De Maximum massa samenstel B+E combinatie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
RLK TS
Infopolitie Gast

De Maximum massa samenstel B+E combinatie

Ongelezen bericht door RLK »

Hallo! Ik heb een vraag over een/de samenstelling van een B+E combinatie;

De volgende situatie doet zich voor;
Op basis van het kenteken(voorwagen) wordt er bij het RDW aangegeven dat in dit geval de maximum massa van het samenstel 6000KG is.
Daarnaast is de max massa voorwagen gekeurd op 3500KG.
De aanhanger is gekeurd op een max massa van 2700KG.
Dat zou betekenen dat deze twee aan elkaar gekoppeld op een max massa uitkomen van 6200KG.
Een overschrijding van 200KG

Echter gaat het totaal gewicht inclusief belading van dit voertuig nooit over de max samengestelde massa van de eerder genoemde 6000KG.

Is dit een strafbaar feit? Zijn er consequenties bij een staande houding en/of gevolgen bij een algehele controle?

Alvast dank voor de tijd/inspanning.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: De Maximum massa samenstel B+E combinatie

Ongelezen bericht door Frans »

Dat weten we niet of ik lees verkeerd:

Tmm trekkend voertuig 3500 kg
Tmm ahw : 2700 kg

Tmm samenstel 6000kg??? Dus 200 kg overgewicht volgens RDW??

Wedervraag: mag de bus de ahw trekken?
Hoezo kom je aan een tmm van 6000 volgens RDW? Is dat een keuring, is het zo'n B-E oplegger combi toevallig?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Ik snap de vraag wel:

Als je bij RDW voertuiggegevens van een bedrijfswagen raadpleegt kom je voor merkwaardige zaken te staan.

Mijn Transit heeft een tmm van 2825 kg
En een max geremd trekgewicht tmm van 2800 kg.
Maximum massa van het samenstel 5225 kg volgens kenteken trekkend voertuig.
Tel ik de tmm’s van trekkend voertuig en aanhanger op dan kom ik op 5625 kg of ruim 400 kg meer dan op kenteken van het trekkend voertuig mag. Schiet mij naar lek, waar moet er lading af??? 200 kg minder in trekkend voertuig en 200 kg minder op de aanhanger? 400 kg minder in het trekkend voertuig en maximale belading op de aanhanger? Of omgekeerd?

Of was er geen rekenmachine bij de RDW en heeft iemand net dyscalculie de tabel ingevuld ?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:

Ongelezen bericht door Skipperje »

In de vraag van TS gaat alleen de toegestane maximum massa boven het toegestane, dat is de theoretische massa. Dat is geen probleem, zolang de daadwerkelijke totale massa maar onder het toegestane blijft. Dus in dit geval de aanhangwagen niet zwaarder maken dan 2500 kg, inclusief het eigen gewicht.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Maar hoe leg je mijn voorbeeld uit Piet, puur op basis van de gegevens van het trekkend voertuig? Ik PB je het kenteken even. Jan he zien hoe de RDW ‘rekent’.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
RLK TS
Infopolitie Gast

@ThunderStreak

Ik verwacht dat het verschil er vooral in zit dat de voorwagen en aanhanger los van elkaar worden gekeurd door het RDW.

Naar mijn mening is in ons geval het trekkend voertuig leidend met de maximum massa samenstel van 6000kg.
Dat de aanhanger aangeeft meer te mogen laden zou alleen prettig zijn, zodat je zeker weet dat hij het gewicht "goed" kan hebben.
Alleen mag het "span" inclusief lading niet de losstaande tmm overschrijden en niet boven het totaal gewicht komen.

Tegelijkertijd als je de rekensom maakt van de gekoppelde voorwagen+aanhanger tmm geven de papieren dus wel aan dat we de max massa samengesteld overschrijden.
Wordt daar op gehandhaafd en is het überhaupt strafbaar? Dat blijft dus ingewikkeld.

In ons geval zou de weegbrug ten alle tijden aangeven dat we onder 6000KG blijven en goed verdeelt over tmm voorwagen/aanhanger.

Je wilt als prof. bedrijf zaken doen binnen de wetgeving en vooral geen economisch delict begaan.
Mijn doel is hier dan ook om zeker te zijn dat we binnen de gestelde kaders aan het werk zijn. :like:

Nogmaals dank aan ieder zijn/haar bijdrage.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

ThunderSTreak schreef: 31 okt 2022, 17:31 Maar hoe leg je mijn voorbeeld uit Piet, puur op basis van de gegevens van het trekkend voertuig? Ik PB je het kenteken even. Jan he zien hoe de RDW ‘rekent’.
Het blijkt dat de RDW andere waarden, die dan lager zijn, kan vaststellen. RDW

Piet
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

RLK schreef: 31 okt 2022, 18:07 @ThunderStreak

Ik verwacht dat het verschil er vooral in zit dat de voorwagen en aanhanger los van elkaar worden gekeurd door het RDW.

Naar mijn mening is in ons geval het trekkend voertuig leidend met de maximum massa samenstel van 6000kg.
Dat de aanhanger aangeeft meer te mogen laden zou alleen prettig zijn, zodat je zeker weet dat hij het gewicht "goed" kan hebben.
Alleen mag het "span" inclusief lading niet de losstaande tmm overschrijden en niet boven het totaal gewicht komen.

Tegelijkertijd als je de rekensom maakt van de gekoppelde voorwagen+aanhanger tmm geven de papieren dus wel aan dat we de max massa samengesteld overschrijden.
Wordt daar op gehandhaafd en is het überhaupt strafbaar? Dat blijft dus ingewikkeld.

In ons geval zou de weegbrug ten alle tijden aangeven dat we onder 6000KG blijven en goed verdeelt over tmm voorwagen/aanhanger.

Je wilt als prof. bedrijf zaken doen binnen de wetgeving en vooral geen economisch delict begaan.
Mijn doel is hier dan ook om zeker te zijn dat we binnen de gestelde kaders aan het werk zijn. :like:

Nogmaals dank aan ieder zijn/haar bijdrage.

Ik haal alleen de kentekengegevens van het trekkend voertuig aan :

Die zijn als volgt:

G
Massa rijklaar 1977 kg
Massa ledig voertuig 1877 kg
F.1Technische max. massa voertuig 2825 kg
F. 2Toegestane max. massa voertuig 2825 kg
F.3Maximum massa samenstel 5225 kg
O.1Aanhangwagen geremd 0 kg
Middenasaanhangwagen, geremd 2800 kg
Autonome aanhangwagen, geremd 2800 kg
Oplegger geremd 0 kg
O.2Aanhangwagen ongeremd 750 kg

Als ik F1 of F2 van het kenteken combineer met het maximaal te trekken gewicht van het trekkend voertuig (O1) kom ik tot een ander gewicht dan volgens kenteken het samenstel mag wegen (F3).

Wettelijk mag het voertuig max 2825 kg wegen.
Heeft twee assen die elk 1500 kg mogen dragen ( technisch zelfs 1650 kg per as). Daar is dus kennelijk een veiligheidsmarge ingebouwd door de fabrikant/rdw . Geen 3300kg , geen 3000kg, maar 2825kg voor het trekkend voertuig.

Volgens het kenteken van het trekkend voertuig mag er een aanhanger achter (autonoom of middenas geremd) die een tmm heeft van 2800 kg! Dat heeft dus niets met de aanhanger zelf te maken, maar wat het kenteken van het trekkend voertuig zelf toestaat.

En dan zegt dezelfde RDW op het kenteken van het trekkend voertuig dat het treingewicht niet meer mag zijn dan 5225 kg? Waar de som van gewichten 5625 kg is?

Wat klopt er dan niet?
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

Zoals ik het lees mag je het trekkend voertuig max belasten. Komt er dan een aanhangwagen bij en je wilt het maximale gaan slepen dan ga je de TMM samenstel overschrijden. Dan zul je dus het trekkend voertuig niet tot het maximum mogen laden. Of de aanhangwagen iets lichter houden natuurlijk. Maar voor zekerheid kan TS beter de RDW bellen en vragen naar dit verschil.

Piet
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Vraag maar eens uitgezet bij RDW.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
RLK TS
Infopolitie Gast

Ik heb inmiddels antwoord vanuit het RDW en ook het antwoord gevonden in het wetboek "regeling voertuigen".
Artikel 5.18.17B
De op de kentekencard of het kentekenbewijs van een bedrijfsauto of een bus of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximummassa van het samenstel van een bedrijfsauto of bus met een aanhangwagen mag niet worden overschreden of de som van de aslasten van het samenstel in beladen toestand mag niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximummassa van het samenstel.

2Indien op de kentekencard of het kentekenbewijs van een bedrijfsauto of een bus de toegestane maximummassa van het samenstel van een bedrijfsauto of bus met een aanhangwagen of in het kentekenregister niet is vermeld dan wel indien de bedrijfsauto of bus niet in Nederland is geregistreerd, mag de toegestane maximummassa van het samenstel of de som van de aslasten van het samenstel in beladen toestand niet meer bedragen dan:
Nogmaals super bedank!
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

En het antwoord van de RDW is ook binnen.
In principe mogen de TMM van het trekkend voertuig en de op het kenteken van het trekkend voertuig vermelde TMM voor de aanhangwagen opgeteld worden teneinde het gewicht van het samenstel te bepalen. Vaak is dat het gewicht van het samenstel dat op het kenteken van het trekkend voertuig staat.

Echter kan de fabrikant ook bepalen dat een lichter samengesteld gewicht toelaatbaar is. Dit wordt dan mede bepaald door de constructie van het trekkend voertuig en staat veelal in de europeesche toelating van het voertuig of het CVO.

Hoe in de praktijk op te lossen? Minder gewicht laden in trekkend voertuig en/of aanhanger zodat uiteindelijk de samengestelde massa niet wordt overschreden. In het voorbeeld van mijn Ford Transit kan ik beslissen om het trekkend voertuig maximaal te beladen, maar dan is het maximale gewicht voor de aanhanger beperkt tot 2400 kg.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

Bedankt voor je aanvulling.

Pier
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dus als ik 't goed begrijp mag een bus een bepaalde massa laden, een aanhanger met een bepaalde massa trekken...maar alles samen toch een beetje minder?

Blijft apart..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Dat vond de man van de RDW ook, Koen. Hij vond de vraag dan ook niet vreemd. Bij ruim 80% van de voertuigen is het gewoon het optellen van de TMM’s op het kenteken van het trekkend voertuig. In ongeveer 20 % is het minder.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Gesloten