5pk buitenboord motor, boot maximaal 4pk

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast1234 TS
Infopolitie Gast

5pk buitenboord motor, boot maximaal 4pk

Ongelezen bericht door Gast1234 »

Hoi.

Mijn bootje heeft een motorsteun welke standaard max 4pk ( 20kg ) aan zou kunnen. Deze steun heb ik versterkt niet zoveer vanwege vermogen maar gewicht van de motor die ik al had, een 5pk 2 takt van ( bruto ) 20kg. Met de versteviging vaart hij prima zo, 20kg leeg gewicht met 2.5l brandstof zit ook vrij dicht bij de standaard max.

Het bootje + motor combi doet 18km/h WOT ( wide open throttle ) alleen in de boot met ideale omstandigheden dus gelukkig geen vaarbewijs nodig. Kan ik een boete krijgen voor het 'voeren van een te zware motor' of zou dit eventueel een rol kunnen spelen als ik onverhoop op het water een ongeluk krijg ( zelfs dus als ik gewoon prima netjes vaar en eigenlijk geen schuld heb, maar goed 'verkeerd beladen / te zwaar belast' oid )?

Mvg,

Gast1234
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Re: 5pk buitenboord motor, boot maximaal 4pk

Ongelezen bericht door Hilde »

Wat betreft de aansprakelijkheid zou dat best problemen kunnen opleveren.

Als de oorzaak van het ongeval de te zware belasting is en je wilt de kosten verhalen op een verzekering dan zou daar weleens een uitsluiting kunnen volgen, dus geen uitkering.

Als het alleen je eigen kosten zijn dan is dat vaak nog wel te overzien. Maar als een ander schade heeft..

Aanvulling: nu ga je natuurlijk niet racen met een 5pk, dus op zich zal alle schade mee kunnen vallen, maar je zou maar net een arm afrukken door een lichte botsing met een tegenpartij wiens arm klem komt te zitten... Ver gezocht, maar je zou maar net die ene 0.01 procent zijn.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Aanvulling: nu ga je natuurlijk niet racen met een 5pk
Het is de bedoeling dat ik meestal met meer mensen in de boot zit, en ik ben absoluut niet van plan om op te vallen door te snel te varen ook al zou het kunnen. Dat ik een keer wilde zien of ik risico liep op een boete was omdat het voor mezelf twijfelgeval was. Een RIB met 5pk gaat volgens dit forum >20km/h. Ik heb geen RIB maar een Mariner 4. Het is moeilijk om een betaalbare watergekoelde motor te vinden die niet te zwaar weegt, ik heb zo'n weedwacker ook 4 takt maar is luchtgekoeld en je kan elkaar niet eens verstaan. Deze is mooi stil zeker op lage toeren op een gemoedelijke 6/9km/h. Heb ook een fluistermotor en dat is leuk maar de limiet op bereik is dan weer heel beperkend.

Nu heb ik wat vermogen extra, kan bijvoorbeeld het andere bootje wat ik heb er nog achter aan slepen zonder moeite en hoef ik mij niet druk te maken over plotselinge tegenwind en een accu die wel erg snel leeg loopt.
dus op zich zal alle schade mee kunnen vallen, maar je zou maar net een arm afrukken door een lichte botsing met een tegenpartij wiens arm klem komt te zitten... Ver gezocht, maar je zou maar net die ene 0.01 procent zijn.
Die 0.001% is waar ik bang voor ben, al het andere zal ik uit de weg kunnen gaan met gewoon verstand gebruiken. Ik maak mij door je opmerking wel ineens veel meer druk over hoe dit bijvoorbeeld invloed zou kunnen hebben op letselschade/ziektekosten van een passagier / mezelf. Ik bedenk mij nu dat het niet slim is met mijn kinderen te gaan varen met deze combinatie gezien dit door hun moeder meteen aangevoerd zou worden als onverantwoord. En ja, ook een tegenpartij zou verzekeringstechnisch natuurlijk moeilijk zijn en het is natuurlijk niet voldoende om te zeggen dat het niet zal gebeuren omdat ik 'netjes' vaar.

Maak ik mij nu te druk of is dit een vlaag van verstand? Het is geen boot/motor die verzekerd is apart, gaat dus via de normale WA? In welk scenario zou het mogelijk een probleem kunnen opleveren? Is er iemand hier van de waterpolitie ( bestaat toch nog wel? ) die mij kan vertellen hoe hier in de praktijk mee wordt omgegaan misschien?

https://www.youtube.com/watch?v=3fIaGxXxGrg

Dit is 100% mijn bootje met motor combi ( Mariner < 30pk zijn allen Tohatsu klonen), alleen heb ik dus niet zoveel spanbandjes maar verlengde extensies tot de bevestiging van de roeispanen. Er is een vrij actief forum topic ( op iboats ) waar Mariner 4 mods worden besproken, dan is er een idee over wat voor boot het is en hoe mensen deze aanpassen om te vissen en de motor steun verstevigen zodat deze niet onder water dipt.

Als ik geen slechte ervaringen had met luchtgekoelde motoren en geluidsproductie had ik waarschijnlijk gekeken naar zo'n longtail, met een Harbor Freight motor van 16kg als ik ondeugend had willen zijn.. met beetje tunen is dat >10pk. Maar goed niet gedaan. Kon ook niets vinden of een longtail in NL wel is toegestaan? Deze dus -> https://mud-skipper.com/longtails/2hp-t ... tail-kits/

Hoe zit het trouwens met het fabriceren zelf van een longtail, bij auto's e.d. moet je aanpassingen laten keuren maar hoe zit dit met ongeregistreerde bootjes / buitenboordmotoren?
Gast1234 TS
Infopolitie Gast

Als de oorzaak van het ongeval de te zware belasting is
Maar waar ligt deze bewijslast? Bij mij of de verzekering? Dus, kan de verzekering bij elk ongeval dit wijten aan een te zware belasting of moeten zij onderbouwen dat dit een rol zou hebben ( kunnen? ) spelen?

Als ik mij bijvoorbeeld niet aan een voorrangsregel zou houden en daardoor een ongeval veroorzaak met schade aan tegenpartij, zijn deze kosten automatisch voor mijzelf ook al zou mijn WA deze wel dekken als ik niet te zwaar beladen was geweest?

De boot zelf geeft trouwens duidelijk aan 44lbs (20kg) Max motor weight, de ophanging past op meerdere modellen en geeft aan 40lbs ( 18kg maar deze is dus verstevigd met stalen buizen icm de standaard aluminium bevestiging ). De motor zelf heeft een leeg gewicht van fabrikant van precies 44lbs, als ik hem dus met een externe tank zou gebruiken zit hij precies goed? Bedoel, wat moet ik nu aanhouden, de boot of de bevestiging ( beugel ) zelf, en als het de beugel is en deze is aangepast, heeft dit invloed zonder 'keuring'?

Dat is nog allemaal los van 5pk wat 1pk meer is als aanbevolen, dus misschien maakt het allemaal niet uit. Maar het is allemaal voor mijn gevoel nogal 'mieren xxxx' om het maar plat te zeggen, maar goed ik wil dus absoluut niet passagiers blootstellen aan mogelijke problematiek hierdoor. Voor mezelf denk ik dat het wel los zou lopen, zoals je zegt ben ik echt niet van plan om te gaan racen ik heb netjes opgezocht wat de regels zijn en ik ben geheel van plan mij hieraan te houden en het water te ontdekken met mijn kinderen.

ps: ik heb deze boot omdat hij in een fietskar past. Twee fietskarren voor boot en motor en toebehoren, gaat prima ( al heb ik nog een vraag over de legaliteit hiervan op dit forum gezet ;) ).
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Je moet even het strafrecht apart zien van de aansprakelijkheid.
Hoe het wettelijk zit mbt strafrecht of regels op het water.. ik heb werkelijk geen flauw idee.

Dat heb ik dus wel mbt de aansprakelijkheid.
Ja, het gaat dan via de normale WA.
En ja, als er dan vaststaat dat het bootje te zwaar beladen is, dan zul jij moeten bewijzen dat het ongeval daar niet aan te wijten is.

Als jij geen voorrang verleent en er komt een botsing, kan het zo zijn dat de schade groter is omdat er een hoger vermogen op de boot zit.

Nogmaals, ik heb geen idee hoe het zit mbt of de motor op de boot mag.
Als dat zo is, dan is er geen probleem, want dan geen overgewicht.

En ja... het is mieren geslachtsgemeenschap, helemaal mee eens, maar je vraagt om de risico's.
Het zal echt in het overgrote gedeelte goed gaan. Hoogstwaarschijnlijk krijg je nooit een aanvaring.
Maar ja... het risico is niet 0...
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik geloof niet, althans kan het niet vinden, dat het strafbaar is om een zwaardere motor op een rubberboot te plaatsen dan is voorgeschreven voor die boot. Als je toch nooit te snel vaart zou je wel kunnen denken over een schroef die wat meer kracht levert dan snelheid. Handig als je met meerdere personen vaart, maar ook als je moet uitleggen aan de waterpolitie dat hij echt niet sneller wil dan 20 km/h.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gast1234 TS
Infopolitie Gast

Hoi, dank voor jullie reacties. Er zit al een vrij lage pitch schroef op, omdat de vorige eigenaar van de motor een veel zwaardere boot had. Weet niet precies welke er nu op zit, alleen dat hij omlaag was gegaan qua pitch in vergelijking met de standaard prop.

Heb geen tach jammer genoeg, maar goed is minder belangrijk als je onder nominaal toerental loopt ipv. risico op over toerental.
Gesloten