Dubbel impuls alarmlichten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Mkhz TS
Infopolitie Gast

Dubbel impuls alarmlichten

Ongelezen bericht door Mkhz »

Hallo allemaal,

Ik was eens aan het rondkijken in de codeerbare functies bij een BMW. Daar zag ik de volgende functie die aangezet kon worden: Double Impulse Hazard Lights

Nu vroeg ik me af, in hoeverre is dit toegestaan? Zou je hiermee ook door de APK komen?
Deze functie past enkel de snelheid van de alarmlichten aan, de reguliere richtingaanwijzers blijven gewoon op de normale snelheid.

Thanks!
Laatst gewijzigd door Frans op 30 jul 2022, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Yt filmpje inline gezet
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Dubbel impuls alarmlichten

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik kan geen wettelijke beperking vinden.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Mkhz TS
Infopolitie Gast

Hi,

Thanks voor het antwoord. Zijn er hier ook agenten die dit eens zijn tegengekomen? Is dit uberhaupt iets waarvoor de politie een controle zou doen? Of is het een gevalletje "het knippert, dus bij goed gebruikt is het gewoon goed"?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

We hadden ooit deze regel:

Wetstekst

De knipperfrequentie moet 90 per minuut zijn met een tolerantie van 30.
Die zal ongetwijfeld nog ergens in de toelatingskeuring te vinden zijn, maar in de 'handhaving' (voor de politie) kom ik 'm niet meer tegen..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Mkhz schreef: 30 jul 2022, 11:42 Hi,

Thanks voor het antwoord. Zijn er hier ook agenten die dit eens zijn tegengekomen? Is dit uberhaupt iets waarvoor de politie een controle zou doen? Of is het een gevalletje "het knippert, dus bij goed gebruikt is het gewoon goed"?
De politie heeft niets van doen met APK regels. Die kijkt alleen maar hetgeen is gesteld in de Regeling Voertuigen (RV)(voertuigeisen), het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1994 (RVV) en de Wegenverkeerswet 1990 (WVW)(gedragingen).

In de RV staat wát een mvtg beschikbaar dient te hébben. Dat kan de politie controleren.
Uit de RV (b)lijkt het uit te zijn... dusss.
Mkhz TS
Infopolitie Gast

Hallo allemaal,

Allereerst bedankt voor de reacties. Ik heb voor de zekerheid nog contact opgenomen met de RDW zodat er ook een antwoord kan komen voor andere mensen die hier mogelijk in de toekomst nog terecht komen in de zoektocht naar een antwoord.

Hier is de reactie van de RDW:
Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over de schakeling van alarm/knipper lichten.

Voor de toelating moet het voertuig voldoen aan de eisen zoals die zijn beschreven in VN/ECE 48.05 en VN/ECE 48.06

Toelatingseien
Voor de toelating moet het voertuig voldoen aan de eisen zoals die zijn beschreven in VN/ECE 48.05 en VN/ECE 48.06
Waarschuwingssignaal(alarmlichten)
De eisen hiervan zijn beschreven in 6.6 zowel in VN/ECE reglement 48.05 als 48.06
Richtingaanwijzers
Deze eisen zijn beschreven in 6.5 en in reglement 6

Permanente eisen
Deze eisen zijn te vinden in de regeling voertuigen, hoofdstuk 5

APK eisen
Deze kunt u via onderstaande link vinden
https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos
Daar heb ik zelf nog op gereageerd, met de vraag of ik hieruit goed heb opgemaakt dat de frequentie enkel wordt gekeurd bij de toelating van het voertuig, en dat er verder geen eisen zijn hieraan, waardoor het dus wordt toegestaan.

Hierop heeft de RDW het volgende geantwoord:
Off Topic
Hartelijk dank voor uw reactie. Het klopt inderdaad dat we tijdens de APK keuring de frequentie niet controleren. Er staat m.b.t. de APK eisen alleen vermeld in Artikel 5.2.51 dat bij voertuigen in gebruik genomen na 30 juni 1967 deze richtingaanwijzer moeten knipperen. M.b.t. de frequentie hiervan worden geen aanvullende eisen vermeld.
Ik ga er vanuit dat hier dus uit op te maken is dat het inderdaad is toegestaan, waarmee de vraag dus (ook voor anderen in de toekomst) waarschijnlijk is beantwoord.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Bijzonder antwoord van de RDW. Zoals zo vaak geldt ook hier: lees het desbetreffende voorschrift. Ik geef toe VN/ECE teksten komen niet in aanmerking voor de ‘ gouden griffel’ of enige andere literaire prijs. Boring, saai en voor de leek nauwelijks leesbaar.
Maar goed dan even een poging vanuit dit forum. In jip en janneke de waarschuwingslichten (zo heten die alarmlichten) zijn in de eisen een ‘verlengstuk’ van de normale richtingaanwijzers met dien verstande dat ze als waarschuwingslicht beiden (li en re) moeten moeten knipperen en aanvullend dat waarschuwingslichten dat ook moeten doen als de motor niet draait. Voor een RAW geldt die laatste eis niet.

Voor RAW’s is er wel degelijk een eis t.a.v. de frequentie:

Wetstekst

artikel 6.5.9 van VN/ECE reglement 48 begint met de tekst:

Andere voorschriften
Het licht moet een knipperlicht zijn dat 90 ± 30 keer per minuut knippert

Dat betekent dat de standaardeis voor knipperlicht (en dus ook waarschuwingslicht) op 90x per minuut ligt, maar in de praktijk van de typekeuring 60 tot 120 keer geaccepteerd wordt. Reden daarvoor is dat knipperautomaten gevoelig zijn voor spanningsverschillen(werken met een variabele boordspanning) , naar ook lampjes over hun levensduur een variabele weerstand kennen die de knipperfrequentie beïnvloedt.

Tot slot knipperen is het volledig aan en weer uitgaan van licht. In de ‘aan’-fase kan de lichtintensiteit altijd schommelen. Soms onzichtbaar en soms ook zichtbaar.

Mijn conclusie is dat elk waarschuwingslicht dat voldoet aan deze eisen gewoon voldoet: ook een licht dat in de lichtfase zwakker wordt: als dt licht maar wel wanneer het ingeschakeld is 60 tot 120 keer per minuut uit staat.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Maar zoals de topicstarter (en de rdw) terecht aangeeft; dat gaat om Europese (toelatings)eisen. Vroeger stond het eea ook in de Regeling Voertuigen vermeld maar dat is er toch bewust uitgehaald..met als resultaat dat niemand daar in Nederland nog op kan handhaven..

Kennelijk was 't interessant om deze materie uit onze wetgeving te halen, ik heb geen flauw idee waarom..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Ook de RDW had de knipperfrequentie kunnen herleiden. Doet ze niet.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten