Hopelijk kan iemand mij voorzien van een duidelijk, -liefst onderbouwd,- antwoord. Ik heb natuurlijk al gegoogled en veel fora doorgespit, maar soms is de informatie verouderd en daarom misschien niet meer actueel of het levert geen eenduidig antwoord op voor mijn persoonlijke situatie.
Wij hebben problemen met onze overburen. Het gesprek aangaan en afspraken maken hebben helaas niets opgeleverd. Ook de wijkagent geeft aan 'dat met sommige mensen niet te praten valt.' Uiteraard waar, zeker in dit geval. De andere buren hebben het ook maar al opgegeven. Ik houd niet van conflict en heb daarom het besluit genomen om niet meer te proberen in gesprek te gaan, aangezien dat alleen maar meer conflicten lijkt op te leveren. Choose your battles enzo he.
Nu is het echter zo dat mij een poos geleden opviel dat mijn auto plots verplaatst was (type koekblik waarvan schijnbaar de handrem niet echt doet wat hij moet doen). Ik wist zeker dat ik deze op de parkeerplaats ervoor had geparkeerd. Ik ben immers meerdere malen heen en weer gelopen om spullen uit mijn auto te halen. Dus geen ouderworden-momentje of iets dergelijks. Ik had natuurlijk al een vermoeden wie daar verantwoordelijk voor kon zijn, maar ja ik kon het niet bewijzen en praten had ik al opgegeven. Ik weet echt niet genoeg van auto's om in te kunnen schatten of dit schade op kan leveren aan mijn auto. (Mocht iemand mij dat kunnen vertellen dan zou dat mooi meegenomen zijn.)
Daarom besloten camera's op te gaan hangen. Ons huis grenst aan een stoep met daarnaast de straat. Er zijn geen parkeervakken maar de straat is vrij smal en er kan maar aan één kant geparkeerd worden, er wordt aan onze kant van de straat geparkeerd. Om mijn eigendom (ofwel mijn auto) in beeld te houden is het noodzakelijk om het stuk van de straat waar ik geparkeerd sta te filmen. Er zijn ongeveer drie (ongemarkeerde) parkeerplekken en de auto kan dus helaas niet elke dag op dezelfde plek staan. Het stuk van de weg en de ramen van de buren aan de andere kant zijn afgeschermd met een privacyscherm dat is ingesteld op de camera. De camera filmt ook de toegang tot onze voordeur en garage.
Zoals ik het begrijp van meerdere websites:
- Moet ik de samenleving informeren over het feit dat er camera's hangen dmv een sticker of iets dergelijks;
- Is het prima dat ik een stukje openbare weg film zolang dit onderbouwd kan worden (dat denk ik dus te kunnen);
- Moet mijn bewakingscamera ergens geregistreerd staan (hoewel ik dit onwijs onduidelijk vind, ik kan ook niet vinden waar dat dan zou moeten);
- Kunnen opnames van bijvoorbeeld vandalisme ingezet worden als bewijsmateriaal.
Ik lees echter op internet dat hoewel de beelden ingezet mogen worden als bewijsmateriaal, dat ik alsnog het risico loop dat mijn camera's niet voldoen aan de eisen van de camera- en/of privacywet en dat ik daarom zelf een boete of celstraf kan krijgen voor het niet juist naleven van deze regels. Daar zit ik natuurlijk niet op te wachten.
Ik heb namelijk ondertussen weer beelden van de buren die tegen mijn auto staan te duwen maar durf er nu niets mee te doen uit angst dat het nog meer ellende gaat veroorzaken dan het al doet.
Er is geen directe schade te zien trouwens.
De hamvraag is dus: Welke stappen moet ik ondernemen om er voor te zorgen dat ik gemaakte beelden rechtsgeldig kan inzetten als bewijsmateriaal en daar zelf niet de dupe van kan worden?