. Overigens niet voor het beledigen van een ambtenaar maar voor een ander misdrijf.

Iemand enig idee in welke richting er gedacht moet worden?

Nogmaals ter verduideling ik ben enkel op zoek na wat informatie. Geen meningen. Ik weet dat wat ik heb gedaan absoluut onacceptabel is. Een veroordeling is niet meer dan logisch voor dit misdrijf dat ik heb gepleegd.

Dank alvast voor jullie informatie.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Re: Belediging ambtenaar

Ongelezen bericht door Proost »

Je was op zoek na informatie. Kun je ons alvast vertellen welke informatie dat dat was?
Opzoek na informatie TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Opzoek na informatie »

Bedankt voor je reactie.

Ik zie bij de richtlijnen voor dit misdrijf weinig informatie staan. Het betreft vooral first offenders. Zoals aangegeven ben ik eerder in aanraking met justitie geweest en heb ik een strafblad.

Dit gaat om een veroordeling voor een ander misdrijf.

Ik ben benieuwd of ze me een strafbeschikking gaan sturen of dat ik een uitnodiging krijg voor een rechtzaak.

Ik neem aan dat een openbaar ministerie het bezit van een strafblad wel mee zou wegen?

Ik ben dus nog geen jaar geleden veroodeeld tot een werkstraf. Mag deze dan bij deze nieuwe zaak nogmaals opgelegt worden of spreken we niet van recidive?
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Tenzij u een stelselmatige dader bent (veelpleger) is de richtlijn een geldboete van 600 euro. Er zijn omstandigheden die de boete hoger of lager kunnen maken, dat is aan de Officier. Gelet op de onderbezetting bij het OM krijgt u zeer waarschijnlijk eerst een strafbeschikking thuisgestuurd. Als u het daar niet mee eens bent, kunt u in verzet gaan waarna de zaak alsnog voor de rechter gebracht wordt.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Er staat €300 +200% voor 1x recidive (zelfde feitgroep).

Als er nu €600 voor staat, wat is €300 +100% dan?

@ts... Je pikte m niet op dus zal m zelf inkoppen. Je bent op zoek naar informatie (let op de laatste helft van het woord 'naar')
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

@Proost: De huidige richtlijn spreekt over € 200,-. Daar dan 200% bij is 600 euro.

https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsre ... g-2019r004
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Zonder recidive inderdaad, geen idee waar wat hij eerder voor veroordeeld is. Dan gaat het verschil maken tussen €600 of €900
Opzoek na informatie TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Opzoek na informatie »

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Zonder al teveel in details te treden over heet eerdere misdrijf. Ik ben veroordeeld voor een feit waar meer dan 4 jaar gevangenisstraf kan worden gegeven.

Ik zie veel reacties over hoge transactie voorstellen.

Als ik het laat voorkomen mag de politie rechter dan opnieuw een werkstraf opleggen? Aangezien ik nog geen jaar geleden tot een andere werkstraf ben veroordeeld?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Als u regelmatig naar programma's kijkt zoals 'Voor de rechter' zult u zien dat het altijd zin heeft om naar een rechtszaak toe te gaan cq er eentje op te starten; men wordt er bijna nooit slechter van, eigenlijk altijd beter..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Bij het opleggen van een strafbeschikking moet het OM rekening houden met de oriëntatie punten die de rechtbanken hanteren. Daar wordt voor een verbale belediging een bedrag van 150 euro gehanteerd. Wel wordt aangegeven dat de rechter deze kan verhogen als het een (politie)ambtenaar betreft of andere beroepsgroepen. De rechtbank rekent echter niet met een standaard verhoging van 200%. Ik zie dat meestal een boete tussen 350 en de 400 euro wordt gegeven bij een eerste keer. Eerdere veroordelingen voor andere strafbare feiten worden niet meegeteld tenzij er een relatie is zoals mishandeling van een ambtenaar of een verzet bij een aanhouding.
We kennen in Nederland wel het taakstraf verbod. Is er eerder al voor een misdrijf een taakstraf opgelegd dan mag bij een volgend misdrijf geen kale taakstraf meer opgelegd worden.
Stay safe out there.
Gesloten