Inbeslagname scooter HELP

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Rk~bklf TS
Infopolitie Gast

Inbeslagname scooter HELP

Ongelezen bericht door Rk~bklf »

Mijn scooter is een dikke week geleden ingenomen voor technisch onderzoek.

Het gaat hier om een scooter die opgevoerd is.
Ik weet het bla bla niet verstandig bla bla 😅

Alleen dat is me vraag niet.
Ik zou graag willen weten van wat mensen die er verstand van hebben wat Zij denken wat ik kan verwachten.
Dit is mijn eerste keer dat ik met politie in aanmerking kom.
Ik ben staande gehouden tijdens een test rit na dat ik de scooter net heb gekocht.
En de scooter heb ik puur voor verkoop gekocht.
(DIT STAAT OOK ALLEMAAL IN DE VERKLARING)

Verder loopt deze scooter wel te hard.
Alleen alles staat wel gewoon op mijn naam enzo en het is eerlijk.

Ik kan nergens duidelijk vinden wat er nu mee gebeurd.
De ene zegt die krijg je zo terug de ander zegt alleen het frame krijg je terug maar ik hoor ook dat ze heb waarschijnlijk in gaan nemen.

Ik kan alleen 0800 bellen met mijn vraag en daar krijg ik alleen de tip wacht het af.
Alleen vrienden van me zeggen dat ik gewoon naar het bureau moet gaan om meer duidelijkheid te krijgen.

Helpt dit überhaupt?

Ik heb ook 3boetes gekregen bij dit incident.
Kan ik er vanuit gaan dat deze 2 dingen tegelijkertijd worden bepaald aangezien het dezelfde dag was.

M.V.G.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Inbeslagname scooter HELP

Ongelezen bericht door Skipperje »

Je hebt al 3 boetes gekregen? Dan lijkt het mij vreemd dat de scooter ook nog eens technisch wordt onderzocht. Of er moet al een onderzoek volgen naar diefstal of misschien was de scooter nog niet verzekerd?

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Als er uitsluitend een technisch onderzoek heeft plaatsgevonden moet de scooter binnen 3 dagen retour.
Als de brommer in beslag is genomen omdat hij wellicht veel te hard kan rijden of er twijfel is over de identiteit van de bromfiets, denk aan vals framenummer of kenteken of aanwezigheid gestolen onderdelen, dan moet de officier van justitie beslissen over teruggave en dat kan lang duren.
In beginsel sleutelt de politie niet meer aan opgevoerde bromfietsen. Er komt een WOK op het kenteken te staan en de eigenaar moet zelf zorgen dat de bromfiets weer aan de eisen voldoet en deze laten keuren bij de rdw, anders wordt het kenteken permanent ongeldig verklaart en mag de bromfiets niet meer op de weg gebruikt worden.
Stay safe out there.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

1. Je verklaring gaat het verschil niet maken.
2. Van wie de scooter is maakt geen verschil voor het rijden en de boetes. Jij was bestuurder op een opgevoerde scooter. Dus de gevolgen hiervan zijn voor jou.
3. Naar een politiebureau gaan gaat voor de uitkomst geen enkel verschil maken.
4a. Het onderzoek zal waarschijnlijk niet gaan om het opgevoerd zijn AAN TE TONEN. Dat zal via de rollenbank aangetoond zijn.
Echter kan men wel de opvoer-CDI willen opzoeken en inbeslagnemen ter bewijs. Daarna krijg je je hele scooter terug.

4b. Wellicht dat men nog twijfelt aan het framenummer. Dan krijg je je hele scooter NIET terug.
5 Waarschijnlijk heb je een WOK aangezegd gekregen vanwege het opgevoerd zijn. Dan moet je met je scooter naar de RDW voor een herkeuring nadat je de scooter eerst in legale staat hebt teruggebracht. De keuring niet je zelf betalen.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

SWAT schreef: 05 nov 2022, 16:58 Als er uitsluitend een technisch onderzoek heeft plaatsgevonden moet de scooter binnen 3 dagen retour.
Bij mijn weten is dat geen harde termijn.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Hoi Pim,

Dat klopt het is geen wettelijke termijn maar omdat nergens in enige Wet of richtlijn is opgenomen hoe lang een dergelijk onderzoek mag duren heeft de Nationale Ombudsman geoordeeld dat dit ten hoogste 3 werkdagen mag duren en dat bij (een ondeugdelijk gemotiveerde) langere duur de politie onbehoorlijk handelt. Elke klacht over een langere duur wordt dan als gegrond geoordeeld met mogelijk recht op een schadevergoeding.
Sindsdien wordt deze termijn gehanteerd.
We hebben het dan wel over een technisch onderzoek aan het voertuig in het kader van de Wegenverkeerswet 1994 dus niet over een in beslag name van het voertuig op basis van het Wetboek van Strafvordering.
In het laatste geval dient de persoon onder wie het voertuig in beslag is genomen daarvan wel een schriftelijke kennisgeving te krijgen (wat vaak wordt vergeten).
Stay safe out there.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Skipperje schreef: 05 nov 2022, 16:19 Je hebt al 3 boetes gekregen? Dan lijkt het mij vreemd dat de scooter ook nog eens technisch wordt onderzocht. Of er moet al een onderzoek volgen naar diefstal of misschien was de scooter nog niet verzekerd?

Piet
Ik heb boete voor geen rijbewijs.
En voor snelheid
En onverzekerd rijden!
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

De hoeveelste boete voor rijden zonder rijbewijs was dit voor jou in de afgelopen 3 jaar?
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Pim schreef: 05 nov 2022, 17:03 KNIP
Dan moet je met je scooter naar de RDW voor een herkeuring nadat je de scooter eerst in legale staat hebt teruggebracht.
De keuring niet je zelf betalen.
@Pim: "niet", zal waarschijnlijk "moet" moeten zijn. 8)
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

@Dusty Klopt
Rk~bklf
Nieuw lid
Roepnaam: Ryan
Geslacht:

Pim schreef: 06 nov 2022, 06:28 De hoeveelste boete voor rijden zonder rijbewijs was dit voor jou in de afgelopen 3 jaar?
Dit is me eerste keer dat ik ben aangehouden.
Rk~bklf
Nieuw lid
Roepnaam: Ryan
Geslacht:

Pim schreef: 05 nov 2022, 17:03 1. Je verklaring gaat het verschil niet maken.
2. Van wie de scooter is maakt geen verschil voor het rijden en de boetes. Jij was bestuurder op een opgevoerde scooter. Dus de gevolgen hiervan zijn voor jou.
3. Naar een politiebureau gaan gaat voor de uitkomst geen enkel verschil maken.
4a. Het onderzoek zal waarschijnlijk niet gaan om het opgevoerd zijn AAN TE TONEN. Dat zal via de rollenbank aangetoond zijn.
Echter kan men wel de opvoer-CDI willen opzoeken en inbeslagnemen ter bewijs. Daarna krijg je je hele scooter terug.

4b. Wellicht dat men nog twijfelt aan het framenummer. Dan krijg je je hele scooter NIET terug.
5 Waarschijnlijk heb je een WOK aangezegd gekregen vanwege het opgevoerd zijn. Dan moet je met je scooter naar de RDW voor een herkeuring nadat je de scooter eerst in legale staat hebt teruggebracht. De keuring niet je zelf betalen.
De agent die mij heeft behandeld de dag vangnet incident heeft me verteld dat met in verklaring voordelig voor mij was.
Geen idee wat dat moest inhouden.

Verder hoor en lees ik zoveel verschillende dingen over hoender in z’n werking gaat.
Daaruit blijkt het echt slecht geregeld.

Ik kan nergens terecht met vragen.
De ene zegt dat ik binnen 3 dagen wat heb moeten horen de ander zegt dat het bij hem 3 maand heeft geduurd.
Verder heb ik ook gehoord van meerdere mensen dat er vaak slechte communicatie is
Waardoor er bijvoorbeeld al besluit was genomen zonder dat er een brief aan kwam.
Of mensen die er achteraan moeten gaan anders horen ze gewoon niks meer.

Ik weet niet meer wat waar is en wat niet ik doe dit ook maar voor het eerst en lees nu van alles en nog wat.

Morgen ga ik toch even naar het bureau in de hoop dat ik wat meer hoor dan nu.
Gesloten