Goedendag,
Ik heb een vraag over het aanpassen van een koplamp van de motorfiets.
Is het toegestaan om überhaupt iets aan te passen aan een originele koplamp? (Verlichting, locatie, reflector vervangen door projector, etc.)
Indien het mogelijk is, is mijn vraag: Zijn er regels voor de minimaal/ maximaal gemonteerde hoogte en breedte van de koplamp(en)?
Is het toegestaan om een koplampen onzichtbaar te maken doormiddel van 'een carrosserie deel voor de koplamp te zetten' of 'de volledige koplamp weg te klappen (pop-ups)' op het moment dat dimlicht/grootlicht niet aanstaat?
Mvg.
Modificatie Motor Koplamp
Moderator: Moderatorteam
Re: Modificatie Motor Koplamp
Je vraag is heel erg algemeen, met "popups" als wijziging aan de carrosserie is het een beetje raden hoe dat eruit moet zien. Je moet eens beginnen in de regeling voertuigen, onderdeel verlichting motorfietsen: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWB ... 2022-07-01
Daarnaast, er zitten in dit onderdeel enkel eisen over de verlichting an sich. In hoofdstuk 5, afdeling 4, motorfietsen algemeen, zitten andere onderdelen waaeonder het onderdeel (bijv) carrosserie met art. 5.4.48 lid 1 welke stelt:
Slechts een voorbeeld uoteraard maar wel iets om ook rekening mee te houden, dit zijn in ieder geval alle permanente eisen waar je aan moet voldoen met alle bijlagen (wordt naar verwezen). Hoop dat dit helpt. 
Daarnaast, er zitten in dit onderdeel enkel eisen over de verlichting an sich. In hoofdstuk 5, afdeling 4, motorfietsen algemeen, zitten andere onderdelen waaeonder het onderdeel (bijv) carrosserie met art. 5.4.48 lid 1 welke stelt:
Wetstekst
Motorfietsen mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Je mag je koplamp retrofitten met een projector indien het lichtbeeld goed schijnt erna en niet blindeert.
Verder moet deze goed vastzitten en op de plaats waar deze thuishoort
Blindeerfolie is niet toegestaan.
Zover wetend hebben vele met caferacers dit gedaan omdat de lichtopbrengst zo laag was dat je niets meer ziet
Verder moet deze goed vastzitten en op de plaats waar deze thuishoort
Blindeerfolie is niet toegestaan.
Zover wetend hebben vele met caferacers dit gedaan omdat de lichtopbrengst zo laag was dat je niets meer ziet
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Dank voor de reacties.Verder moet deze goed vastzitten en op de plaats waar deze thuishoort
U zegt, op de plaats waar deze thuis hoort. Mijn voornamelijkste vraag is. Ik heb een ronde gecentreerde koplamp, mag ik hier twee projectors links en rechts voor in de plaats van zetten. Ongeveer 25 a 30 cm uit elkaar?
mvg
Bedenk dat een lichtbeeld van twee koplampen die 25 á 30 cm van elkaar staan overeenkomt met het lichtbeeld van een auto die veel verder weg is.
Het risico dat u daarmee loopt is dat in het donker een automobilist, die u tegemoet komt en wil inhalen, kan denken dat u een auto bent op grote afstand.
Waarop deze automobilist een inhaalpoging kan gaan inzetten.
Dan blijkt dat het niet een auto op afstand maar een motor die heel dichtbij was.
Tè dichtbij.
Soortgelijk speelde met een frontale aanrijding tussen een auto en een tractor met in lengte geplaats motorblok met voorop 2 afzonderlijke koplampen dicht naast elkaar.
(Heeft ooit in Verkeersknooppunt gestaan).
Het risico dat u daarmee loopt is dat in het donker een automobilist, die u tegemoet komt en wil inhalen, kan denken dat u een auto bent op grote afstand.
Waarop deze automobilist een inhaalpoging kan gaan inzetten.
Dan blijkt dat het niet een auto op afstand maar een motor die heel dichtbij was.
Tè dichtbij.
Soortgelijk speelde met een frontale aanrijding tussen een auto en een tractor met in lengte geplaats motorblok met voorop 2 afzonderlijke koplampen dicht naast elkaar.
(Heeft ooit in Verkeersknooppunt gestaan).
Opmerking van moderator Frans
Verkeersknooppunt was tot voor kort een magazine voor (politie- en) verkeersexperts-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Hartstikke bedankt voor de reactie Pim.
Op deze manier had ik er nog niet naar gekeken en dat is zeker een goed voorbeeld.
Niet handig dus. Mogelijk oplossing lijkt me dan 1 zijde dimlicht andere zijde grootlicht zoals Yamaha productie motoren.
Of, ik houd mijn oude koplamp
Mvg
Op deze manier had ik er nog niet naar gekeken en dat is zeker een goed voorbeeld.
Niet handig dus. Mogelijk oplossing lijkt me dan 1 zijde dimlicht andere zijde grootlicht zoals Yamaha productie motoren.
Of, ik houd mijn oude koplamp
Mvg