ADHD en autorijden

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
F.S. TS
Nieuw lid
Roepnaam: Feije
Geslacht:
Leeftijd: 30

ADHD en autorijden

Ongelezen bericht door F.S. »

Best mensen,

Ik heb een vraag voor jullie. Ik heb recentelijk een ADHD diagnose gekregen en daarvoor ook medicatie voorgeschreven gekregen. Daarbij is aangegeven dat ik niet moet gaan autorijden als ik bijwerken heb en dat zal ik dan ook nooit doen. Ik heb m'n rijdweijs al een aantal jaar. Nu lees ik dat mijn medicatie, Methylphenidatie, een positive uitslag kan op een drugs test. Zal dat een probleem zijn? En stel dat ik een ongeluk krijg, is het feit dat ik deze medicatie slik een probleem qua verzekering en schuldig bevonden worden? Heeft de medicatie en diagnose invloed op m'n rijbewijs dat ik al een aantal jaar heb?

Weet iemand antwoord op een of meerder vragen?

Alvast bedankt 🙂

Vriendelijke groeten,
F.S.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: ADHD en autorijden

Ongelezen bericht door SWAT »

Uw vraag over aansprakelijkheid bij een ongeval moet u aan uw verzekeraar stellen. Kijk ook in uw verzekeringsvoorwaarden of daar iets wordt gezegd over (voorgeschreven) medicijn gebruik en zelf rijden. Niet duidelijk, vraag uw verzekeraar.
Als een van de grondstoffen van uw voorgeschreven medicijnen een stof is welke van invloed is op uw rijvaardigheid kan een te hoog gehalte van deze stof bij een verkeerscontrole een strafbaar feit opleveren.
Uw arts moet antwoord kunnen geven op deze laatste vraag.
Medicijn gebruik ontslaat u niet van de verplichting mee te werken aan een drugstest.
Mocht er bloed moeten worden afgenomen na de indicatieve test dan is het verstandig om uw medicijn gebruik te benoemen bij de politiearts.
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Ik heb eens een bestuurder staande gehouden die ook dit verhaal had. Die gebruikte dag dagelijks Methylfenidaat en was daar op ingesteld door zijn arts. Hij had ook netjes een schriftelijke verklaring van zijn behandelend arts bij zich over het rijden met dit medicijn en een verpakking waar zijn naam als patiënt op stond. Als je hiervoor kan zorgen verwacht ik voor het politionele deel van je vraag weinig problemen.
F.S. TS
Nieuw lid
Roepnaam: Feije
Geslacht:
Leeftijd: 30

Ongelezen bericht door F.S. »

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal contact opnemen met de verzekering hier over. Voor mij is het nog niet helemaal duidelijk of het verplicht is om een verklaring van een arts bij je te hebben als ik ga autorijden. Ik heb wel een diagnose en een voorgeschreven medicatie, maar verklaring van een dokter heb ik niet. Is dat verplicht? Of is het voldoende als ik een agent vertel dat ik ADHD medicatie gebruik? Online is het lastig om hier iets concreets over te vinden.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Nee er is geen verplichting maar het is wel.handig dat u de politiearts kan vertellen welk medicijn u gebruikt en in welke dosering.
Bij juist gebruik en geen bijzondere voorgeschreven middelen zult u niet snel over de wettelijke limiet gaan.
Stay safe out there.
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Je vraag was of het een probleem kan zijn.
De oplossing zit hem dan in het voorkomen hiervan.
Nee het is geen verplichting om de verklaring bij je te hebben. Maar het kan er wel voor zorgen dat je überhaupt niet eens mee naar het politiebureau hoeft, bloed afgenomen wordt van je, je een verklaring moet geven en dus een deel van je dag niet geheel vrijwillig moet besteden aan iets waar je niet op zit te wachten.

Die verklaring kán de twijfel wegnemen bij de controlerend verbalisant. Bij je hebben is altijd beter dan niet.
Als de verbalisant enkel voldoening zou nemen met hetgeen jij zegt te hebben... Dan gaat elke speedgebruiker voortaan zeggen dat hij ADHD heeft. Daar trappen we natuurlijk niet in.

Als je een verre reis maakt met het vliegtuig moet je voor deze medicatie een medisch paspoort aanvragen, het ontvangende land wil weten hoe veel je meeneemt. Daar moet ook een verklaring van een arts bij met doseringen etc etc etc. Iedere reis weer.
Om het even in perspectief te zetten.
Vraag je arts om een verklaring en je bent alles mogelijk voor. Denk minder moeite dan achteraf van alles moeten repareren
Mitch
Stamgast
Agent
Blauwe Parel
Roepnaam: Mitchel
Geslacht:
Leeftijd: 40

Ongelezen bericht door Mitch »

Voor zover ik weet slaat de drugstest die de politie gebruikt niet uit op Methylfenidaat. Wel op Dexamfetamine. In hoeverre je verdachte kan worden op basis van gedrag en uiterlijke kenmerken kan ik niet beantwoorden.

Hier zijn een aantal jaar geleden al Kamervragen over gesteld:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 8-303.html
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Proost schreef: 01 mei 2022, 10:39 Als je een verre reis maakt met het vliegtuig moet je voor deze medicatie een medisch paspoort aanvragen, het ontvangende land wil weten hoe veel je meeneemt. Daar moet ook een verklaring van een arts bij met doseringen etc etc etc. Iedere reis weer.
Correctie: een medisch paspoort zegt niets en heb je ook niet aan. Dat is niets meer en minder dan een opsomming van je medicatie. Voor medicatie die op de opium-lijst voorkomt heb een shengen-verklaring nodig. En dat duurt soms een aantal weken voordat je die in huis hebt. Kijk daarnaast per land wat de specifieke regels zijn voor de medicatie.

En nu :topic:
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ik zeg ook niet dat je er wel iets aan hebt. Ik schrijf enkel dat je een hele rits aan documentatie nodig hebt voor een dergelijke reis om het in perspectief te zetten wat een zelf aangevraagde verklaring bij je arts je aan voordeel kan geven in een reguliere controle.
Hilde
Moderator
Agent
Jurist/Advocaat
Inspecteur
Roepnaam: Mevr. mr. Bitch
Geslacht:
Leeftijd: 60

Ongelezen bericht door Hilde »

Proost schreef: 01 mei 2022, 13:24 Ik zeg ook niet dat je er wel iets aan hebt. Ik schrijf enkel dat je een hele rits aan documentatie nodig hebt voor een dergelijke reis om het in perspectief te zetten wat een zelf aangevraagde verklaring bij je arts je aan voordeel kan geven in een reguliere controle.
Dat laatste is helemaal waar. Maar je had het over een medisch paspoort en als mensen afgaan op adviezen dan is het handig als het juiste document wordt aangegeven.
😉

Helaas komt het nog te vaak voor dat mensen met een medisch paspoort denken de boel goed voor elkaar te hebben en dat dus niet zo is.
==================================
Mensen struikelen niet over bergen maar over molshopen. (Confucius)
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Opmerking van moderator Frans

Dames, heren, allemaal goeie info maar dit was de vraag niet. De vraag ging over het gebruik van medicatie ([lys]dexamfetamine) en autorijden en de daarbij behorende positieve uitslag van de politie in Nederland, niet reizen naar het buitenland
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten