loopfiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
deJunctis TS
Nieuw lid
Roepnaam: Jos

loopfiets

Ongelezen bericht door deJunctis »

Een loopfiets is een medisch hulpmiddel. Het is bedoeld voor mensen die beperkt mobiel zijn. Je zit op de fiets en stept. Mits niet harder dan 6 km/uur kun je gewoon op de voetpaden 'steppen'. Je mag er zelfs mee de winkel in.
Ben ik in dit geval een fietser of een voetganger?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Roepnaam: Piet
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: loopfiets

Ongelezen bericht door Skipperje »

Mijn 1e reactie is dat dit gezien kan worden als een gehandicaptenvoertuig. In dat geval mag je zelf bepalen waar je rijdt.

Wetstekst

Artikel 7 RVV 1990. Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan.
wel is het zo dat als je op het trottoir rijdt dat je de regels van voetgangers moet volgen.

Wetstekst

artikel 2 RVV 1990. De regels van dit besluit betreffende voetgangers zijn mede van toepassing op bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, indien zij van een voetpad of trottoir gebruik maken of van het ene naar het andere voetpad of trottoir oversteken.
Piet
Men moat net alles sizze wat men wit, mar wol alles witte wat men seit
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Uhm interessant...
een paar krukken zijn ook een medisch hulpmiddel en een rollator ook en die heeft zelfs wieltjes.

Waar ligt dan de grens om iets een gehandicaptenvoertuig te noemen?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Da's een beetje het punt Pim, een medisch hulpmiddel kan een loopfiets (en dus een gehandicaptenvoertuig) zijn, maar zéker niet alle loopfietsen zijn medische hulpmiddelen.

Het is overigens ook niet zo dat, vooral onze oudere medemens, zo'n ding aanschaft voor de lol, voor een klein inklapbaar modelletje ben je al snel € 700,- lichter.

https://www.medipoint.nl/product/loopfi ... =Loopfiets
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

Pim schreef: 07 mei 2022, 05:42 Uhm interessant...

Waar ligt dan de grens om iets een gehandicaptenvoertuig te noemen?
Zeker interessant. Ik denk dat dat met het doel van het voertuig te maken heeft. Is het doel om met het voertuig te gaan rijden dan kan het een gehandicaptenvoertuig zijn. En rollator heeft dat niet. Het doel is lopen, ook al zijn er wielen. De loopfiets heeft als doel er op zitten en vooruit te rollen.

Piet
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Inderdaad interessant; kende ze niet in deze uitvoering.
Ook ik zie er een gehandicaptenvoertuig in; je gaat het immers niet voor de lol gebruiken.

Wat ik mij nog wel afvraag ten aanzien van RVV artikel 7 is het volgende:
1) Je mag zelf bepalen waar je rijdt maar, en dat zie ik niet direct staan, is het dan niet zo dat het in sommige/veel gevallen veiliger is om in plaats van de rijbaan het fiets/bromfietspad of zelfs het trottoir te gebruiken??? :roll:

2) Kan je daar als bestuurder van een gehandicaptenvoertuig toe gedwongen worden?

3) Of is het gewoon 'geef je verstand eens voorrang' en doe zelf maar wat jou goed/handig lijkt ?
Skipperje
Moderator
Agent-BD
Vademecum
Brigadier
Geslacht:

1, dat is juist.
2. Dat hangt een beetje af met welk voertuig ze rijden. Een rolstoel op een drukke weg met 4km/h, terwijl er een trottoir is lijkt mij wel dat ik de gehandicapte kan verplichten om op het trottoir te gaan. Maar dan moet ik wel het gevaar waarnemen dat wordt veroorzaakt door zijn gedrag. Want wettelijk mag hij daar rijden. Een Canta zou ik juist liever niet op het trottoir zien.
3. De plaats waar de gehandicapte het trottoir op of af wil kan wel heel erg omrijden zijn. met een rolstoel wil je liever niet een hoge stoep op of af. Maar daarbij hoop ik wel dat ze hun verstand ook gebruiken.

Piet
Pim
Blijvertje
Agent
Brigadier

Ongelezen bericht door Pim »

Dusty schreef: 07 mei 2022, 11:43 Ook ik zie er een gehandicaptenvoertuig in; je gaat het immers niet voor de lol gebruiken.
Zo dachten ze ook over tractoren jaren geleden
En over Canta's
En botsauto's

Etc
Etc
:D
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

@Pim: Ik snap jouw punt, daarom is er in de loop der jaren op allerlei gebieden iets aan de wet aangepast.
Echter om met een gehandicaptenvoertuig te mogen rijden, hoef ik niet gehandicapt te zijn, er is enkel een regel waarbij de leeftijd van minimaal 16 jaar een rol gaat spelen en zélfs daar is nog een uitzondering op.
Leeftijd besturen gehandicaptenvoertuig

Kan uw voertuig harder dan 10 kilometer per uur?
Dan moet u minimaal 16 zijn.
Gaat uw gehandicaptenvoertuig langzamer? Dan is er geen minimumleeftijd.

Let op! Jongeren onder de 16 jaar kunnen een ontheffing aanvragen.
Dit doet u bij de wegbeheerder.
Meestal is dit de gemeente of provincie.
Bron
Gesloten