Boete voor varen zonder vaarbewijs

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Rayan TS
Infopolitie Gast

Boete voor varen zonder vaarbewijs

Ongelezen bericht door Rayan »

Goedenavond, ik was vandaag aan het varen met een rubberbootje met een 4pk toen werd ik staande gehouden door de handhaving, vervolgens heb ik een beukering gehad voor het varen zonder vaarbewijs omdat mijn boot blijkbaar sneller gaat als 20 kmpu terwijl dit niet gemeten is de meting zelf wouden hun ook niet doen mag de handhaving een boete geven omdat ze denken dat je boot te hard gaat terwijl zij dit niet gemeten hebben?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: Boete voor varen zonder vaarbewijs

Ongelezen bericht door Skipperje »

Volgens mij is er, op basis van meerdere metingen, bekend bij de waterpolitie dat een combinatie van (bijvoorbeeld) een rib van 2.7m met een 4pk bb motor, sneller wil dan 20 km/h.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
alex52889
Toplid
Roepnaam: Alex
Geslacht:
Leeftijd: 26

Ongelezen bericht door alex52889 »

En was de handhaving echt handhaving of waren het politieagenten te water? (zie foto)

In het eerste geval krijg je het moeilijke geval van ligt het in hun takenpakket.

Heb je de boete al binnen, want je zegt dat ze een boete gaven voor geen vaarbewijs, maar weet je dit zeker? Het kan namelijk ook zijn dat ze je een boete hebben gegeven voor te hard varen, ook met een boot die Max. 20 kilometer per uur kan, vaart te hard als er 9 km geldt.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Volgens mij wordt er op het water gehandhaafd door:

Politie
Provincie
Gemeente(n)
Havenbedrijven (deze handhaven volgens mij alleen personeel, ik laat me graag verbeteren)
Rijkswaterstaat

En ik zal er vast nog wel 1 of 2 vergeten zijn. Behalve "de politie" is de rest toch echt BOA @alex52889
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Toevallig heb ik iets (met de nadruk op 'iets' ) meer te maken met 'water' in Amsterdam en het Havenbedrijf kan ook toezien op naleving van heel veel vaarregels. Het zijn echt de goed geoutilleerde boa's van het water, zeg maar..

Het vuurwapen is nog het meest kenmerkende verschil denk ik weleens..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Dank je @zijlvaart67 , heb hem hierboven al verbeterd. ;-)
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Mitch
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 40

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik blijf het bijzonder vinden dat op het water zo makkelijk bekeuringen worden geschreven. Je zou toch denken dat, zoals bij het wegverkeer of in het strafrecht, er meer moet zijn dan 'meerdere metingen bekend bij de waterpolitie'?

Volgens mij hebben we hier ooit al eens een topic over gehad, maar heb nooit jurisprudentie gelezen over waar een rechter naar kijkt in deze zaken. Bij ons op het team schatten ze bijvoorbeeld de snelheid bij te hard varen en justitie accepteert de bon zonder kritische vragen, ik vind dat vreemd.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Hmmm..... Een boot beweegt zich heel anders dan een auto. Bij een auto is de snelheid moeilijker te schatten dan bij een boot want deze laatste creëert namelijk een boeggolf waar veel uit af te leiden valt, maar daar kan Skipperje veel meer over vertellen..

Overigens worden er bij autosnelheden ook schattingen gedaan en deze worden ook geaccepteerd door de rechter, dus zo bijzonder is 't nou ook weer niet..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Ik vind niet dat golfslag een indicatie is voor snelheid. Dat heeft onder andere ook te maken met rompvorm en diepgang. Zelfs met een rubberboot in plané wil niet zeggen dat je sneller dan 20 km/h gaat. Maar dat is voor het vaarbewijs niet interessant. Dan is alleen de vraag belangrijk of de boot met die motor sneller zou kunnen dan die snelheid. En uit ervaring weet men dan dat een aantal combinaties die snelheid halen en dus worden die combinaties niet altijd getest.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Mitch
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Geslacht:

Maar hoe kun je dan als burger zo'n 'ervaring' aanvechten? Ik zou het bijna willen vergelijken met de constructiesnelheid van een scooter, daar moet ook een deugdelijke meting gedaan worden terwijl de ervaring leert dat die dingen met een sportuitlaat al een stuk sneller gaan.
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Het is de keuze van de wetgever denk ik om die zo te doen.

Waarom vergelijken met een rollenbank en snorfiets of bromfiets? Want mensen die daarop bekeurd zijn zeggen weer: "Waarom bekeuren op constructiesnelheid. Dat doet men ook niet bij auto's en motoren".

Automobilisten die geflitst zijn zeggen op hun beurt weer dat motorrijders een oneerlijk voordeel hebben omdat ze maar één kentekenplaat hoeven te hebben: aan de achterkant en niet van voren.

Je kunt nu eenmaal niet vergelijken
Mitch
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Geslacht:

Het gaat meer om de bewijslast in het vergelijk. Het komt over alsof het op het water natte vingerwerk is en er in de rest van de strafrechtketen een flink onderzoek moet worden gedaan.
Ik heb echt geen kaas gegeten van waterwetgeving dus mijn idee is op weinig gebaseerd trouwens.
speedo
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door speedo »

Frans schreef: 20 jul 2022, 08:01 Volgens mij wordt er op het water gehandhaafd door:

Politie
Provincie
Gemeente(n)
Havenbedrijven (deze handhaven volgens mij alleen personeel, ik laat me graag verbeteren)
Rijkswaterstaat

En ik zal er vast nog wel 1 of 2 vergeten zijn. Behalve "de politie" is de rest toch echt BOA @alex52889
'waternet" kan ik nog als aanvulling geven voor o.a de Vecht of ze doen maar alsof :D
Never change a winning team
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
speedo
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door speedo »

Nooit echt mee te maken gehad dus gelukkig. wel raar dat daar dus drie diensten actief zijn , politie, handhaving en waternet. kan niet op of lossen ze elkaar af?? maar dit terzijde :)

Ooit ook een bootje Toezicht tegengekomen
Never change a winning team
Gesloten