Paar vragen over rollerbank controles
Moderator: Moderatorteam
Paar vragen over rollerbank controles
Goedendag,
Laatst ben ik meegenomen met mijn brommer naar een rollerbank omdat een agent een vermoeden had dat deze wat harder kon als dat hij mocht.
Nu heb ik zelf een aantal vragen waar ik niet echt het antwoord op kan vinden met betrekking tot de rollerbank/WOK:
Hoe zit het met het oordelen van een agent om op een vermoeden een brommer mee te nemen naar een rollerbank.
Mag ik weigeren mee te werken aan een rollerbank controle als ik stil sta maar een agent mij heeft zien rijden, als ik uberhaupt stil sta zonder te rijden of als ik met de brommer aan de hand loop, en als ik op eigen terrein sta en tot hoever het eigen terrein rijkt bij een hof waar een pad zit naar de tuinen.
Wanneer wordt de brommer in beslag genomen als deze 15 km te hard gaat, is dit voor de correctie of na de correctie en hoeveel correctie krijg je in totaal bij de rollerbank want iedere website die geeft weer wat anders aan.
En hoe zit het als er bijvoorbeeld schade aan mijn brommer komt door de rollerbank (lees warm/vastloper, versnellingsbak kapot) zou ik deze kunnen verhalen op de politie/agent of moet ik dit zelf dokken gezien er niet bij iedere rollerbank genoeg koeling is voor de brommer waardoor een warmloper vrij realistisch zou kunnen zijn.
Ik hoop dat jullie hier mij wat antwoorden op zouden kunnen geven.
Alvast bedankt
Laatst ben ik meegenomen met mijn brommer naar een rollerbank omdat een agent een vermoeden had dat deze wat harder kon als dat hij mocht.
Nu heb ik zelf een aantal vragen waar ik niet echt het antwoord op kan vinden met betrekking tot de rollerbank/WOK:
Hoe zit het met het oordelen van een agent om op een vermoeden een brommer mee te nemen naar een rollerbank.
Mag ik weigeren mee te werken aan een rollerbank controle als ik stil sta maar een agent mij heeft zien rijden, als ik uberhaupt stil sta zonder te rijden of als ik met de brommer aan de hand loop, en als ik op eigen terrein sta en tot hoever het eigen terrein rijkt bij een hof waar een pad zit naar de tuinen.
Wanneer wordt de brommer in beslag genomen als deze 15 km te hard gaat, is dit voor de correctie of na de correctie en hoeveel correctie krijg je in totaal bij de rollerbank want iedere website die geeft weer wat anders aan.
En hoe zit het als er bijvoorbeeld schade aan mijn brommer komt door de rollerbank (lees warm/vastloper, versnellingsbak kapot) zou ik deze kunnen verhalen op de politie/agent of moet ik dit zelf dokken gezien er niet bij iedere rollerbank genoeg koeling is voor de brommer waardoor een warmloper vrij realistisch zou kunnen zijn.
Ik hoop dat jullie hier mij wat antwoorden op zouden kunnen geven.
Alvast bedankt
- Skipperje
- Roepnaam: Piet
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Paar vragen over rollerbank controles
Heel veel vragen, maar ik zal zoveel mogelijk antwoorden geven, even zonder wettelijke onderbouwing omdat de tijd mij ontbreekt.
Een agent hoeft niet eens een vermoeden te hebben dat de bromfiets te snel is. Het kan een standaard controle zijn. En dan ben je verplicht om mee te gaan naar de plaats waar de rollenbank staat. Weigeren mee te gaan is strafbaar.
Een agent mag het niet doen als je niet op de weg hebt gereden, maar dat is niet ter jouw beoordeling maar van de agent. Hij verantwoordt dit in zijn proces-verbaal. Als de bromfiets niet op de weg is geweest mag het niet. Eigen terrein is tot de weg.
Bromfiets wordt niet in beslag genomen. Er komt alleen een WOK op. Dus het rijden is dan voorbij tot je door de RDW weer goedgekeurd bent. De 15 km te snel is niet relevant. Als je na correctie 1 km te snel bent is het al een WOK. Alleen bij justitie maakt het verschil als je 1 of 15 te snel kunt.
Schade kun je melden bij de politie. Als wordt vastgesteld dat dit een gevolg is van het handelen van de agent dan krijg je een vergoeding. Iedere rollenbank heeft overigens een koeling. Anders mag de rollenbank niet worden gebruikt.
Piet
Een agent hoeft niet eens een vermoeden te hebben dat de bromfiets te snel is. Het kan een standaard controle zijn. En dan ben je verplicht om mee te gaan naar de plaats waar de rollenbank staat. Weigeren mee te gaan is strafbaar.
Een agent mag het niet doen als je niet op de weg hebt gereden, maar dat is niet ter jouw beoordeling maar van de agent. Hij verantwoordt dit in zijn proces-verbaal. Als de bromfiets niet op de weg is geweest mag het niet. Eigen terrein is tot de weg.
Bromfiets wordt niet in beslag genomen. Er komt alleen een WOK op. Dus het rijden is dan voorbij tot je door de RDW weer goedgekeurd bent. De 15 km te snel is niet relevant. Als je na correctie 1 km te snel bent is het al een WOK. Alleen bij justitie maakt het verschil als je 1 of 15 te snel kunt.
Schade kun je melden bij de politie. Als wordt vastgesteld dat dit een gevolg is van het handelen van de agent dan krijg je een vergoeding. Iedere rollenbank heeft overigens een koeling. Anders mag de rollenbank niet worden gebruikt.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Dat van de koeling vind ik zelf een beetje moeilijk te geloven gezien er bij de rollerbank op het bureau waar ik naartoe moest geen ventilator of dergelijken stond.
Ik had ergens gelezen dat na 3 keer een wok met 15 te hard dat de bromfiets dan in beslag genomen zou worden maar ik neem aan dat dat dus niet zo is?
Ik had ergens gelezen dat na 3 keer een wok met 15 te hard dat de bromfiets dan in beslag genomen zou worden maar ik neem aan dat dat dus niet zo is?
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
De koeling zat op de oudere type rollenbanken, de recente modellen hebben geen aparte koeling.
Koeling lijkt me ook wel wat overbodig. Een brommer wordt er op gezet, er wordt een keer volg gas mee gereden voor luttele seconden en daarna is het klaar. Geen enkele bromfiets krijgt hier redelijkerwijs een vastloper van. Als er schade ontstaat door toedoen van de politie zal dit vergoed worden. Echter, degene die deze controle uitvoeren zijn hiervoor opgeleid en weten wat ze doen. Een brommer voor die hele korte tijd op de rollenbank zetten met maar beperkte handelingen die uitgevoerd worden door de politie (gas geven en hooguit een paar keer op en terug schakelen) is de kans op schade maar zeer gering.
Laatst gewijzigd door Proost op 20 dec 2022, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- Skipperje
- Geslacht:
Oke, ik schreef vanuit mijn herinnering.MotoRon schreef: 20 dec 2022, 10:32 De koeling zat op de oudere type rollenbanken, de recente modellen hebben geen aparte koeling.
Piet
En als aanvulling op het verhaal van @Skipperje het stukje "eigen terrein, hoe ver moet/mag je op "eigen terrein" staan enz.
Het parkeerterrein van de Jumbo kan ook eigen terrein zijn en toch rijden er de hele dag brommers en auto's. Als je vraag dus is, mag de politie me vragen mee te gaan als ik 3 meter op eigen terrein sta... dan is het antwoord niet zo simpel dus maar zou het heel gemakkelijk ja kunnen zijn.
Het parkeerterrein van de Jumbo kan ook eigen terrein zijn en toch rijden er de hele dag brommers en auto's. Als je vraag dus is, mag de politie me vragen mee te gaan als ik 3 meter op eigen terrein sta... dan is het antwoord niet zo simpel dus maar zou het heel gemakkelijk ja kunnen zijn.
@Frans hierin maken we het verschil in het 'voor openbaar verkeer openstaande openbare weg'. Dus los van de beheerder, als je op een open terrein rijdt kun je onderworpen worden aan een controle. Parkeerterrein van de jumbo of winkelcentrum, rangeerplek industrieterrein etc.
-
Gast
- Infopolitie Gast
1. Wie eist bewijst.Rocky1929 schreef: 20 dec 2022, 10:00 En hoe zit het als er bijvoorbeeld schade aan mijn brommer komt door de rollerbank (lees warm/vastloper, versnellingsbak kapot) zou ik deze kunnen verhalen op de politie/agent of moet ik dit zelf dokken gezien er niet bij iedere rollerbank genoeg koeling is voor de brommer waardoor een warmloper vrij realistisch zou kunnen zijn.
2. Persoonlijk vind ik een warmloper (ik denk dat je een vastloper bedoelt, maar affijn) als gevolg van (enkel en alleen) een test op de rollenbank helemaal niet realistisch. En als het al zou gebeuren dan komt dat onmogelijk door de test op de rollenbank maar moet er sprake zijn van eerdere schade.
En dat in combinatie met punt 1: succes.
Het was meer een vraag over mocht het een keer gebeuren of ik dan wat kon aanvechten bij het bureau mbt de schade.
Alleen wat mij nog niet helemaal duidelijk is is de inbeslagname van een brommer, wordt dit gedaan aan de hand van de snelheid die gereden wordt of door de snelheid op de rollerbank/meerdere malen te hard op de rollerbank
Alleen wat mij nog niet helemaal duidelijk is is de inbeslagname van een brommer, wordt dit gedaan aan de hand van de snelheid die gereden wordt of door de snelheid op de rollerbank/meerdere malen te hard op de rollerbank
- Skipperje
- Geslacht:
De brommer wordt in principe niet in beslag genomen. Uitzonderingen zullen er altijd zijn, maar het blijft praktisch altijd bij een WOK. Overigens stond dit ook al in mijn 1e reactie.
Piet
Piet
In beslagname volgt op zich wel regelmatig als er een vermoeden bestaat van een snelheidsbegrenzer of een iets te grote cilinder en je werkt niet 100% mee. Dat is dan ook volkomen logisch en rechtmatig. Dan gaan we later zelf even sleutelen aan je brommer. Op grond van de snelheid wordt hij niet in beslag genomen.
Ik weet het, daarom gaf ik het voorbeeld.Proost schreef: 20 dec 2022, 12:15 @Frans hierin maken we het verschil in het 'voor openbaar verkeer openstaande openbare weg'.
Dan even iets duidelijker weg zetten. 
Dan IS het gewoon ja.
Dan IS het gewoon ja.
-
Mitch
- Roepnaam: Mitchel
- Geslacht:
- Leeftijd: 40
Er is voor rollenbank tests een recidive regeling. Bij strafrechtelijke (15 km/u na correctie) overtredingen van de constructiesnelheid (dus niet de daadwerkelijke gereden snelheid), recidive (drie keer in twee jaar) en na de brief. Zie paragraaf 7 van de instructie:
https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsre ... d-2017i005
https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsre ... d-2017i005