Ik heb een vriend met een lastige situatie. Hij is in het verleden 2x met drank icm antidepressiva op achter het stuur aangehouden (binnen 5 jaar ga ik van uit) en heeft destijds een boete(s) ontvangen, cursus bij het CBR en Psychologisch- en bloedonderzoek. Volgens die vriend is hij recentelijk vergeten een afspraak te maken voor het psychologisch- en of bloedonderzoek (na 3 jaar?) en is nu voor zijn rijbewijs geschorst tot medio november/december wannee hij weer opnieuw het onderzoek moet doen. Ik vind het lastig om te bepalen of het waar is hoe dit zo heeft kunnen lopen en of de chronologie klopt. Ik neem het voor nu maar even aan.
Rede dat ik dit vraag is dat hij zelf het overzicht is verloren ivm een depressie/overspannenheid, enorme schaamte, alleenstaand en enige wat hij heeft is zijn werk (waar hij een rijbewijs voor nodig heeft). Al met al een flinke negatieve spiraal.
Ik wil hem graag helpen door een stukje orde te scheppen en zo beetje bij beetje de weg omhoog terug te vinden. Ik zou daarom graag een beeld willen krijgen van de procedures en tijdslijnen en evt advies is zo’n dergelijke situatie. Websites van het OM en CBR zijn wel informerend maar ontbreekt vooral in het vervolgtraject/specifieke ontwikkelingen.
Procedure rij-ontzegging 2x met drank op achter het stuur
Moderator: Moderatorteam
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: Procedure rij-ontzegging 2x met drank op achter het stuur
Ik schat dat dit deel van de EMA-regeling van toepassing is:
Kennelijk heeft er een stagnatie in de deelname aan de cursus plaatsgevonden. Van hieruit is dat slechts gissen.Mijn rijbewijs is ongeldig verklaard. Wat betekent dit voor mij?
Als uw rijbewijs ongeldig is, mag u niet meer rijden. U moet uw rijbewijs opsturen naar het CBR. In de brief die u van het CBR krijgt, staat wanneer en hoe u dat moet doen. Als u binnen drie jaar de cursus goed afrondt, kunt u een nieuw rijbewijs aanvragen bij de gemeente. Als u de cursus niet binnen drie jaar doet, moet u de Gezondheidsverklaring invullen en meestal een onderzoek doen om een nieuw rijbewijs te krijgen.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
Mogelijk kan u via MijnCBR wat meer inzien. Anders zal u contact moeten opnemen met de klantenservice van het CBR op 088 227 77 00. Dat kan uiteraard alleen als uw vriend daar toestemming voor geeft.
"If you gaze long enough into an abyss, the abyss will gaze back into you" — Friedrich Nietzsche
-
Koobus TS
- Infopolitie Gast
Dank jullie wel, zal ik dat pad gaan bewandelen. Verder vereist het nog wel wat duidelijkheid vanuit m’n vriend waar het is mis gegaan en hoe dat zo goed mogelijk aan te pakke
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Het rijbewijs wordt direct geschorst als er sprake is van rijden onder invloed van drugs. Het rijbewijs wordt ook geschorst bij recidive rijden onder invloed van alcohol. Ook kan het rijbewijs worden geschorst als er twijfel is over de psychische gesteldheid van de rijbewijshouder.
Van belang is dus voor u om welke reden er geschorst is. M.i. moet dit blijken uit de brieven die uw vriend heeft ontvangen van het CBR.
Het besluit tot schorsing kan alleen ingetrokken worden door het CBR of worden opgeschort door een uitspraak van de voorzieningenrechter. Tegen het besluit zelf kan alleen binnen een bepaalde periode bezwaar worden ingediend. Meestal is dat 6 weken na ontvangst besluit.
Ik vermoed dat het CBR aan de hand van de uitslag van het psychologisch onderzoek zal besluiten de schorsing al dan niet onder voorwaarden op te heffen of het rijbewijs ongeldig te verklaren.
Van belang is dus voor u om welke reden er geschorst is. M.i. moet dit blijken uit de brieven die uw vriend heeft ontvangen van het CBR.
Het besluit tot schorsing kan alleen ingetrokken worden door het CBR of worden opgeschort door een uitspraak van de voorzieningenrechter. Tegen het besluit zelf kan alleen binnen een bepaalde periode bezwaar worden ingediend. Meestal is dat 6 weken na ontvangst besluit.
Ik vermoed dat het CBR aan de hand van de uitslag van het psychologisch onderzoek zal besluiten de schorsing al dan niet onder voorwaarden op te heffen of het rijbewijs ongeldig te verklaren.
Stay safe out there.
-
Koobus TS
- Infopolitie Gast
Dank jullie wel. Ik ben gister maar “verhaal gaan halen”. Ik krijg maar moeilijker beeld wat er nu gebeurd is, hoelang geleden en met wel gevolg. Volgens m’n vriend is hij ooit aangehouden (dat zal wel twee keer zijn geweest), iets van 5-10 jaar geleden, waar hij volgens zijn zeggen een psychologisch onderzoek en bloedtest heeft moeten ondergaan. Dit zou hij eens in de drie jaar moeten doen tot hij na 5 jaar heeft laten zien dat de psychologische test en bloedtest structureel goede uitkomsten hebben. Die herhaalonderzoeken kom ik in de maatregelen/sancties niet echt tegen. Hij heeft ook al die tijd met geldig rijbewijs mogen rondrijden tot hij het moment van de 3-jaarlijkse herhaling van onderzoeken heeft gemist (en zijn rijbewijs werd geschorst) en door een nieuwe afspraak weer een x-aantal weken moet wachten tot hij de psychologische test en bloedonderzoek kan laten afnemen. Daarna zal, bij goed resultaat het CBR de schorsing op z’n rijbewijs intrekken en kan hij langs het gemeentehuis om een nieuw rijbewijs te halen. Het dossier wat hij heeft aangelegd lijkt verreweg van compleet en ik kan moeilijk geloven of dit echt het verhaal is. Flarden van het proces/verdict lijken te matchen met wat jullie hebben gedeeld en wat ik op cbr.NL etc kan teruglezen. De helpende hand wordt in ieder geval gewaardeerd maar de beoogde structuur of orde aanbrengen is maar beperkt…
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Koobus schreef: Het dossier wat hij heeft aangelegd lijkt verreweg van compleet en ik kan moeilijk geloven of dit echt het verhaal is. Flarden van het proces/verdict lijken te matchen met wat jullie hebben gedeeld en wat ik op cbr.NL etc kan teruglezen
Opmerking van moderator MotoRon
Ik stel voordat je eerst probeert alle gegevens over het gebeurde boven tafel te krijgen. Halve verhalen/vragen leveren ook halve antwoorden op, en daarmee blijven er vragen onbeantwoord.Als je alles op een rijtje hebt en dan nog vragen hebt, horen we het wel.