Probleem met Fietsenmaker

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Arkantos TS
Nieuw lid
Roepnaam: Segert
Geslacht:
Leeftijd: 30

Probleem met Fietsenmaker

Ongelezen bericht door Arkantos »

Oke dus dit is de situatie. Van de week(maandag) had mijn fiets een lekke band. Ik kan niet zelf een band plakken. Dus dan moet iemand anders dat doen. Ik heb maar 1 fietsenmaker in mijn omgeving. Andere zijn minimaal 8 kilometer verderop. Dus ik had geen andere keuze dan het bij deze te brengen.

Ze hebben al hun prijzen erg omhoog gegooit zins corona. Een bandje plakken kost tussen de 15 en 20 euro. Ik weet nog dat zoiets 8 euro ofzo kosten. Maargoed. Ze zijn de enige in de buurt en mijn fiets is mijn enige vervoersmiddel. Dus ik heb geen andere keus.

Vandaag kreeg ik in mijn email de factuur van de fiets. 58 euro!!! wat!?!?. Blijkbaar vonden ze dat de hele band moest worden vervangen. Nou is dit niet met mij overlegt. Ze vertelde mij dat de buitenband het profiel heel erg versleten was. Dit is onzin trouwens. Want dit zijn dingen die ik controleer. Ik controleerde ook andere dingen aan mijn fiets. Omdat ik wou nagaan of ik ook andere dingen moest laten doen bij de fietsenmaken. Ik concludeerde van niet. Alles was in orde behalve de lekke band.

Nou zeggen ze dat ik moet betalen. Anders krijg ik mijn fiets niet terug. Ik zeg. Ik heb duidelijk gezegt dat de band alleen lek is. En dat hij alleen geplakt moet worden. Ze boden me in de winkel nog een onderhoudsbeurt aan. Maar die wou ik niet. Ik vroeg nog wel hoeveel het zou kosten voor het plakken van een band. Nou zeiden ze dat kunnen we niet zeggen. Maar niet meer dan 24 euro ofzo. Nou oke dacht ik 4 euro extra kan ik nog wel ophoesten.

Maargoed. Ik voel dat dit oplichting is. Maar ik heb dus nu het probleem dat ik geen fiets heb. Maar ik kan ook niet die 58 euro betalen. Ik had maximaal 20 euro gerekend! Mijn vraag aan de vak kundige mensen van dit forum is. Mag dit zomaar? Mijn fiets in beslag nemen en een abnormaal hoge prijs vragen? Wat kan ik hier aan doen? Aangifte een optie?
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Probleem met Fietsenmaker

Ongelezen bericht door maestro »

Dat is geen zaak voor de politie. Het is een civiele zaak. Op zich heeft de fietsenmaker het rehct om d efiets niet terug te geven zolang de rekening niet is betaald. Dat is het retentierecht. Ben je het niet eens met de rekening dan zul je naar de rechter moeten stappen, of een geschillen comissie als de fietsenmaker ergens lid van is. (Op zich heb je een punt dat men alvorens de band te vervangen in plats van de opdracht te plakken toesteming had moeten vragen).
Voor meer informatie kun je terecht bij het juridisch loket.

Wil je de fiets snel teurg dan zal je eerst moeten betalen.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Arkantos TS
Nieuw lid
Roepnaam: Segert
Geslacht:
Leeftijd: 30

Ongelezen bericht door Arkantos »

Dan zal ik eerst moeten betalen.... zucht.. Maar dat geld heb ik dus niet. En ik heb mijn fiets wel nodig. Voelt lullig dat je als consument geen rechten heb. Trouwens wat ik me ook bedenk. Ik heb ook geen geld voor een advocaat of iets dergelijks. Dus ja zit een beetje vast nu. Jammer
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Het juridischn loket geeft gratis juridisch advies. is de fietsenmaker aangesloten bij een organisatie met een geschillencommissie dan kost dat slechts een klein bedrag.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Mitch
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 40

Ongelezen bericht door Mitch »

Arkantos schreef: 01 dec 2022, 15:45 Voelt lullig dat je als consument geen rechten heb.
Je hebt wel rechten, alleen je recht halen kost tijd en geld en moeite. Helaas is de politie niet de instantie voor dit soort problemen en zul je inderdaad het juridisch loket kunnen benaderen.

Soms helpt ook een kritisch bericht op sociale media trouwens ook weleens. Alleen moet je dan oppassen dat je geen smaad of laster plaatst.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Tipje: fiets halen maar zonder de nieuwe band. Laat ze de oude maar meegeven.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

De nieuwe band eraf halen zullen ze ook niet gratis doen dus links of rechtsom zal ts eerst moeten betalen voordat hij zijn fiets terug heeft.
Veelmfietsenmakers plakken overigens geen banden meer vervangen door een nieuwe binnenband is bijna net zo duur en kost net zoveel tijd.
Stay safe out there.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Dat laatste klopt Swat, echter TS heeft niet gevraagd om een nieuwe band en een prijsopgave gekregen van alleen het plakken.

Hij hoeft niet af te nemen wat niet is afgesproken, hij moet de fietsenmaker in de gelegenheid stellen om het niet gevraagde ongedaan te maken.
Dat dat de fietsenmaker geld kost, is het probleem van de fietsenmaker.
Willen ze dat niet, dan moet TS niet betalen en zal de fietsenmaker moeten aantonen dat TS toestemming heeft gegeven voor de nieuwe band.

Probleem is alleen dat TS de fiets niet meekrijgt zolang er niet betaald is...

Vragen om de band eraf te halen en de oude terug te plaatsen en te betalen voor alleen het plakken is de kortste weg.
Gaan ze niet akkoord dan is een ritje, of amders gezegd loopje, naar het juridisch loket stap 2..
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gesloten