eerste keer wat gestolen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
san53 TS
Infopolitie Gast

eerste keer wat gestolen

Ongelezen bericht door san53 »

ik heb voor het eerst van mijn leven iets gestolen. En dat was geen succes. Nu heb ik voor een jaar een winkelcentrum verbod gekregen. Is dit niet overdreven voor een eerste keer. Mogen ze dit of is een waarschuwing hiervoor en een verbod op alleen de betreffende winkel gebruikelijk?
Ik zal nooit meer een stap in die winkel zetten daarvoor schaam ik me teveel. Maar ik vindt direct 1 jaar winkelcentrum verbod wel erg overdreven. Kan ik hier iets tegen doen?
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Re: eerste keer wat gestolen

Ongelezen bericht door Frans »

Nee.

Het winkelcentrum is in eigendom van een civiele partij, die heeft besloten dat, wanneer iemand steelt uit 1 winkel die persoon gedurende de periode van 1 jaar niet meer welkom is in het gehele winkelcentrum, in alle winkels, en die eigenaar van dat winkelcentrum mag dat gewoon stellen. Dit is geen straf, dit komt nog bovenop de "straf" die u krijgt van justitie (een boete bij een eerste keer) én waarschijnlijk de navordering van de winkelier (€ 181,- meen ik) voor de gemaakte kosten.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Proost
Inventaris
Agent
Inspecteur
Geslacht:

Ongelezen bericht door Proost »

Het was geen succes? Als in je baalt dat je betrapt bent? (Zo komt het over namelijk) en dan vind je een winkelverbod voor het plegen van een serieus misdrijf wat overdreven?
Begrijp ik dat goed?
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Niet via de politie. Frans heeft het duidelijk uitgelegd.
U zou via een civiele procedure de duur van het verbod kunnen aanvechten. Dit gaat echter wel wat kosten en als u de procedure verliest nog meer.
Stay safe out there.
maestro
Deskundige
Jurist/Advocaat
Roepnaam: Mario
Geslacht:

Ongelezen bericht door maestro »

Normaal gesproken geldt voor een eerste keer slechts een winkelverbod voor de desbetreffende winkel, bij een tweede keer een verbod voor het gehele winkelcentrum. Maar dat is ook mede afhankelijk van de huisregels van het winkelcentrum. Daar zou je naar moeten kijken.
Je zou best wel eens met succes een verbod voor het gehele winkelcentrum kunnen aanvechten. Maar zoals gezegd, dat moet je bij de civiele rechter doen, via een advocaat. Als het verbod niet volgens de huisregels is zal het winkelcentrum het wellicht terugdraaien naar een winkelverbod, anders moet je gaan procederen. En zoals SWAT aangeeft, dat kost geld.
Wat er ook speelt in een land, laat het vooral de kinderen zijn. (Loesje)
Gesloten