Politie verstrekt telefoonnummer aan derde?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
damptenaar TS
Nieuw lid

Politie verstrekt telefoonnummer aan derde?

Ongelezen bericht door damptenaar »

Hoi allemaal. Ik werd gebeld door iemand van de ondernemersvereniging die hoort bij de winkels in deze straat, omdat mijn auto in de weg stond. Auto bleek ook in de weg te staan trouwens, maar wat ik raar vind is dat deze persoon (burger) zegt mijn telefoonnummer van de politie te hebben gekregen. Mag de politie aan de hand van kenteken het telefoonnummer van de eigenaar van een auto aan een burger verstrekken? Ik zou dat zeer merkwaardig vinden omdat dit zeker mogelijkheden biedt tot misbruik, had de politie mij niet juist zelf moeten bellen?

Alvast dank.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Politie verstrekt telefoonnummer aan derde?

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Strikt genomen heeft u gelijk. Ook de politie is gehouden aan de wet AVG en mag geen persoonsgegevens aan derden verstrekken. Een telefoonnummer is een persoonsgegeven. De politie had u dus zelf moeten bellen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
damptenaar TS
Nieuw lid

Ik vind dit gewoon een rare toestand. Stel ik heb om criminele redenen behoefte aan een telefoonnummer dat bij een kenteken hoort, dan kan ik dat kennelijk gewoon aan de politie vragen... Ik kan niet goed bevatten dat een agent zo naïef kan zijn.

Maar bedankt voor de duiding in elk geval.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Zoals gezegd, het hoort niet. En u kunt er een klacht over indienen. Overigens kan het ook een medewerker van de gemeentelijke handhaving betreffen die de gegevens heeft verstrekt.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Even een verduidelijkingsvraag: "heeft het telefoonnummer gekregen van de politie" als in, de politie schreef het op een briefje en overhandigde dit?

Of had hij gebeld naar het 0900 nummer en werd hij na het hele verhaal doorgeschakeld?
In dat laatste geval kon hij namelijk wel contact opnemen met u om het probleem op te lossen zonder dat hij daadwerkelijk weet welk nummer u heeft. Dit gebeurt ook wel eens en dan worden er geen gegevens gedeeld.
damptenaar TS
Nieuw lid

@Proost Goede vraag, weet ik niet 100% zeker. Ik kon echter wel het nummer in de display zien en kon deze persoon later ook een sms sturen om te vragen hoe ze aan het nummer kwam. (heb haar in eerste instantie niet gesproken maar ze had een bericht achtergelaten).
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Dat nummer van de beller zie je als ontvanger van het gesprek ook als 0900-8844 'koud' doorverbindt.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Proost schreef: 27 nov 2022, 11:28 Even een verduidelijkingsvraag: "heeft het telefoonnummer gekregen van de politie" als in, de politie schreef het op een briefje en overhandigde dit?

Of had hij gebeld naar het 0900 nummer en werd hij na het hele verhaal doorgeschakeld?
In dat laatste geval kon hij namelijk wel contact opnemen met u om het probleem op te lossen zonder dat hij daadwerkelijk weet welk nummer u heeft. Dit gebeurt ook wel eens en dan worden er geen gegevens gedeeld.
Dan nog lijkt mij dit vooral de makkelijke weg en niet de bedoeling. Voor hetzelfde heeft TS op zijn voicemail iets ingesproken zoals een ICE nummer of zijn naam en beroep.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
Gesloten