Conflict met beveiliging

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Harms TS
Nieuw lid

Conflict met beveiliging

Ongelezen bericht door Harms »

Hallo,

Dit weekend was ik bij de kermis in mijn stad en nadat ik het terrein had verlaten en wou wegfietsen, werd ik gefotografeerd door de beveiliging van de kermis die bij de ingang van het terrein staat.
Ik ben naar de beste man gelopen en heb gevraagd waarom hij een foto heeft gemaakt en heb gevraagd om die te verwijderen, vooral ook omdat in mijn ogen er geen aanleiding voor is geweest.
Ik kreeg gelijk te horen dat ik onzin praat en hij mij niet gefotografeerd heeft. Gelijk daarna kreeg ik te horen dat ik moest opdonderen. Ik ben naar een collega beveiliger een stukje verderop gegaan en heb hem gevraagd en gelijk kwam de boze beveiliger eraan en zegt dat ik zijn collega's niet moet lastig vallen en weer jaagt hij mij weg, daarmee heb ik ook gelijk een kermisverbod gekregen.

Ik heb contact gezocht met het Beveiligingsbedrijf maar die weigert mij ook maar iets te vertellen. Ik heb ook contact gezocht met de Gemeente die de organisator is, hun gaan later nog contact zoeken met mij maar uit ervaring weet ik dat dat weken kan duren.

Maar toch zit ik nog steeds met de gedachte wat een aanleiding heeft kunnen zijn want er is totaal helemaal niks gebeurd op die kermis of daarbuiten.

En mijn grootste vraag is. Mag een beveiliger zomaar foto's maken van mensen en mag hij verwijderen daarvan weigeren? En mag hij een reden weigeren te vertellen? En kan ik er verder iets tegen doen?

Met vriendelijk groet
Harms.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Re: Conflict met beveiliging

Ongelezen bericht door maestro »

Je mag op straat van een ieder een foto maken, of die persoon het nu wilt of niet. Wat anders is wat je vervolgens met de foto mag doen, maar dat is een civielrechtelijke aangelegenheid.
Gaat het om een (beveiligings)bedrijf dan gelden er allerlei regels op grond van de privacy wetgeving en als de gegevens bewaard worden heb je recht op inzage. Hierover gaat de https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl
Je kunt dus het beveiligingsbedrijf verzoeken om inzage in de foto. Mogelijk is deze al verwijderd omdat men bijvoorbeeld alleen wilde waken voor fietsendiefstal door personen te fotograferen.

Beveiligingsorganisaties moeten een klachtenregeling hebben en je klacht behandelen. Doen ze dat niet dan kun je contact opnemen met "justis", de afdeling van het ministerie van justitie dat daarover gaat.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten