Code 101 Achter het rijbewijs B

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Voertuiginstructeur TS
Nieuw lid
Roepnaam: Erwin
Geslacht:

Code 101 Achter het rijbewijs B

Ongelezen bericht door Voertuiginstructeur »

Goedendag

Hier een bericht van Dhr. E Gernaat werkend bij de gemeente Amsterdam als voertuiginstructeur bij de afdeling Logistiek. Het is mijn taak als voertuiginstructeur om bij alle vaste medewerkers jaarlijks een rijtest af te nemen op een reinigingsvoertuig.

Nu ben ik op het volgende belangrijke punt aangekomen, en hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vraag. Aangezien ik iedere vaste medewerker bij de afdeling reiniging, een rijtest afneem. Om zo te zien of ze de verkeersregels nog kunnen, en om te kijken hoe ze met de voertuigen om gaan.

Controleer ik altijd of ze een geldig rijbewijs bij zich hebben, en welke catogerie ze in hun bezit hebben. Nu kwam ik een medewerker tegen die had achter zijn rijbewijs B, code 101 staan.

Ik heb hierover het CBR gebeld en hun melden het volgende, deze medewerker mag geen personen meenemen of vervoeren met een bedrijfsvoertuig.

Maar mag wel met zijn personen auto personen vervoeren. Apart.....maar ok het is gechekt door het Cbr.

Maar nu komt mijn vraag, aangezien ik bij iedere vaste medewerker een rijtest moet afnemen, kan ik dit nu niet doen bij deze vaste medewerker, i.v.m. die code 101.

Mag en kan ik dan volgens de politie wel een rijtest afnemen van 2a3 uur, mochten wij gecontroleerd worden wanneer dat nodig is door uwe organisatie wij daar geen bekeuring door krijgen....of in overtreding zijn.

Heb deze vraag ook gesteld aan het CBR, maar die zijden...daar kunnen wij geen uitspraak over doen. Omdat wij alleen het rijbewijs afgeven, maar niet de regels naleven en handhaven.

Graag zie ik hierop een duidenlijk antwoord met uitgebreid uitleg hiervan, zodat ik als nog deze medewerker kan toetsen en testen op zijn rijvaardigheid.

Mvg,

Dhr. E Gernaat
Voertuiginstructeur
Gemeente Amsterdam

Opmerking van moderator Skipperje

telefoonnummer verwijderd
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Re: Code 101 Achter het rijbewijs B

Ongelezen bericht door rai »

Als ik kijk in de “ Regeling coderingen beperkingen rijbevoegdheid dan staat daar de volgende definitie van code 101:
101. Tijdens privégebruik en tijdens beroepsmatig gebruik voor maximaal vier uren per dag, uitgezonderd beroepsmatig personenvervoer of het onder toezicht doen besturen van derden
Zoals ik hem letterlijk lees, is het maximaal 4 uur per dag, dat is helder.
Daarnaast gaat het er m.i. dat er niet beroepsmatig personen vervoerd mogen worden en zoals ik dat dus lees is het bv. taxivervoer of in geval het tweede werkzaamheden verrichten als rijinstructeur.

Ik lees nergens dat er niemand mee zou mogen rijden zoals een collega of wat dan ook.

Maar goed wie weet is er nog iemand anders hier die daar anders over denkt of ervaring mee heeft.
taxikemperman
Deskundige
Roepnaam: Remi
Geslacht:
Leeftijd: 61

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Opmerking van moderator MotoRon

Remi,
Stel je vraag even in een ander topic om te voorkomen dat je dit topic kaapt. Voor je het weet gaat het hier alleen nog maar over zwaailichten. (Gastendeel)
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Als het goed is heeft hij bij de aanvraag voor code 101 ook een werkgeversverklaring moeten overleggen.
Hierin heeft de werkgever aangegeven dat hij zijn werkzaamheden moet uitvoeren met een voertuig.
Als daar een bijrijder bij hoort lijkt me dat conform aanvraag. Het doel is zo te lezen geen personenvervoer dus ik zie zo geen reden wat het verhinderd om een collega mee te nemen.
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door Skipperje »

Bij het CBR heb ik gevonden
▶ Toon
Ik denk dat @rai dus een goede uitleg heeft gegeven.

Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Gesloten