Hallo,
Ik heb een vraagje. Stel ik rijd rond op mijn bromfiets. Onderweg kom ik een politieauto of motoragent tegen die me aan de kant zet zonder dat ik een verkeersovertreding gemaakt heb.
De agent heeft een vermoeden dat de bromfiets opgevoerd is. Mag hij mij verplichten om mee te rijden naar het bureau voor verdere inspectie?
Normaal gesproken zou je denken dat dit alleen kan als er een plaatselijke politiecontrole is met rollerbanken etc. Komt het wel eens voor dat de politie ook bromfietsers van de
straat ''plukt'' en meeneemt naar het bureau?
Mvg,
Op basis van vermoeden bromfiets meenemen naar bureau ter controle
Moderator: Moderatorteam
-
Tweetakter TS
- Infopolitie Gast
- rai
- Geslacht:
Re: Op basis van vermoeden bromfiets meenemen naar bureau ter controle
Jazeker kan dat, dat is gewoon een wettelijke bevoegdheid genoemd in artikel 160, lid 4 van de Wegenverkeerswet.
Sterker nog, je bent zelfs verplicht desgevorderd hun tot het onderzoek noodzakelijke medewerking te verlenen.
Sterker nog, je bent zelfs verplicht desgevorderd hun tot het onderzoek noodzakelijke medewerking te verlenen.
Voor de volledigheid
De in artikel 159 bedoelde personen zijn bevoegd zich te vergewissen van de naleving van de bij of krachtens deze wet vastgestelde voorschriften en zo nodig een voertuig ten aanzien waarvan zij een onderzoek wensen in te stellen, naar een nabij gelegen plaats te voeren of te doen voeren. De bestuurder van het voertuig ten aanzien waarvan dit onderzoek wenselijk wordt geoordeeld, en de bestuurder van het voertuig waardoor een aanhangwagen wordt voortbewogen ten aanzien waarvan zodanig onderzoek wenselijk wordt geoordeeld, zijn verplicht desgevorderd hun tot het onderzoek noodzakelijke medewerking te verlenen en desverlangd de in artikel 159 bedoelde personen in hun voertuig te vervoeren.
Wetstekst
Artikel 160 lid 4 WegenverkeerswetDe in artikel 159 bedoelde personen zijn bevoegd zich te vergewissen van de naleving van de bij of krachtens deze wet vastgestelde voorschriften en zo nodig een voertuig ten aanzien waarvan zij een onderzoek wensen in te stellen, naar een nabij gelegen plaats te voeren of te doen voeren. De bestuurder van het voertuig ten aanzien waarvan dit onderzoek wenselijk wordt geoordeeld, en de bestuurder van het voertuig waardoor een aanhangwagen wordt voortbewogen ten aanzien waarvan zodanig onderzoek wenselijk wordt geoordeeld, zijn verplicht desgevorderd hun tot het onderzoek noodzakelijke medewerking te verlenen en desverlangd de in artikel 159 bedoelde personen in hun voertuig te vervoeren.
Waarom zou het wél mogen bij een 'plaatselijke politiecontrole'. maar niet bij een spontane confrontatie op straat?
De bevoegdheid van de politie om dit te doen is al vermeld. Dan kan ik alleen nog aanvullen dat we dit in mijn werkgebied zo ongeveer dagelijks doen, gewoon tijdens de surveillance.