Dragen van Baret
Moderator: Moderatorteam
-
Vierdaagseloper TS
- Infopolitie Gast
Dragen van Baret
Een paar jaar geleden heb ik een blauwe baret gekregen van iemand van de Kmar tijdens de Nijmeegse 4 daagse. Op deze baret zit volgensmij een onderofficiersinsigne. Ik vroeg mij af of ik deze mag dragen tijdens de Nijmeegse Vierdaagse (zonder andere legerkleding).
- Hilde
- Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
- Geslacht:
- Leeftijd: 60
Re: Dragen van Baret
Even een vraag terug: waarom zou je dat willen?
(Dat vraag ik me serieus af trouwens)
(Dat vraag ik me serieus af trouwens)
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
-
Vierdaagseloper TS
- Infopolitie Gast
Gewoon Omdat ik het leuk vind om het te dragen (niet om mij voor te doen als Kmar) Had hem een paar jaar geleden dus gekregen tijdens de vierdaagse, en vond het wel leuk om hem deze keer te dragen.
Maar door het dragen doe je dat wel.Omdat ik het leuk vind om het te dragen (niet om mij voor te doen als Kmar)
Op zijn minst wek je door het dragen die suggestie.
Of als veteraan en dat is op zijn minst nog een graad erger als je het niet bent.
-
Vierdaagseloper TS
- Infopolitie Gast
Het antwoord op mijn vraag is dus een nee, neem ik aan?
Art 196 wvsr
Nee dus.
Wetstekst
Hij die opzettelijk onderscheidingstekens draagt of een daad verricht behorende tot een ambt dat hij niet bekleedt of waarin hij geschorst is, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.-
Vierdaagseloper TS
- Infopolitie Gast
Wat ik uit dit antwoord haal is het dus niet toegestaan om rond te lopen met onderscheidingstekens rond te lopen. Wanneer het onderscheidingsteken eraf is, is het wel toegestaan?
Is een baret een onderscheidingsteken?
Ik dacht dat het rangonderscheidingstekens moesten zijn
Ik dacht dat het rangonderscheidingstekens moesten zijn
@Pim, de baret is een blauwe baret. (Punt) Het is in Nederland niet verboden een baret te dragen, in welke kleur dan ook. Maar wel met het insigne, zie art. 196. Er staat nergens dat het een rang moet zijn
Zoals gezegd is de kans vrij groot dat je de verkeerde indruk wekt. Of het officieel toegestaan is om een baret te dragen met officieel kenmerk van de KMAR is mij nu ook niet helemaal duidelijk, maar waarom zou je in hemelsnaam die grens op willen zoeken.
Zeker met de wetenschap dat je evt. meelopende veteranen van de KMAR (en die lopen er genoeg) er mogelijk mee kwetst.
Ditzelfde geldt voor mensen die, net als jij, het leuk vinden om een groene baret te dragen met het embleem van het korps commandotroepen tijdens een herdenking. Die worden op niet al te vrijwillige wijze streng verzocht deze van hun hoofd te halen en na het gesprek zullen ze hem niet snel opnieuw opzetten. Dit moet je gewoon niet willen. Ook al lijkt het je leuk...
Los van of het strafbaar is.
Zeker met de wetenschap dat je evt. meelopende veteranen van de KMAR (en die lopen er genoeg) er mogelijk mee kwetst.
Ditzelfde geldt voor mensen die, net als jij, het leuk vinden om een groene baret te dragen met het embleem van het korps commandotroepen tijdens een herdenking. Die worden op niet al te vrijwillige wijze streng verzocht deze van hun hoofd te halen en na het gesprek zullen ze hem niet snel opnieuw opzetten. Dit moet je gewoon niet willen. Ook al lijkt het je leuk...
Los van of het strafbaar is.
@Frans Omdat ik de openingspost een dag eerder had gelezen bij plaatsen, en de dag erna jouw reactie, was me het detail ontgaan van het ondersofficiersinsigne. Ik dacht enkel aan de blauwe baret.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ook het baretembleem van de Kmar is aan te merken als onderscheidingsteken. Aan de lauwerkransen aan weerszijde van het embleem is namelijk een rangsniveau af te lezen.
Reiken deze tot onder te evenaar: manschappen.
Tot de evenaar: onderofficieren
Tot boven de evenaar: officieren
Art. 196 Wvsr is dus van toepassing.
Los daarvan; in geval van calamiteiten wordt er verwacht dat men zich conform de baret gedraagt. In dit geval dus als (ex)handhaver.
Reiken deze tot onder te evenaar: manschappen.
Tot de evenaar: onderofficieren
Tot boven de evenaar: officieren
Art. 196 Wvsr is dus van toepassing.
Los daarvan; in geval van calamiteiten wordt er verwacht dat men zich conform de baret gedraagt. In dit geval dus als (ex)handhaver.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety