Als je een zakmes bij je hebt hoef je hem niet te gebruiken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
John TS
Infopolitie Gast

Als je een zakmes bij je hebt hoef je hem niet te gebruiken

Ongelezen bericht door John »

Ik draag altijd een Zwitsers zakmes bij me. Niet om mezelf te verdedigen maar voor praktische zaken. Echter als ik hem nodig heb voor zelfverdediging zou ik hem wel daarvoor gebruiken.

Mijn mening hierover:

Als je door meerdere mensen aangevallen word die zelf geen mes bij zich hebben en je gaat zelf steken is het geen zelfverdediging. Het is alleen zelfverdediging als je zelf neergestoken word en geen kant op kan (anders gewoon weglopen) ben zelf ook wel is door 2 jongens tegelijk in elkaar geslagen. Eentje schopte me vol in mijn buik en eentje vol in mijn rug, daarna kwam ik op de grond te liggen en kon ik niet meer opstaan. Daarna ook 6 weken een gekneusde rug gehad waardoor ik amper kon lopen. Er kwamen toen een paar voorbijgangers langs waardoor hun weg zijn gegaan, anders had ik wel in het ziekenhuis kunnen belanden of erger. Ik had toen ook een mes bij maar geen haar op mijn hoofd die eraan dacht dan maar iemand neer te steken of hun te laten merken dat ik een mes bij me had en drank is ook nooit een excuus. Als ze mij hadden neergestoken en ik kon geen kant op had ik waarschijnlijk wel teruggestoken en dat is ook de enigste situatie waarin je een mes mag gebruiken maar dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt.

Het argument dat als je een zakmes bij je hebt je hem ook gaat gebruiken snap ik dan ook niet echt. Echter als er door iemand vol op je ingestoken word en je steekt terug kan het misschien wel je leven redden en dan vind ik het ook terecht dat je hem in zo'n situatie gebruikt.

En ook het argument hij kan afgepakt worden en tegen je worden gebruikt vind ik onzin. Als je hem in je zak laat zitten als je word overvallen/aangevallen en niemand weet dat je een mes hebt kunnen ze hem ook niet afpakken. Ik begrijp dat soort argumenten nooit.

Graag jullie mening hierover
Mitch
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 40

Re: Als je een zakmes bij je hebt hoef je hem niet te gebruiken

Ongelezen bericht door Mitch »

Jij denkt dat je leven gered wordt als je terugsteekt nadat je zelf bent neergestoken? Of dat je in zon situatie nog even de tijd en gelegenheid hebt om je zakmes uit te klappen? Je kunt beter de wond dichtdrukken en 112 bellen, als je daar al aan denkt in zo'n situatie. Het komt over alsof je teveel films hebt gekeken.

Een Zwitsers zakmes is onder bepaalde voorwaarden geen enkel probleem maar onder andere omstandigheden gewoon strafbaar. Zo'n ding heb je bijvoorbeeld niet nodig als je uit eten gaat of naar een discotheek gaat, maar wel als je bijvoorbeeld een langs wandeltocht of fietstocht maakt
John TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door John »

De wond dichtdrukken en 112 bellen gaat niet als iemand ondertussen op je in blijft steken. Ik bedoel terugsteken om te zorgen dat hij stopt met steken en weggaat. Daarna kun je inderdaad 112 bellen en de wond dichtdrukken.
Als ik na een discotheek of dergelijke ga neem ik uiteraard niet mijn zakmes mee.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Opmerking van moderator MotoRon

Over dit soort onderwerpen zijn vaker topics geplaatst op het forum. Daarin komt de mening van anderen regelmatig naar voren, dus ik zou zeggen, begin eens met lezen en je krijgt meteen een idee over de meningen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten